نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی و گردشگری کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی و گردشگری کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمایشگاهی و گردشگری کشور با هدف مشارکت بخش نمایشگاه های کشور در حوزه رونق صنعت گردشگری و صنایع دستی با حضور نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، چنارانی رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی، گردشگري و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان عرصه صنعت نمایشگاهی و گردشگری در هتل پارسیان انقلاب برگزار شد.

نایب رئیس انجمن نمایشگاههای بین المللی ایران با اشاره به اینکه نمایشگاهها کلید بازسازی اقتصاد کشور هستند، گفت: هر ساله تقریبا ۳۲۰۰۰ نمایشگاه در سطح جهان برگزار می‌شود و تبادل تجاری حاصل از برگزاری نمایشگاهها در طول سال ۴۹۳ میلیارد یورو (۵۵۱ میلیارد دلار) است. با توجه به تاثیر مستقیمی که نمایشگاهها در فعالیت‌های مرتبط با گردشگری دارند، مانند حمل و نقل، مراکز اقامتی، رستورانها و غیره دارد این فعالیت به ایجاد یا حمایت از ۳،۴ میلیون شغل منجر می‌شود.

سعید صیفی افزود: در کشور ما نیز به موازات توسعه اقتصاد، فعالیت نمایشگاهی جایگاه خود را پیدا نموده به طوری که سالانه بیش از ۶۴۰ نمایشگاه در ۳۴ مرکز نمایشگاهی سطح کشور برگزار و کل فضای نمایشگاهی کشور بالغ بر ۸۳۹۰۰۰۰ مترمربع شامل ۴۰۳۰۰۰ مترمربع فضای مسقف نمایشگاهی تخمین زده می‌شود و در این مسیر بسیاری از شرکت‌های برگزار کننده، غرفه‌سازی، خدمات نمایشگاهی و … شکل گرفته‌اند.

وی افزود: برگزاری نمایشگاههای مذکور باعث ایجاد فرصت برای صنایع داخلی جهت ارائه و نمایش محصولات و خدمات خود در جهت افزایش تولید و توسعه صادرات غیرنفتی گردیده است. بدیهی است که یکی از راهکارهای دستیابی به میانگین رشد در سال‌های برنامه ششم توسعه اقتصادی برای صادرات غیرنفتی ایران و تقویت تجارت خارجی، توجه و حمایت همه‌جانبه از صنعت نمایشگاه است. تلقی نمودن فعالیت های نمایشگاهی به عنوان”صنعت” در کشور باعث ارتقاء جایگاه سهم نمایشگاه‌ها در کشور گردیده و رشد و توسعه اقتصادی کشور را بهمراه خواهد داشت.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد در پایان عنوان داشت: تشکیل فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی اتفاق مبارکی است و امیدواریم با حمایتهای نمایندگان محترم مجلس اقدامات مهمی رقم بخورد و با برگزاری چنین نشست‌هایی بتوانیم گام بزرگی را در جهت ارتقای صنعت نمایشگاه کشور برداریم.

در ادامه علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مورد رونق صنعت نمایشگاهی کشور گفت: امروزه برگزاری نمایشگاههای مختلف از کشاورزی گرفته تا صنایع دستی می‌تواند فرصتی طلایی برای به حرکت درآوردن چرخ‌های ماشین اقتصاد کشور باشند، نمایشگاهها می‌توانند آنچه نیروهای فعال تولید کردند را در معرض تماشا گذاشته و اقتصاد را رونق دهد.

وی یادآور شد: امروز اشتغال، معیشت، مسکن، گردشگری، میراث فرهنگی و … مهم هستند، دولت‌ها باید همکاری لازم با نمایشگاهها داشته باشند تا شاهد رشد تولیدات در تمام عرصه‌ها باشیم.

در ادامه نشست هاجر چنارانی رئیس فراکسیون توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی مجلس شورای اسلامی گفت: برای نخستین بار در مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته شد تا نمایشگاههای کشور سروسامان داده شود تا توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی در قالب یک فراکسیون مورد توجه قرار بگیرد، موضوعاتی در راستای رسیدن به این اهم قابل توجه است در این نشست عنوان شد.

نماینده مردم شریف نیشابور و فیروزه افزود: امروز امارات متحده ادعای مبنی بر راه‌اندازی نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ کرده است، چشم‌اندازی که برای خود پیش بینی کرده است و ظرفیت جذب ۶ میلیون توریست در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ است، امیدواریم دولت آینده این فراکسیون را با زیرساخت‌های که دارد، مورد توجه قرار دهد تا چارچوب‌های لازمه و ریل گذاری در قوه مقننه انجام دهیم.

 

info@expo.ir