فعالان صنعت نساجی و پوشاک می‌توانند از فرصت نمایشگاه برای بیان نیازمندی‌های خود بهره گیرند

فعالان صنعت نساجی و پوشاک می‌توانند از فرصت نمایشگاه برای بیان نیازمندی‌ها و مشکلات از ابتدای زنجیره تولید و تامین مواد اولیه تا انتهای این زنجیره بهره گیرند تا برای ارتقای آن گام‌های موثر برداشته شود.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی نمایشگاه بین المللی مشهد، افسانه مهرابی در حاشیه گشایش دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی و پوشاک کشور در مشهد در جمع خبرنگاران افزود: برگزاری نمایشگاه و ارایه آخرین دستاوردهای صنعت نساجی و پوشاک می‌تواند در ارتقای شاخص‌های این صنعت و به هم رسانی عرضه و تقاضا موثر باشد و به توسعه صادرات و حل مشکلات زنجیره تولید کمک کند.

وی گفت: صنعت نساجی جزو صنایع پیشرو در نظر گرفته شده و دارای اولویت است و در این راستا با در نظر گرفتن گلوگاه‌های زنجیره تولید، پروژه‌هایی در حوزه صنعت نساجی تعریف شده است.

مهرابی افزود: در حال حاضر پارچه و به ویژه پارچه چادر مشکی از جمله طرح‌های دارای اولویت در این وزارتخانه است که طرح‌های مرتبط با آنها به دفتر معاونت اول ریاست جمهوری ارایه شده و در صورتی که بانک مرکزی به تامین منابع مالی این طرح‌ها کمک کند، با عملیاتی شدن آنها رشد و توسعه صنعت نساجی که اشتغالزا بوده و ارزآوری بسیار دارد، محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۵ شیوه نامه واردات پوشاک براساس ثبت برندها ابلاغ شد و کارگروه نظارت بر اجرایی شدن مفاد این شیوه نامه در شهریور ماه همان سال توسط وزیر صنعت وقت ابلاغ شد و از بهمن ماه سال ۹۵ با فعالیت این کارگروه و کمک ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ارگان‌های نظارتی دیگر، ساماندهی برندهای خارجی پوشاک در کشور و قانونمند شدن واردات پوشاک آغاز شد.

وی گفت: صدور شناسه کالا در کنار این شیوه نامه برای پنج گروه کالایی در صنعت نساجی و پوشاک تعریف شد تا در کارگروه منسوجات، تمام این کالاها از تولید تا عرضه دارای شناسه‌ شوند و بعد از یک سال کد رهگیری لازم را دریافت کنند که از این طریق تفکیک کالای قاچاق از غیرقاچاق میسر شود.

مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: براساس آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار قاچاق کالا در کشور، ۸۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

وی ادامه داد: هم اکنون عملیات اجرایی ۱۷۲ طرح تولیدی در صنعت پوشاک کشور به اتمام رسیده که از این تعداد ۵۰ طرح در زمینه پوشاک و ۲۹ طرح در زمینه چرم و کفش است که از سال آینده وارد مرحله تولید می‌شوند و بهره‌برداری از آنها باعث افزایش ۲۰ درصدی تولید پوشاک در کشور می‌شود.

دومین نمایشگاه صنعت نساجی، پوشاک و منسوجات خانگی در فضای ۹ هزار مترمربع با حضور ۶۰ شرکت کننده در زمینه نساجی، الیاف، نخ رنگ، فرش ماشینی، پوشاک و ماشین‌آلات تا ۱۵ دی ماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد دایر است.

 

info@expo.ir