حیدری: سهم مان را به طور مساوی از دولت می گیریم/ «شهر من» در سطح ملی مطرح است

رییس شورای شهر مشهد معتقد است، وابستگی شهرداری به از طریق فعالیت های اقتصادی جامعه است و عملا با تصمیمی که مجلس گرفت، ما سهم مان را به طور مساوی از دولت می گیریم.

به گزارش روابط عمومی نمایشگاه بین المللی مشهد، حیدری، رییس شورای شهر مشهد در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین المللی مشهد که محل برگزاری نمایشگاه های الکامپ و شهر هوشمند است، گفت: فعالیت هایی را در راستای هوشمند کردن شهر چه در قالب حمل و نقل عمومی و چه واگن و اتوبوس انجام می دهیم. اینکه به چه میزان بتواند تحقق پیدا کند، بستگی به دولت دارد.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه شهر من تا چه اندازه تضمین دارد که در آینده پیشرفت داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: برنامه شهر من، گامی در جهت شهر هوشمند است. شهر هوشمند یک پروسه است، یک پروژه نیست و باید به سمت ابعاد مختلف رفت و آن را به خدمت گرفت. این برنامه، ظرفیتی را ایجاد می کند و بحث های حقوقی و اقتصادی دارد. این نیست که شروع شود و پایان بیابد. بلکه امری الزام آور است و پروسه ای است.

 رییس شورای شهر مشهد افزود: منابع و امکانات مردم و ظرفیت های موجود و همچنین تعهدات مدیریتی شهری که در قبال این برنامه به مردم داده می شود، همگی در این مسیر قرار دارند. از همه مهم تر شما وقتی از این برنامه استفاده می کنید، به عنوان یک شهروند از تمام امکانات و اطلاعات خود در زمینه شهرداری می توانید دریافت کنید. اگر این برنامه امکانی را فراهم کند که شما بتوانید جای پارک رایگان داشته باشید، یا اینکه بتواند به شما نشان دهد که الان در فلان محور، کدام پارکینگ ظرفیت دارد، به دلیل این با نیازتان پیوند می خورد، قابل حذف نیست. مثل این می ماند که شما در فضای شهر هوشمند در همین مبادلات بانکی نتوانید از ظرفیت های الکترونیک عابربانک ها و کارت های الکترونیکی استفاده کنید!

حیدری تاکید کرد: در زمان هایی که به دلایلی اینترنت دچار اختلال شود، چه اتفاقی می افتد؟ برنامه شهر من هم همین است. به دلیل اینکه با نیازهای مردم پیوند می خورد، عملا امکان حذف شدن ندارد و مسیری است که باید ادامه پیدا کند و چون در سطح ملی هم می خواهد مطرح و با مجموعه های مختلفی که در این زمینه تلاش می کنند برای پیوستن به موضوع شهر من لینک شود، مشوهایی که در مدیریت شهری برای این برنامه قرار داده شده است. مثلا مشوق هایی برای مسیرهایی که پیاده مدار است یا برای فعالیت های داوطلبانه مردم یا حتی برای کسانی که عوارض خود را زودتر به شهرداری پرداخت می کنند. این موضوع، امری است که مبانی حقوقی و اقتصادی خوبی دارد و هر دوره با هر مدیریتی ناچار به ادامه دادنش هستیم.

وی در خصوص موضوع لایحه درآمدهای پایدار گفت: شورای نگهبان، لایحه درآمدهای پایدار را متوقف کرده است و پاسخ شان اینطور بوده که وارد مصادیق نشده اند و کلی موضوع را متوقف کرده اند. لذا پیش بینی ما این است که خیلی زمان می برد. الان هم مجلس وارد بحث بودجه شده است و بعید می دانم به این زودی ها به موضوع بپردازد. اولین مساله این است که شورای نگهبان باید به صورت مصداقی، موارد را در ارتباط با لایحه درآمدهای پایدار بگوید. بیشتر بحث در سطح ملی است و شورایعالی استان ها به نمایندگی از شورای کشور در حال پیگیری و رایزنی است.

حیدری عنوان کرد: ما در موضوع توقف لایحه درآمدهای پایدار، خوشحال نیستیم. به هر حال گامی برداشته شده است اما این نیاز مدیریت شهری را برای درآمدهای پایدار تامین نمی کند. مجلس مصوبه ای را در خصوص ارزش افزوده داد که سهم ما و دولت را برابر کرد چون در گذشته برابر نبود. نسبتش سه به شش بود و الان دو تا چهار و نیم شده است.

رییس شورای شهر مشهد در پایان گفت: غیر از این موضوع که روی متغیر درآمد ما تاثیر می گذارد، به غیر از آن چیزی حدود 200 میلیارد تومان درآمد شهر از محل درآمدهای پایدار به ما تزریق می شد در حالی که در قبال بندی که اضافه شد، برای توسعه شهر از ظرفیت های طرح تفصیلی استفاده نکنیم برای پاسخگویی به نیاز شهروندان، چیزی در حدود 1800 تا 2000 میلیارد تومان مورد نیاز است. وابستگی شهرداری به این درآمدها از طریق دولت نیست بلکه از طریق فعالیت های اقتصادی جامعه است و عملا با تصمیمی که مجلس گرفت، ما سهم مان را به طور مساوی از دولت می گیریم.

 

info@expo.ir