حضور در نمایشگاه های خارجی گره گشای صنایع کشور خواهد بود

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، فیروز ابراهیمی با بیان اینکه اصل برگزاری نمایشگاه های بین المللی، بسیار درست و موثر است، افزود: شنیده ها حاکی است که خوشبختانه علیرغم مشکلات موجود ،نمایشگاه اختصاصی کشورمان در ترکمنستان با استقبال خوبی مواجه شده امابحث محدودیت های انرژی در حوزه گاز و برق که اکنون در صنایع به معضل تبدیل شده و همچنین بازه زمانی نزدیک به پایان سال، ممکن است زمینه مشارکت تعدادی از صنایع بزرگ را در نمایشگاه ها تحت تاثیر قرار دهد و این مشارکت ها کاهش یابد و این موضوع قابل تأملی است که امیدواریم در نمایشگاه های خارجی مورد توجه قرار گیرد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه های خارجی برای معرفی و ورود شرکت های ایرانی به بازارهای دنیا موثر است، بیان کرد: ترکمنستان یکی از بازارهای هدف شرکت های ایرانی است. به خصوص پس از سفر ریاست جمهوری به این کشور، افق روشنی در مراودات اقتصادی دو کشور دیده می شود. اگر مباحث سیاسی را در خدمت حوزه صنعت ببینیم، این امر می تواند فرصت خوبی را برای فعالان صنعت کشور مهیا کند. 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: طبیعتا حضور در نمایشگاه ها، یکی از ابزارهای معرفی تولیدات ما است و در این شرایط تحریم و مشکلات ارزی می تواند گره گشای صنایع و همچنین یکی از راه های تامین ارز مورد نیاز برای کشور باشد.

وی اظهارداشت: یکی از ویترین های عرضه توانمندی و توانایی های صنعت، نمایشگاه ها هستند. بازه زمانی که برای نمایشگاه های بین المللی انتخاب می شود باید متناسب با شرایط و موقعیت صنعت باشد که در این صورت شاهد تاثیرگذاری مثبت تری خواهیم بود و قطعا مشارکت بیشتری را نیز شاهد خواهیم بود.

ابراهیمی در خصوص مشکلات تولیدکنندگان درباره نوسانات نرخ ارز افزود: بزرگترین خدمتی که متولیان اقتصاد کشور می‌توانند به مردم و کشور کنند این است که در اولین فرصت ارز تک نرخی شود. وقتی ارز تک نرخی شود، اتلاف منابع از بین می‌رود. زمانی که تفاوت نرخ ارز وجود داشته باشد، ذاتا فساد و رانت ایجاد می‌شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بابیان اینکه آنچه اتفاق افتاده این است که از ابتدای سال حدود ۳۰ میلیارد دلار از منابع ارزی در کشور با ارز ۲۸ هزار تومانی توزیع شده است ،گفت:متولیان اقتصاد کشور باید به سمت تک نرخی شدن ارز گام بردارند. کشور به جایی رسیده که متولیان اقتصاد کشور باید در خصوص نرخ ارز تصمیم بگیرند. در زمینه دارو، واردات گندم و … اگر نرخ ترجیحی داشته باشیم آثارش به نوعی بر سفره مردم دیده می‌شود.

گفتنی است چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، با حضور ۹۸ برند از ۲۶بهمن ماه سال جاری، فعالیت خود را در شهر عشق آباد آغاز کرده وتا ۲۸بهمن نیز ادامه خواهد یافت.

info@expo.ir