گزارش بازار جهانی نمایشگاهها و رویدادها

تحلیل عمقی و دیدگاههای مبتنی بر داده های به دست آمده از اثر کووید 19

در گزارش بازار جهانی نمایشگاهها و رویدادها

پیش بینی می شود اندازه بازار جهانی نمایشگاه به بیش از 50 میلیارد دلار برسد و به لحاظ نرخ بازگشت سرمایه‌ یا رشد نرخ مرکب سالانه  (CAGR) بیش از 3 درصد در دوره 2020-2025 رشد کند.

 

نمایشگاه یکی از مهمترین استراتژی های بازاریابی برای انواع فعالیت های تجاری است، از شرکتهای چند ملیتی گرفته تا کسب و کارهای کوچک، تولیدکنندگان انواع محصولات مختلف از طریق نمایشگاه فرصت خواهند داشت تا با مشتریان موجود و مشتریان احتمالی آینده خود رو در رو ارتباط برقرار کنند. همچنین، سازمان ها به واسطه مشارکت در نمایشگاه قدرت رقبای خود را ارزیابی می کنند و  تمرکز خود را بر آن دسته از تغییرات ضروری معطوف خواهند کرد تا توجه مشتریان بیشتری را جلب کنند.

نمایشگاه عمدتا بر چهار گونه است: نمایشگاه هنری، نمایشگاه تجاری، نمایشگاه  مصرف کننده و موزه ها. نمایشگاه هنری انواع اقلام هنری را به نمایش می گذارد از قبیل عکسها، نقاشی ها، مجسمه ها و غیره. نمایشگاه تجاری معمولا بین سازمان ها و مشاغل برگزار می شود. نمایشگاه مصرف کننده  به منظور نمایش محصولات و خدمات جدید برای مشتریان بالقوه برگزار می شود. نهایتا، موزه ها که نمایشگاه غیرتجاری بوده و برای حفظ و نگهداری همه اقلام باارزش علمی، هنری، فرهنگی و تاریخی هستند.

بر اساس محل برگزاری دو نوع نمایشگاه وجود دارد: نمایشگاههایی در فضای باز و نمایشگاههایی در فضای مسقف. نمایشگاههای فضای باز معمولا برای محصولاتی برگزار می شوند که نمایش و ارائه آنها به فضای باز نیاز دارد، در حالیکه نمایشگاههای مسقف توسط شرکتها  برای تبلیغ و معرفی کسب وکارها یا نمایش آثار هنری و تاریخی برگزار می گردند. نمایشگاهها مزایای بسیاری دارند که از آن جمله می توان به آگاهی و شناخت برندهای مختلف، جلب مشتریان راغب، شبکه سازی و …اشاره کرد.

تحلیل عمقی آینده صنعت نمایشگاهی در بازه زمانی 2020- 2025

شرکت Research and Markets به بررسی وضعیت فعلی بازار نمایشگاهی و دینامیک های بازار برای بازه زمانی 2020- 2025 پرداخته است. این تحقیق مرور کلی دارد بر عوامل رشد بازار ، محدودیت ها و گرایش ها. همچنین جنبه های عرضه و تقاضای بازار را معرفی می کند. همچنین شرکتهای مطرح و مهم فعال در بازار نمایشگاهی را معرفی می کند.

در بخشی از این تحقیق آمده است:

انتظار می رود که بازار جهانی نمایشگاه و رویداد به لحاظ نرخ بازگشت سرمایه ( CAGR )، بین سالهای  2020 و 2025 ، بیش از 3 درصد رشد کند. منطقه ایالات متحده بزرگترین بازار نمایشگاهی است و پس از آن آلمان و چین قرار دارند. مشارکت کنندگان با استفاده از تجزیه و تحلیل کلان داده ها می توانند آن دسته از برنامه های بازاریابی استراتژیک، کمپین های دیجیتالی و استراتژی های اثربخشی را تهیه کنندکه موجب رشد اندازه بازار جهانی نمایشگاه می شود.

شیوع کووید 19 در چین به شدت بر سهم بازار جهانی نمایشگاهها لطمه وارد کرده است تا جایی که بعید به نظر می رسد تا پایان سه ماهه دوم سال 2020، حدود 135 میلیارد دلار ارزش کل بازدهی اقتصادی تولید شود. برخی از رویدادهای مهم نظیر کنگره جهانی موبایل IMEX، نمایشگاه گردشگری ITB یا نمایشگاه خودرو ژنو لغو شدند.  به دلیل محدودیت های اعمال شده بر سفر، برگزار کنندگان نمی توانند ایمنی مشارکت کنندگان یا چالش های لجستیکی را تضمین کنند. از همین رو، احتمالا روند رشد و حرکت صنعت جهانی نمایشگاهی کند می شود.

 به احتمال زیاد عوامل زیر در رشد بازار نمایشگاهی طی دوره پیش بینی شده نقش داشته باشند:

  • طراحی مجدد مدل های نمایشگاه
  • رشد اپلیکیشن کلان داده ها
  • افزایش تمرکز بر بیمه و مسائل امینی
  • ادغام نمایشگاه های تجاری و فناوری دیجیتال

 

تقسیم بندی بازار نمایشگاهی

این تحقیق شامل تقسیم بندی دقیق بازار براساس نوع نمایشگاه ، جریان درآمد ، نوع صنعت و جغرافیای آن است. روند رشد روزافزون صنعت جهانی نمایشگاهی در بین شرکت ها برای ترویج محصولات و خدمات خود،  بر رشد بازار نمایشگاهی B2B تأثیر دارد. آمریکای شمالی بزرگترین بازار نمایشگاه B2B در بازار جهانی نمایشگاه است. رشد چشمگیر در اقتصاد ایالات متحده ، افزایش متعاقب تولید ناخالص داخلی ، سود شرکت ها و سفرهای داخلی به این رشد کمک می کنند.

اکنون سهم بازار نمایشگاه تجاری در آسیا- اقیانوسیه نسبت به گذشته بسیار متفاوت است. تقاضا برای نمایشگاه رشد بالایی را نشان می دهد.. این افزایش نتایج بسیار مثبتی برای مشاغل در بر دارد و به رشد کسب و کار در چندین منطقه جغرافیایی منجر می شود.

درآمد بخش ورودیه  بالغ بر 30 میلیارد دلار در سال 2019 بوده است. در سرتاسر جهان شرکتهای بیشتری در نمایشگاهها شرکت می کنند . تبلیغات آنلاین و آفلاین توسط برگزارکنندگان و به نمایندگی از غرفه داران انجام می شود که حضور بیشتر  مخاطبان در نمایشگاهها را موجب می گردد.

نمایشگاههایB2C در مد، کالاهای مصرف کننده، محصولات فناوری، اسباب بازی، پوشاک و گجت های هوشمند  شاهد حجم بالای حضور بازدیدکننده هستند. هر قدر حضور بازدیدکننده بیشتر باشد درآمد بیشتری از بلیط ورودی تولید می شود. از همین رو افزایش روز افزون نمایشگاههای B2C و رشد نمایشگاههای ترکیبی باعث افزایش درآمد بخش ورودی بازدیدکننده خواهد شد.

بخش کالاهای مصرف کننده آهنگ رشد بالایی دارند و علائم حاکی از رکود در کوتاه مدت را نشان نمی دهند. این بخش  صنایع مختلفی را در بر می گیرد. تکنولوژی مصرف کننده به طور خاص کسب و کارهای بزرگی را در بازار نمایشگاهی به خود اختصاص می دهد و بخش عمده ای از درآمدها به آن مربوط می شود، ضمن این که فرصتهای مهیجی برای نوآوری دارد.

در سال 2019 ، اروپا بزرگترین بازار صنعت نمایشگاهی جهان بود. بریتانیا، فرانسه، آلمان، فرانسه و ایتالیا بیشترین سهم درآمد بازار نمایشگاهی اروپا را به خود اختصاص دادند. اقتصاد در حال رشد امریکای شمالی بازار نمایشگاهی را به سمت خود جلب می کند. GDP بالا و درآمد خالص شاغلین در امریکای شمالی به طور غیرمستقیم بر شکوفایی اقتصادی این منطقه تاثیر می گذارد.

آسیا و اقیانوسیه منطقه ای ارزشمند برای فرصت های تجاری و کسب و کار شده اند که به رشد بازار نمایشگاهی کمک می کند. چین بزرگترین مقصد برای نمایشگاهها در منطقه آسیا اقیانوسیه است.  این منطقه یکی از مطرح ترین کشورها برای نمایشگاهها در جهان نیز محسوب می شود. اما شیوع کووید 19 بر رشد بازار این کشور تاثیر خواهد گذاشت.

بر اساس میزان رضایت، اروپا هم برای غرفه داران و هم بازدیدکنندگان در صنعت جهانی نمایشگاه نسبتا موفق است. غرفه داران این منطقه ،در مقایسه با سایر نواحی ، میزان وفاداری و حمایت بیشتری داشته اند که این مهم به واسطه رضایت بیشتر آنهاست.

در این تحقیق نمایشگاهها را بر اساس نوع آنها تقسیم بندی می شوند:

  • B2B
  • B2C
  • ترکیبی/مختلط

همچنین تقسیم بندی دیگری بر اساس جریان درآمد دارد:

  • هزینه غرفه داران
  • هزینه اسپانسری
  • هزینه ورودی
  • خدمات

تقسیم بندی نمایشگاه بر اساس صنعت بدین صورت آمده است:

  • کالاهای مصرف کننده/ بخش خرده فروشی
  • بخش مهمانپذیری
  • بخش انرژی و AFF
  • بخش خودرو و حمل و نقل
  • بخش صنعتی
  • بخش تفریحات
  • سایر بخش ها

پرسشهای مهمی که در این تحقیق به آنها پاسخ داده شده است:

  • اندازه بازار نمایشگاهها و رویدادها چقدر است؟
  • چگونه کووید 19 بر رشد این بازارها اثر خواهد گذاشت؟
  • کاربران کلیدی خدمات نمایشگاهی چه کسانی هستند؟
  • فرصت های رشد در این بازارها کدامند؟
  • برگزارکنندگان مهم چه کسانی هستند و سهم بازار آنها چقدر است؟

 

منبع:

https://www.researchandmarkets.com
Exhibitions & Events Market – Global Outlook and Forecast 2020-2025

اداره امور بین الملل و پژوهش

شیرین شریفیان

info@expo.ir