چشم انداز بازار جهانی، ارزیابی و پیش بینی بازار برگزاری نمایشگاهها در سال 2019

چشم انداز رشد بازار نمایشگاهها مثبت است و به سطح قبل از رکود اقتصادی باز می گردد. در سال 2014 بازار نمایشگاهی با 4.2 درصد رشد به 29میلیارد دلار رسید. پیش بینی می شود که تا سال 2019 ،نرخ رشد مرکب سالانه  4.5درصدی داشته  باشد. این رشد ناشی از بازارهای نوظهور و ناحیه خلیج فارس است و بهبودی که در بازارهای بالغ، به علت بهبود کلی شرایط اقتصاد کلان، حاصل می شود. اکثر بازارهای نوظهور رشد قوی خود را کماکان حفظ می کنند و  برای برگزارکنندگان بین المللی مطرح،  فرصتهای قابل ملاحظه بیشتری ارائه می دهند. این برگزارکنندگان به شکل مستمر  استراتژی های خود را روی این بازارها متمرکز نگه داشته اند.

به منظور پاسخی بر این گرایش، تقاضا برای  فضای نمایشگاهی بیشتر در بازارهای نوظهور افزایش یافته است. تعدادی از مراکز نمایشگاهی جدید تاسیس شده اند و پروژه های نوسازی در حال اجرا هستند. مهمترین توسعه طی سالهای 2014 و 2015 با تاسیس مرکز نمایشگاهی و همایشی شانگهای صورت گرفت که 403.500 مترمربع وسعت دارد.

 

تداوم سرمایه گذاری در بخش دیجیتال

مساله رشد نمایشگاهها در بازارهای بالغ (چه به لحاظ اندازه و چه به لحاظ قیمت) یا یافتن بازارهای جدیدی که رویدادهای خود را در آن راه اندازی کنند، برای برگزارکنندگان  روز به روز دشوارتر می شود. رشد متراژ محدود شده است و به سختی می توان به افزایش قیمت دست یافت. از همین روست که پاسخ به این پرسش که  موج بعدی رشد از کجا ناشی خواهد شد، مبهم تر می شود. برگزارکنندگان کماکان روی ابزارهای دیجیتالی و محتوای نمایشگاهی سرمایه گذاری می کنند. گزینه های بسیار متنوعی از امکانات دیجیتالی برای نمایشگاهها  وجود دارد تا بازاریاب ها به مخاطب هدف بیشتری دسترسی داشته باشند و به راحتی ROI را اندازه گیری کنند. بلوغ بازار به این معناست که برگزارکنندگان باید بیشتر از همیشه تلاش کنند تا تجربه نمایشگاهی بهتری همراه با بازدهی سرمایه گذاری محسوس تری ارائه دهند،  در عین حال  عملکرد مالی قوی خود را حفظ کنند.

غرفه داران و بازدیدکنندگان بیش از همیشه وابسته به تکنولوژی شده اند و بر اساس داده های موجود، تصمیم گیری های بهتری انجام می دهند، چه در زندگی شخصی خود و چه در کار و حرفه شان. تامین کنندگان تکنولوژی از ارائه روش های مدرن برای پیش- ثبت نام، همتایابی، بازاریابی رویداد و مدیریت رویداد نوید می دهند.

با این وجود، درآمدهای دیجیتالی هنوز درصد کمی از درآمد کلی برگزارکنندگان را تشکیل می دهد. اکثر این درآمدها کماکان از اسپانسری/تبلیغات آنلاین حاصل می شود تا کسب درآمدهای خدمات مبتنی بر فناوری. 

 

فعالیت ادغام

بازار نمایشگاهها بخش بشدت جذاب باقی خواهند ماند. این جذابیت چندین دلیل دارد: رویدادها بشدت سودآور هستند؛ با توجه به فروش فضای غرفه و پیش پرداخت هایی که نقدا  صورت می گیرد، جریان نقدینگی مطلوبی دارند؛ همچنین سطح بالای  درآمد غرفه دار نیز عموما در حد 65 تا 70 درصد محقق می شود. از طرفی، گرچه بازار نمایشگاهها به صورت بخش بندی شده باقی می ماند در عین حال فرصت های قابل ملاحظه ای برای ادغام مطرح است.

تهیه شده در :

اداره امور بین الملل و پژوهش نمایشگاه بین المللی مشهد

شیرین شریفیان

info@expo.ir