چرا مردم از نمایشگاه مجازی بازدید نمی کنند؟

چرا مردم از غرفه های نمایشگاه مجازی بازدید نمی کنند؟

 

نمایشگاههای مجازی بحث داغ سال 2020 بوده اند. امروزه درتقویم نمایشگاهی شرکتها شاهد تعدادی نمایشگاه مجازی هستیم. برای تمام کسانی که از نمایشگاهها در استراتژی بازاریابی محصول یا خدمات خود استفاده می کنند، حضور در یک نمایشگاه مجازی یک گزینه ناگزیر می شود . اما آیا غرفه داران می‌دانند که چطور مردم را به بازدید از غرفه خود در یک نمایشگاه مجازی جلب کنند؟

فعالان صنعت نمایشگاهی یک سال سخت را پشت سر می گذارند. بازاریابی هرگز تا این حد دشوار و مهم نبوده است. اما غرفه داران می توانند از  بودجه بازاریابی خود به درستی بهره ببرند. در اینجا با سه اشتباه مهم آشنا می‌شوید که غرفه داران باید در بازاریابی غرفه خود، دریک نمایشگاه مجازی، از آنها اجتناب کنند.

 

نمایشگاه مجازی چیست؟

نمایشگاهها رویدادهای مرتبط با صنعتی خاص هستند که طی آن فعالان تجاری محصولات یا خدمات خود را به مخاطب هدف ارائه می دهند. مردم از نمایشگاهها بازدید می کنند تا با تامین کنندگان یا فعالان تجاری جدید جهت همکاری آشنا شوند. این نمایشگاهها مخاطب بین المللی قابل ملاحظه ای را به خود جلب می‌کنند.

نمایشگاههای مجازی همین تجربه را اما در محیط آنلاین ارائه می دهند. فعالان تجاری از غرفه های نمایشگاه مجازی برای مطرح ساختن محصولات و خدمات خود به مخاطب متمرکز استفاده می کنند. بازدیدکنندگان وارد محیط دیجیتالی می شوند و می توانند از غرفه های مجازی بازدید کنند. همچنین گزینه ای وجود دارد که امکان نشست تک به تک را از طریق تماس ویدئویی یا حضور در وبینارها و سخنرانی ها میسر می سازد.

 

آیا نمایشگاهها به سمت ترکیبی پیش می روند؟

بله. نمایشگاههای ترکیبی به سرعت به نرمال جدید تبدیل می شوند، اما نمایشگاه مجازی هرگز جایگزین نمایشگاههای فیزیکی نمی شود.  صنعت نمایشگاهی به سمت  ترکیبی پیش می رود به این معنا که همزمان با برگزاری هر نمایشگاه، به شکل مجازی نیز در دسترس مخاطب آنلاین قرار دارد. این نرمال جدید به دو دلیل رواج و محبوبیت دارد. اول مساله مخاطب بین المللی است. نمایشگاهها مخاطبان را از سرتاسر جهان به خود جلب می کنند. با توجه به محدودیت های سفر و قوانین محلی ، کماکان با مشکل سفرهای خارجی تا نیمه اول سال 2021 روبرو خواهیم بود. پیش بینی مکانی مجازی برای غرفه داران جهت نمایش برند خود، بر تعداد بازدیدکننده می افزاید و ارزش بیشتری به نمایشگاه می بخشد. دوم مساله جاذبه های نمایشگاه مجازی است. از دیدگاه بازدیدکننده، مجبور نیستید که برای سفر هزینه کنید. از دیدگاه غرفه دار، جمع آوری داده‌های مشتری برای بازاریابی آینده آسان تر است.

با این وجود، یک مساله مطرح است. با توجه به محدودیت های اعمال شده و رو آوردن برگزارکنندگان به سمت پلتفورم‌های مجازی و  با وجود افزایش روز افزون محبوبیت رویدادهای مجازی، اما آیا این صنعت آمادگی چنین تغییر بزرگی را دارد؟

برگزارکنندگان وعده می دهند هر آنچه از سالن نمایشگاهی انتظار دارید در یک فضای مجازی تجربه می‌کنید اما عملا این اتفاق نمی افتد. نمایشگاههای مجازی جدید هستند و در وهله اول جذاب به نظر می رسند ولی در نمونه های برگزار شده شاهد بودیم که مردم به تدریج علاقه خود را از دست داده و از تعداد بازدیدکننده کم شده است. تجارب حاصله نشان میدهند که برگزارکنندگان رویداد مجازی باید بیشتر تلاش کنند.

 

غرفه های نمایشگاه مجازی

رویداد مجازی کاملا شبیه رویداد فیزیکی نیست. مانند هر مقایسه، مزایا و معایبی دارند. اشکال کار برگزارکنندگان و غرفه داران این است  که شیوه عملکرد خود را در نمایشگاه مجازی تغییر نداده اند.

در حالیکه برگزارکنندگان تلاش می کنند محتوای بیشتری ارائه دهند، غرفه داران هنوز تلاش می کنند تا غرفه های نمایشگاه مجازی خود را بسازند. آنها به دنبال طراحی های سه بعدی تعاملی هستند که در یک دامنه(Domin) منحصربفرد قرار می گیرد. این طراحی ها در ابتدا جذاب بودند اما دیگر جاذبه اولیه را ندارند. محیط آنلاین دهها گزینه در اختیار غرفه داران قرار می دهد با این همه آنها تلاش می کنند همان کاری که در رویدادهای فیزیکی انجام میدهند دراینجا تکرار کنند و جذب بازدیدکننده را به برگزارکننده واگذار می کنند. سپس از خودشان می پرسند چرا کسی از غرفه هایشان بازدید نمی کند!

تیم تحقیقاتی Quadrant2Design انگلستان که روی نمایشگاههای مجازی تحقیق می کند سه مشکل عمده را مطرح می سازد که نشان میدهد چرا مردم از غرفه های مجازی بازدید نمی کنند و چگونه می توان از آنها جلوگیری به عمل آورد.

اگر بعد از یک نمایشگاه مجازی احساس ناامیدی کردید نگران نباشید، شما تنها نیستید! غرفه داران هنوز آمادگی این تغییر را ندارند و شیوه های قدیمی را تکرار می کنند.

اگر غرفه داری در نمایشگاه مجازی آینده فضایی اجاره کرده باشد این شانس را دارد که سه اشتباه عمده زیر را مرتکب نشود. این سه اشتباه مواردی هستند که اکثر غرفه داران در غرفه نمایشگاه مجازی خود انجام میدهند. باید به هر قیمتی شده از آنها دوری کنند.

 

 

عدم بازاریابی قبل از شروع نمایشگاه

صرف حضور در یک نمایشگاه مجازی به این معنا نیست که بازاریابی  انجام شده است. غرفه دار مسئول است تا به مردم بگوید که در نمایشگاه چه چیزی ارائه می دهد و آنها را دعوت و با آنها گفتگو کند.

مردم وقتی غرفه ای در نمایشگاهی فیزیکی اجاره می کنند همین کار را می کنند. رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا و بازاریابی از طریق ایمیل همگی اثربخشی خود را ثابت کرده اند. آنها باید در ایمیل های خود از این فرصت استفاده کنند و از رسانه های اجتماعی و جراید تخصصی برای درج مطلب بهره ببرند. مردم برای بازدید از غرفه مجازی ابتدا باید بدانند چنین غرفه ای وجود دارد. می توان از تقویم بازاریابی قبل از نمایشگاه در این استراتژی استفاده کرد.

 

نمونه تقویم بازاریابی دیجیتالی قبل از نمایشگاه

عدم وجود مشوق و انگیزه

همه می دانند که راه ورود به قلب بازدیدکننده نمایشگاه، اقلام رایگان است. بسیاری از غرفه ها در نمایشگاهها انواع اشانتیون ها را هدیه می دهند از جمله خودکار، موس پت ، کیسه های خرید پارچه ای …

غرفه داران از این اشانتیونهای تبلیغاتی برای جذب بازدیدکننده به غرفه خود استفاده می کنند. این سنتی است که در گذار مجازی از دست رفته است. مشخص است که بازدیدکننده نمی تواند به شکل آنلاین از غرفه خودکار بردارد. پس آنچه می توانند انجام دهند مشارکت در یک رقابت است. بازی های غرفه نمایشگاهی در میان بازدیدکنندگان و غرفه داران محبوبیت دارند. تنها کاری که بازدیدکننده باید انجام دهد این است که فرم تماس غرفه دار را پر کند تا شانس برنده شدن جایزه را داشته باشد.

باید درباره جایزه فکر شود (زیرا این یک مشوق واقعی است). از بودجه ای که برای خرید اشانتیون ها و نوشتجات تبلیغاتی پیش بینی  شده، می توان استفاده کرد.

 

 

 

عدم تعامل

نمایشگاههای فیزیکی همگی در فضای واقعی برگزار می شوند و عنصر اصلی آن فضای واقعی گفتگوست. بسیاری از مردم با علائق مشابه زیر یک سقف گرد هم می آیند و ایجاد هیجان و تنوع در چنین فضایی کار دشواری نیست. با وجود چنین محیطی ( و کارکنان آموزش دیده غرفه)، مردم طبیعتا با یکدیگر تعامل خواهند داشت. اما این وضعیت در فضای آنلاین رخ نمی دهد. اکثر بازدیدکنندگان در خانه هایشان با لباس راحتی نشسته اند و منتظر جلسات تبلیغاتی سخنران هستند. اگر غرفه دار به شکلی فعال به دنبال بازدیدکننده غرفه  نباشد احتمالا تعامل بسیار کم خواهد بود. این غرفه دار است که باید آنها را پیدا کند!

همانطور که کارکنان غرفه در یک نمایشگاه فیزیکی عمل می کنند، در فضای مجازی  هم باید در جستجوی مشتریان احتمالی بود و با آنها تعامل داشت. آنها را برای تماشای نمایش محصول یا شرکت در مسابقه دعوت کرد. ایجاد ارتباط با مشتریان بالقوه وظیفه غرفه دار است.

 

 

حضور موفق در نمایشگاه مجازی

اکنون با مهمترین اشتباهاتی که غرفه داران مجازی مرتکب می شوند آشنا شده اید و می دانید دقیقا چه کارهایی را نباید انجام داد. بعد از ثبت نام غرفه دار، کار برگزارکننده رویداد تمام می شود. غرفه دار مسئول است تا به مردم بگوید در این نمایشگاه مجازی حضور دارد و آنها را تشویق کند که از غرفه بازدید کنند و با بازدیدکننده تعامل داشته باشد.

 

 

 

منبع: Quadrant2Design

اداره امور بین الملل و پژوهش

شیرین شریفیان

info@expo.ir