نمایشگاه چیست؟

تعریف نمایشگاه در عین سادگی بسیار پیچیده است.

آیا نمایشگاه ابزاری برای بازاریابی است؟ باید اعتراف کنیم که چنین است. آیا جایگاهی برای توسعه و رشد ارتباطات تجاری است؟ بدون شک بله. آیا محلی برای جذب مشتری است؟ قطعا. جایگاهی برای نمایش و ارایه محصولات شرکت، کالا و خدمات است؟ بله همین طور است.

واژه نامه می گوید: نمایشگاه ابزار ارتباطی یکپارچه است که بازاریابی، تبلیغات، روابط عمومی و سایر ابزارها را با هم ترکیب می کند.

گرچه منطقی تر آن است که مفهوم نمایشگاه را به لحاظ منافع و پندارهای مربوط  به آن از دید مخاطبان دیگر تحلیل کرد.

مثلا از نظر غرفه دار نمایشگاه سه روز کار در فضایی غریب، پر استرس، با قرص سردرد، طراحی استراتژی قبل از نمایشگاه و تحلیلی مشروح بعد از نمایشگاه است.

از نظر بازدیدکننده نمایشگاه یک نمایش است و یک تعطیلی، فعالیتی که احساسات و عواطف مثبت به همراه دارد،خاطره ای شفاف به جا می گذارد، فرصتی برای کسب اطلاعات در خصوص گرایشات بازار، فرصتی برای آشنایی با محصولات، برنده شدن یک جفت کفش ( یک سی دی موسیقی، موس پد، عطر و غیره).

از نظر برگزارکننده نمایشگاه منبع درآمد و کسب و کار وی است. او فضای مرکز نمایشگاهی را اجاره می کند تا نمایشگاهی برگزار کند. طبیعی است که بخواهد نمایشگاه برگشت سرمایه داشته باشد و  همه غرفه های نمایشگاه را اجاره دهد. به همین علت است که برگزارکننده برای تبلیغات هزینه می کند، مرتبا با مشتریان علاقمند به مشارکت در تماس است، به هر شیوۀ ممکن بازدیدکنندگان را تشویق به حضور می کند، از غرفه سازان و شرکتهای رسانه جمعی دعوت به عمل می آورد. برگزارکنندۀ خوب همه جزییات را در نظر دارد و نمایشگاه وی نیز بسیار خوب برگزار می شود.

از نظر مالک مرکز نمایشگاهی  نمایشگاه رویدادی است که به طور مرتب در مرکز جریان دارد. گاهی مالکان مرکز نمایشگاهی برگزار کننده رویدادها نیز هستند. اما اگر بخواهد فضای نمایشگاهی را به برگزارکننده اجاره می دهد. مساله اصلی تجهیزات، فضا و فرصتهای متناسب با موقعیت خاص هستند.

برای  شرکتهای خدماتی نمایشگاه یک فرصت تجاری برای فعالیت آنهاست. شرکتهایی که نمایشگاهها را می سازند غرفه ها را جذاب تر و هوشمندانه تر می کنند. 

برای رسانه های جمعی نمایشگاه فرصت اطلاع رسانی است. فرصتی برای ساخت گزارشی خوب که برای خوانندگانش جالب خواهد بود. رسانه های جمعی یا متوجه بخش تجاری هستند (برای یافتن مشتریانی که آگهی و اعلانات انحصاری درباره شرکتشان درج می کنند) یا غیر تجاری (ساختار نمایشگاه مطابق با رسانه آنهاست و آنها فقط اطلاعات جالب، واقعی و معتبر را شکار می کنند).

برای موسسات تبلیغاتی، روابط عمومی و خلاق، نمایشگاه راهی است که خدمات خود را ارایه دهند، به سازماندهی رویداد کمک  کنند، به پرسنل شرکت درباره روش مشارکت در نمایشگاه مشاوره دهند، استراتژی مشارکت تهیه کنند و غیره.

 

پاسخ به این سئوال که نمایشگاه چیست؟ آنقدر متفاوت است که باردیگر این تئوری را ثابت می کند که هر چیزی در جهان نسبی است. اما بدون شک برای همه و هر کس نمایشگاه فرهنگ خاص روابط، مدل گفتگو و فرصتی برای یافتن مکانی در جهان عظیم نمایشگاهی است.

 

 

6/11/2006

منبع: Expotop.com

تهیه شده در :

امور بین الملل و پژوهش نمایشگاه بین المللی مشهد

شیرین شریفیان

 

 

info@expo.ir