شیوع کرونا- تاثیر آن بر صنعت نمایشگاهی اروپا و اقتصاد به طور کل

گزارش وضعیت

شیوع کرونا- تاثیر آن بر صنعت نمایشگاهی اروپا و اقتصاد به طور کل

درخواست حمایت به منظور جلوگیری از ورشکستگی و آمادگی برای بهبود

 

بار دیگر توجه شما را به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صنعت نمایشگاهی جلب می کنیم. نمایشگاهها و رویدادهای تجاری اولین صنعتی هستند که تحت تاثیر قرار گرفته اند و این اوضاع تا پایان ماجرا به سرعت ادامه خواهد داشت.

تنها بعد از چند هفته شاهد تاثیرات مخرب کوید-19 بر صنعت نمایشگاهی بوده ایم. در تمامی جهان انجمن های نمایشگاهی خواهان پشتیبانی دولت شده اند : لطفا برای تخفیف تاثیرات مخرب و جلوگیری از ورشکستگی شرکتهای نمایشگاهی و از دست رفتن مشاغل حمایت کنید. ما هم اکنون به کمک نیاز داریم. در این صورت است که نمایشگاههای تخصصی و نمایشگاههای عمومی قادر خواهند بود با شروع بهبود اوضاع، نقش مهم و حیاتی خود را در اقتصاد ایفا کنند. 

 

تعداد نمایشگاههای لغوشده و یا به تعویق افتاده در اروپا: بالغ بر 3300 مورد

 شیوع ویروس کرونا در ابتدا موجب ایجاد وضعیت پیچیده ای در کاهش تعداد رویدادها شد، اما در ادامه عملا تمامی نمایشگاهها  در سرتاسر جهان به سمت تعطیلی پیش رفته اند. بالغ بر 10.000 نمایشگاه تاکنون در سطح جهان معوق یا کنسل شده اند. در آغاز  پیامد اصلی را در آسیا احساس کردیم و تاکنون بیش از 3300 نمایشگاه در اروپا نیز معوق یا کنسل شده اند، همچنین در امریکا تمامی نمایشگاهها متوقف شده اند.

بسیاری از نمایشگاههای اروپا از نو زمانبندی شده اند تا در ادامه سال برگزار شوند، اما هم اکنون اکثر شرکتها با مشکلات بسیاری روبرو هستند. این امر تاثیرات دومینویی برای بسیاری از صنایع خواهد داشت. هم شرکت های برگزارکننده و هم شرکتهایی که در نمایشگاهها مشارکت می کنند، از این لغو و تعویق آسیب می بینند.

 

خسارت وارده به شرکتها به واسطه عدم مشارکت در نمایشگاهها در اروپا  تا کنون 39 میلیارد یورو

 شرکتهایی که در نمایشگاهها شرکت می کنند، محصولات و خدمات خود را  به معرض نمایش می گذارند و موجب رونق کسب و کار می شوند. بهار امسال در اروپا به واسطه لغو نمایشگاهها و عدم فروش، 39 میلیاردیورو خسارت رسیده است. در سطح جهان، کل ضرر ناشی از فروش به 134.2 میلیارد یورو تا پایان سه ماهه دوم2020 ، تخمین زده شده است (گزارش UFI).

 

ضرر اقتصادی ناشی از لغو/تعویق نمایشگاهها در اروپا: 28.8 میلیارد یورو

آسیب اقتصادی در اروپا به واسط عدم برگزاری نمایشگاههای زمانبندی شده تا پایان ماه ژوئن 2020، تاکنون بالغ بر 28.8 میلیارد یورو برآورد شده است. تا این زمان به علت لغو نمایشگاهها تا پایان ماه ژوئن 2020،   257.000 شغل ممکن است از دست بروند.اینها مشاغلی هستند که  یا در بخش نمایشگاهی مستقیما فعالیت می کنند و یا به طور مستقیم در حوزه هایی نظیر حمل و نقل، سفر و مهمانپذیری فعالیت دارند. ضرر اقتصاد جهانی تنها به واسطه لغو نمایشگاهها، به 81.6 میلیارد یورو تخمین زده می شود. تا پایان سه ماهه دوم سال، فقط در  آسیا/اقیانوسیه این تاثیر به 21.8 میلیارد یورو و در امریکای شمالی به 29.2 میلیارد یورو می رسد. (گزارش UFI)

 

ضرر اقتصادی  بر مراکز نمایشگاهی اروپا : 124.9 میلیارد یورو

اگر تاثیر آسیبی که بر مراکز نمایشگاهی وارد می شود را در نظر بگیریم، این آسیب به 124.9 میلیارد یورو می رسد . بالغ بر  1.2 میلیون شغل در خطر هستند- رقم کلی مشاغلی  که سالانه  مستقیم و غیر مستقیم توسط مراکز نمایشگاهی و فعالیتهای نمایشگاهی آنها  حمایت می شوند. نمایشگاهها قدرتمندانه موجب رونق اقتصاد جوامع هستند. اگر این فعالیت حتی برای مدت کوتاهتری، بدون حمایت فوری و کافی متوقف شوند، مشاغل دائمی نیز به طور کامل از بین می روند.

 

صنعت نمایشگاهی اروپا پیشگام  جهانی است: بیش از همه نقاط جهان متاثر شده است

صنعت نمایشگاهی اروپابر حسب ظرفیت مراکز نمایشگاهی، کیفیت و بازدهی، پیشگام جهانی محسوب می شود و تقریبا نیمی از سهم بازار صنعت نمایشگاهی را ارائه می دهد و میزبان اکثر نمایشگاههای بین المللی تخصصی و عمومی  است. نمایشگاههای اروپا  مشارکت کنندگان را از اروپا و سرتاسر جهان جذب می کند. آنها بیشترین فرصت های شغلی را در یک محل ایجاد می کنند و شرکتهای اروپایی دیگر نیازی به سفرهای خارج از اروپا ندارند تا با همتاها و مشتریان بالقوه خود ملاقات کنند. بسیاری از نمایشگاههای لغو شده از جمله بزرگترین نمایشگاههای بین المللی هستند که بیشترین تاثیر را در شرکت های نمایشگاهی و بخش های مربوطه داشته اند: غرفه داران و بازدیدکنندگان بین المللی نقش مهمی در رشد اقتصادی ایفا می کنند.

در عین حال، برگزارکنندگان اروپایی نمایشگاههایی را نیز در سرتاسر جهان برگزار می کنند . در نتیجه بخش مهمی از ضررها در آسیا و امریکا نیز بر برگزارکنندگان اروپایی وارد میشود.  10 شرکت با بیشترین گردش مالی در سرتاسر جهان از اروپا هستند.

وضعیت اضطراری بخش صنعت نمایشگاهی، بخصوص برای شرکتهای کوچک و متوسط

 لغو یا تعویق نمایشگاهها تاثیر بلافصلی دارد زیرا باعث تعویق کسب و کار و درآمد برنامه ریزی شده می شود. این امر مستقیما خطر وجودی بر شرکتهای کوچک و متوسط اعمال می کند، از جمله تامین کنندگان خدمات مانند غرفه سازان، خدمات کترینگ، پشتیبانی و  مشتریان اصلی نمایشگاه (غرفه داران و بازدیدکنندگان). شرکتهای کوچک و متوسط ستون فقرات اقتصاد اروپا هستند و دولت باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشد.

 

اقدامات فوری به منظور کاهش ضررها به شدت مورد نیاز است

به دنبال تصمیمات نهادهای اتحادیه اروپا برای بسته های حمایتی در خواست شده، اکنون به اقدامات مشخصی برای کاهش خسارات نیاز است و لازم است همه کشورهای عضو با یک رویکرد هماهنگ سریع و حمایت فعالانه، به شرکتهای آسیب دیده کمک کنند ، به ویژه  نقدینگی  فوری- نه تنها به عنوان وام بلکه به عنوان سوبسید بلادرنگ – برای جلوگیری از ورشکستگی انبوه شرکتها، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

سوبسید و اعتبار برای مرحله مهم گذار باید  بلافاصله و بدون بوروکراسی در سطح محلی به کلیه شرکتها از جمله شرکتهای خرد و خود اشتغالی ارائه  شود.

– برنامه های اختصاصی ارائه خسارت به برگزارکنندگان نمایشگاه و خدمات مربوطه با استفاده از قوانین انعطاف پذیر دولتی در شرایط بحران

– تعویق مالیات ها و کمک های اجتماعی و سایر پرداخت ها به شرکت های آسیب دیده تا زمان  تغییر شرایط

– انعطاف پذیری در قوانین و شرایط استخدامی و حمایت از پرداخت دستمزدها به منظور حفظ کارکنان در شرایط بحران و جلوگیری از ضررهای شغلی عمده.

 

مراکز نمایشگاهی و تامبن خدمات پشتیبانی اضطراری به جوامع:

بخش صنعت نمایشگاهی ارتباط قوی سنتی با جوامع محلی دارد و در حال حاضر نیز این پشتیبانی عملا صورت میگیرد: در شرایط بحران و هر گاه عرضه محلی کافی نبوده ، سالن های نمایشگاهی به اماکنی برای استقرار آسیب دیدگان و میزبانی بیمارستانهای اضطراری بزرگ  اختصاص یافته اند ( مانند مرکز نمایشگاهی میلانو و مادرید). نمونه های فراوان دیگری از این دست هستندکه نشان می دهند چگونه بخش صنعت نمایشگاهی در شرایط بحران با تخصص خود در زمینه نصب تاسیسات، تامین آذوقه یا انتقال کالاها، می تواند کمک کند. علی رغم مشکلاتی که در  شرایط بحران اقتصادی کنونی با آن روبرو هستیم، همه کارکنان و شرکتهای نمایشگاهی در شرایط سخت و به هنگام نیاز، متعهدانه آماده خدمات رسانی هستند.

 

نقش حیاتی نمایشگاهها در بهبود اقتصادی

ارقام ارائه شده فوق نشان دهنده اهمیت حیاتی و ضرورت سیستماتیک نمایشگاه هستند. آنها با تامین مسیر سریع برای حضور شرکتها در بازار، نقشی مهم در بهبود اقتصادی ایفا می کنند و عامل موثر رشد و رونق سایر صنایع هستند. صنعت نمایشگاهی مصمم است تا به بهترین شکل ممکن به صنایع و جوامع کمک کنند تا مردم بتوانند ارتباط رو در رو داشته باشند. اما  ما به تلاش سیاستگزاران متکی هستیم تا تضمین کنند شرکتهایی که این رویدادها را برگزار می کنند و این بازارها و مکانهای ملاقات رو در رو را ایجاد می کنند، قادر خواهند بود نقش خود را در آینده  نیز ایفا کنند. اکنون با از دست دادن کارکنان واجد شرایط و توانمند یا از دست رفتن کل شرکت ، امکان برگزاری نمایشگاههای تخصصی و بازرگانی در ادامه سال  میسر نیست و این امر تاثیر منفی سنگینی بر سطح کیفی مورد نیاز به منظور حمایت از بهبود اقتصادی به طور کل خواهد داشت.

 

خطر از دست دادن سهم بازار در شرایط جاری

علاوه بر این، با توجه به شیوع نامتقارن بیماری ، ممکن است بازار نمایشگاهی را از دست بدهیم و رقبا در سایر مناطق سهم بازار خود را افزایش دهند . ما با رقابت سایر دولت ها در حمایت از صنعت نمایشگاهی کشور خود روبرو هستیم. چنانکه در آسیا نیز هم اکنون دولت حمایت گسترده ای برای جذب رویدادهای بزرگ به این مناطق انجام می دهد و پیشنهادهای قابل توجهی به برگزارکنندگان و غرفه داران ارائه داده اند.

اگر نتوانیم اکوسیستم اروپایی  خود را با حضور همه بازیگرانی که با کمک هم بهترین بازارها را خلق می کنند، حفظ کنیم، طی چند ماه آینده ضررهای بسیار بیشتری را متحمل خواهیم شد.

 

منبع : اتحادیه صنعت نمایشگاهی اروپا EEIA )- 22 مارس 2020)

اداره امور بین الملل و پژوهش

 

شیرین شریفیان

 

info@expo.ir