نقش و حضور موثر زنان در صنعت نمایشگاهی
1 نوامبر 2018 – هشتاد و پنجمین کنگره جهانی UFI – سن پترزبورگ
مترجم: شیرین شریفیان
تهیه شده در امور بین الملل و پژوهش
نتایج نظر سنجی اخیر از نقش زنان در صنعت نمایشگاهی
1206 نفر در این نظرسنجی شرکت کرده اند اما فرایند نظرسنجی را تکمیل نکردند.221 پاسخ کامل
شرکت کنندگان در نظر سنجی
رده سنی
محل کار
پست سازمانی
سابقه
اکثریت پاسخ دهندگان این نظرسنجی زن و از اروپا هستند که توسط برگزارکنندگان نمایشگاه و با حداقل 11 سال تجربه در صنعت نمایشگاهی استخدام شده اند.
نمایشگاه ها: یک صنعت دوست داشتنی
پرسش: آیا کار در صنعت نمایشگاهی را دوست دارید؟
در حالیکه همه شرکت کنندگان در نظرسنجی کار کردن در صنعت نمایشگاهی را دوست داشتند، بیش از دو سوم نه تنها این صنعت را دوست دارند بلکه به شغل اختصاصی خود نیز علاقه دارند…
مهارت های خاص مربوط به جنسیت
صنعت رویداد، همایش و نمایشگاه یک کسب و کار مردمی است.
کدام سه مهارت مردان و زنان را از هم تمایز می دهند؟
پاسخ دهندگان مردان را به مهارت های مرتبط با قدرت نسبت می دهند، در حالیکه زنان به داشتن مهارت های نرم (Soft Skills) نسبت داده می شوند.
مهارت های خاص مربوط به جنسیت– تفاوت ها
کدام یک از سه مهارت زنان و مردان را از هم جدا می کنند؟
از دید زنان، مردان به لحاظ جرات و اعتماد به نفس (با یک فاصله28 امتیازی) و داشتن قدرت (با فاصله 18 امتیازی) از آنها پیشی داشتند.
زنان بر خلاف نظر مردان که آنان را در مهارتهای اجتماعی قوی می دانند با فاصله 21 امتیاز خود را ارزیابی کردند.در عین حال زنان مردان را به لحاظ شبکه سازی از خود قوی تر می بینند (با اختلاف 40 امتیاز)
برداشت زنان چیست…
سوال: به عنوان یک زن: آیا احساس می کنید در مقایسه با همکاران مرد، با شما به طور مساوی رفتار شده است؟
بیش از نیمی از پاسخ دهندگان زن باور ندارند که به لحاظ حقوق و فرصت های شغلی با آنها رفتاری برابر شده است و بیش از یک سوم معتقدند به آنها مسئولیت واگذار نشده است.
رهبریت: آیا زنان مورد حمایت قرار گرفته اند؟
صنعت نمایشگاهی باید بیش از گذشته از نقش رهبری زنان استفاده کند- این نظر 82 درصد پاسخ دهندگان است. 61 درصد پیش از این در حمایت از زنان فعالیت داشته اند. گرچه تنها 49 درصد به سهمیه زنان در هیات مدیره معتقد بودند.
آیا به رهبران زن بیشتری نیاز است؟
بله، زیرا…
- صنعت نمایشگاهی باید بازتاب جامعه به منزله یک کل باشد
- زنان به صورت طبیعی خلاق تر هستند، در سر و کار داشتن با مردم بهتر عمل می کنند و از مهارت های ارتباطی خوبی برخوردارند
- هوش هیجانی (EQ) بالاتری دارند
- تنوع می تواند بینش و نقطه نظرات بیشتری را در انواع مسائل و تصمیم گیری ها ارئه کند و به این ترتیب در کلیه سطوح به افراد کمک می کند.
- به این دلیل که صنعت نمایشگاهی یک دنیای زنانه است! و باید زنان بیشتری در مقام رهبریت قرار بگیرند. پست های ریاستی UFI بهترین مثال هستند. سرانجام ما آنجا یک زن داریم!!! احسنت.
نه ، زیرا
- آنها ضعیف هستند
- هیچ تفاوتی بین مردان و زنان تفاوتی نیست و همگی فرصت ها و شانس های یکسانی دارند
- نمی توانم بگویم که مردان بهتر هستند یا نه، مهم این است که صرف نظر از جنسیت، فرد مناسبی در مسند قدرت و کار قرار بگیرد.
عوامل موثر در مسیر شغلی زنان
سوال: به نظر شماکدام یک از عوامل زیر بیشترین تاثیر مثبت یا منفی را بر قابلیت پیشرفت شغلی زنان دارد؟
این مجموعه مهارتها نیست که زنان را عقب نگه داشته است…
- زنان در محل کار حرفه ای هستند:
- طرز برخورد و قدرت ذهن (65 درصد) و مهارت ها و قابلیت ها (64 درصد) به عنوان فاکتورهای مثبت اصلی در مسیر شغلی زنان منظور شده اند.
- فاکتورهای منفی اصلی در مسیر شغلی زنان آن دسته از خصوصیاتی هستند که به شکل سیستماتیک جنسیتی هستند: وقفه های شغلی به دلیل حاملگی (78 درصد) و تبعیض سازمانی (68 درصد)
- سایر عوامل منفی مطرح شده: عدم اعتماد به نفس، کار پاره وقت، سیاست های اداری و شایعات بی اساس، عدم تمایل برای صرف زمان و سرمایه در جهت رشد و ارتقاء.
رشد مسیر شغلی – آسان نیست
در حالیکه 59 درصد از پاسخ دهندگان احساس می کنند که طی ده سال گذشته تغییرات مثبتی در ارتباط با توازن زندگی شخصی و کاری خود داشته اند، 58 درصد از پاسخ دهندگان حداقل در یک مرحله از زندگی مجبور بوده اند که بین شغل و زندگی شخصی خود یکی را انتخاب کنند.
عناصر حمایت کننده
سوال: ما را به چالش به بکشید –چگونه نمایشگاهها، انجمن ها و نشریات تجاری می توانند از شما حمایت کنند؟
زنان رهبر
- ارائه دهنده تنوع هستند.
- نقطه نظرات متفاوتی دارند.
- در حل مسائل خلاقیت دارند.
- به چشم انداز مثبت صنعت نمایشگاهی کمک می کنند.
تهیه شده در :
امور بین الملل و پژوهش نمایشگاه بین المللی مشهد
شیرین شریفیان