جذب بازدیدکننده

چگونه می توانید غرفه داران بالقوه را برای یک نمایشگاه جلب کنید؟

یک استدلال متقاعد کننده برای شرکت های علاقمند به مشارکت، وجود بازدیدکنندگان واجد شرایط است.

بلیط ورودی رایگان یک موفقیت دراز مدت در جذب بازدیدکننده بوده است. هرچند این ایده دقیقا باب روز به نظر نمی رسد اما طی دهه های گذشته، ابزار بازاریابی بسیار موثری بوده است. یک اصل ساده برای موفقیت : غرفه داران این بلیط ها را با نام خود برای مشتریان بالقوه ارسال می کنند و آنها را به عنوان مهمان برای بازدید از نمایشگاه دعوت می کنند. این نوع بلیط ها به صورت رایگان و یا با تخفیف از طرف برگزارکننده به غرفه داران داده می شود.

جذب بازدیدکننده توسط دعوت نامه غرفه داران و انجمن ها به نفع نمایشگاهها عمل می کند. بلیط های ورودی رایگان نقش ایجاد انگیزه را ایفا می کنند.

 

رسانه ها

هر گاه برگزارکنندگان نمایشگاه از رسانه های مهم برای بازاریابی بازدیدکننده استفاده می کنند به بازدهی بالایی دست می یابند. دعوتنامه نمایشگاه از طرف غرفه داران قوی ترین اثر را دارد همچنین هنگامی که برگزارکنندگان این دعوت نامه ها را ارسال می کنند، به خصوص با همکاری مجله تجاری، تاثیر این عمل به وضوح دیده می شود. اطلاعاتی که در مجلات تجاری و انجمنی به چاپ می رسد  بازدیدکنندگان صنعتی واجد شرایط را برای بهره برداری از نمایشگاه جذب می کند. حضور انجمن هایی که برای یک نمایشگاه تبلیغ می کنند همین قدر حائز اهمیت است.

 

 

دعوتنامه های انجمن ها و غرفه داران به خصوص در نمایشگاههای تخصصی،  مانند تراشکاری و جوشکاری، به جذب بازدیدکننده صحیح کمک می کند.
 

 

این نوع همکاری با انجمن های تجاری تاثیر چشمگیری در موفقیت یک نمایشگاه دارد. مشارکت انجمن ها تضمین می کند که گروههای بازدیدکننده هدف ارتباط تنگاتنگی با نمایشگاه داشته باشند. همکاری هایی از این دست، برگزاری نمایشگاههای متناسب با بازار را میسر می سازد و کمک شایانی به کیفیت بالای نمایشگاهها می کند، ضمن این که ارتباط با غرفه داران و بازدیدکنندگان بهتر می شود. اقداماتی نظیر تبلیغات و همکاری با جراید برای یک نمایشگاه الزام محسوب می شوند.

ثبت نام بازدیدکننده تفکیک خریداران را میسر می سازد.
 

 

زمان و  گرایشات

گاهی برگزارکنندگان تاریخی را تعیین می کنند که خریداران بتوانند به راحتی در دو نمایشگاه در یک کشور یا منطقه شرکت کنند. برگزاری همزمان دو نمایشگاه که ارتباط موضوعی دارند به بازدیدکنندگان این امکان را می دهد تا از هر دو نمایشگاه بهره برداری کنند. بسیاری از فعالیت های حاشیه ای در نمایشگاهها باعث می شوند که بازدیدکنندگان و غرفه داران با نمایشگاه تعامل بیشتری برقرار کنند مانند نشست کارآفرینان که در آن شرکای تجاری در جستجوی پروژه های مشترک هستند. برای مثال در نمایشگاه هواشناسی برگزاری سمینارهایی با مضمون آب و هوا بازدیدکنندگان واجد شرایط را به خود جلب کرد. بازاریابی مستقیم می تواند دقیقا گروههای هدف منتخب را خطاب قرار دهد. مثلا در نمایشگاه ساختمان آلمان صدها مهندس معماری و طراح شخصا دعوت می شوند به نحوی که این نمایشگاه توانسته است در بازار سخت و رقابتی جایگاه مطلوبی داشته باشد.

ثبت نام و رزرواسیون

امروزه همایش های تبلیغاتی با توجه به سن مخاطب و بهره گیری از  رسانه های ارتباطاتی مدرن به شدت مورد توجه است. کسانی که می خواهند گروههای بازدیدکننده جدید را جذب کنند باید گرایشات مرتبط با گروههای سنی خاص را یکپارچه سازند. جوانان از طریق تبلیغات SMS بیشتر جلب می شوند. اساس همه بازاریابی ها در نمایشگاههای بین المللی آلمان ثبت نام کامل همه بازدیدکنندگان است. این کار مبنایی برای گفتگوی مستمر ایجاد می کند تا بعد از نمایشگاه خبرنامه ای با بازتاب نمایشگاه برای آنها ارسال شود و اخبار صنعت و نمایشگاه مطرح گردد. وجود اینترنت تعاملی یک الزام است که به بازدیدکننندگان بالقوه امکان می دهد تا تماس بگیرند. نمایشگاه لیپزینگ گروههایی از بازدیدکنندگان خارج کشور را با زبان رسمی همان کشور خطاب قرار می دهد (مانند روسی، هلندی و چکوسلواکی).

جذب مخاطب با استفاده از روشهای متناسب با سن
 

 

ضمنا بازاریابی موثر بازدیدکننده به معنای تسهیل امر مسافرت است. در نمایشگاه هامبورگ بازدیدکنندگان علاقمند می توانند پکیجی کامل از سفر با قطار یا هواپیما گرفته تا اتومبیل کرایه ای و محل اقامت را از قبل رزرو کنند. عامل مهم دیگر در جذب بازدیدکننده گشت های صنعتی با هزینه ای منطقی است. این گشت ها با همکاری نزدیک انجمن ها یا موسسات صنعتی دیگر هماهنگ می شوند. برگزارکنندگان نمایشگاه باید هنگام جذب بازدیدکنندگان خارجی تلاش بیشتری به خرج دهند. نمایندگان برگزارکننده در خارج از کشور می توانند با ارایه اطلاعات مفید در زمینه نمایشگاه و مشارکت، مستقیما در منطقه عمل کرده و راحت تر بازدیدکننده خارجی را جذب کنند. قبل از هر نمایشگاه باید  غرفه داران بالقوه و بازدیدکنندگان صنعتی در کشورهای منتخب را به نحو مقتضی آگاه ساخت.

 

قراردادها و توافقنامه ها

مشارکت کنندگان در نمایشگاههای ملی و خارجی در هر کجای جهان در یک مورد وجه اشتراک دارند. آنها می خواهند فعالیت های تجاری خود را با کمی تفریح درآمیزند. نمایشگاهها هنوز یک رویداد اجتماعی محسوب می شوند. نمایش های مناسب فضایی آرامش بخش ایجاد می کنند وشاید کمی دورتر از غرفه، منجر به عقد قرارداد شوند. بدین منظور باید محیطی مساعد ایجاد کرد و از رویارویی های غیررسمی پشتیبانی نمود. مهمانی شام در پایان یک روز کاری فضایی را بوجود می آورد که گاه گفتگوهای بسیار مهم در آن صورت می گیرند.

 

پیتر بورستل

تهیه شده در :

اداره امور بین الملل و پژوهش نمایشگاه بین المللی مشهد

شیرین شریفیان

info@expo.ir