ایجاد جاذبه در نمایشگاه

ایجاد جادبه در نمایشگاه

با نگاهی به نمایشگاه EuroShop دوسلدورف

 

 

امروزه مساله ای که پیوسته در صنعت نمایشگاهی مورد بحث قرار می گیرد، این است که چگونه از نمایشگاه یک تجربه بیاد ماندنی تری بسازیم. غرفه داران  به این آگاهی رسیده اند که برای داشتن نمایشی موفق، لازم است که بازدیدکنندگان را جذب و آنها را درگیر فعالیتهای نمایشگاهی خود کنند.

تحقیقات صورت گرفته در این زمینه تایید کننده همین مطلب است که نمایشگاهها برای دست یافتن به پتانسیل های خود، باید به نیازهای اصلی انسان متوسل شوند. نیازهایی از قبیل احساس تعلق، زیبایی شناسی و احساس امنیت. نمایشگاه این پتانسیل منحصربفرد را دارد تا مردم را به شکلی جامع درگیر سازد و در ذهن و جسم و حتی روح آنها نفوذ کند.

ایجاد محیطی راحت و آرامش بخش لازمه دست یافتن به مشتری و حفظ آن است. استفاده از ویترین های شیشه ای ظریف، نورپردازی مناسب، موسیقی و طراحی همگی جنبه های مشترک هر خرید تفریحی هستند. پس آیا غرفه داران تجربه خرده فروشی خود را به سالن نمایشگاه می آورند؟

مرکز نمایشگاهی دوسلدورف میزبان نمایشگاه EuroShop    است. سال 2017، این نمایشگاه در وسعت 000/200 مترمربع برگزار شد. 2368  غرفه دار از 61 کشور در این نمایشگاه سه سالانه شرکت کرده بودند. محصولات و خدمات بیشماری در این نمایشگاه به چشم می خورد، از شرکت های طراحی غرفه گرفته تا مانکن ها.

EuroShop اولین بار در سال 1966 در دوسلدورف برگزار شد. این نمایشگاه با پیشرفتی استثنایی اکنون بخش های مختلفی را به نمایش می گذارد، از جمله تکنولوژی خرده فروشی، ایمنی، طراحی و خدمات و محصولات نمایشگاهی. همچنین خود نمایشگاه میزبان چندین نمایش و رویداد ویژه است، مانند کنفرانس معماران و طراحان؛ همایش EuroExpo  و EuroCIS و کنفرانس نوآوری خرده فروشی.

113906 بازدیدکننده از این نمایشگاه دیدن کردند که بالغ بر 84 درصد آنها از خارج آلمان آمده بودند.

هدف این نمایشگاه آن است که گرایش ها و نوآوری های خرده فروشی را به نمایش بگذارد.EuroShop2017  دومین نمایشگاهی است که از ساختار سازمانی جدید استفاده می کند، نمایشگاهی که به چهار بخش متمایز تقسیم می شود. نمایشگاه EuroConcept جدیدترین محصولات و خدمات و طراحی اتاق پرو را به نمایش می گذارد؛ EuroSales در بازاریابی و تجارت کالا تخصص دارد؛ EuroCIS فن آوری ارتباطات و ایمنی را تحت پوشش می دهد و EuroExpo به طراحی ، کالاها و خدمات نمایشگاهی مربوط می شود.

EuroExpo توانست غرفه دارانی را از اروپا، آسیا و امریکا جذب کند که جدیدترین سیستم های طراحی غرفه، ساخت غرفه، خدمات بازاریابی و سیستم های غرفه و نمایشی را ارایه می دادند. این واقعیت که نمایشگاه دوسلدورف زیر مجموعه ای برای صنعت نمایشگاهی ارایه داده است بر آن دلالت دارد که با بخش خرده فروشی و بسیاری از شرکت هایی که محصولات و خدمات نمایشگاهی را در هر دو حوزه به نمایش می گذارند، ارتباط نزدیک دارد.

گروهی از بازدیدکنندگان هلندی عقیده جالبی داشتند. این دانشجویانِ بازاریابی در قالب یک گردش علمی از نمایشگاه بازدید کردند. آنها بازدید از این نمایشگاه را بسیار مفید می دانستند زیرا تجربه بازاریابی خرده فروشی جامعی را در اختیار آنها قرار داده بود ، از طراحی فروشگاه گرفته تا آخرین دستاوردها در فن آوری. یکی از این دانشجویان می گوید:” در این نمایشگاه طراحی غرفه و طراحی خرده فروشی را همراه با هم می بینید. در نمایشگاههای دیگری که از آنها بازدید کرده ام همیشه این دو حوزه از هم جدا بوده اند اما در اینجا ارتباطی قوی بین آنها دیده می شود و عامل طراحی بسیار مشابه است.”

شماری از روش های تکنیکی در این نمایشگاه،  محیط خرده فروشی را تداعی می کنند و در این نمایشگاه ثابت کردند که چقدر می توانند شیوه های مفید و کارآمدی  در یک نمایشگاه باشند. شرکت Blue Plot  محصول جدید خود به نام poolSystem را به نمایش گذاشته بود. این شرکت تصویر بزرگ مستطیلی را روی زمین انداخته بود که مردم می توانستند با آن تعامل داشته باشند. مردم با هیجان از روی آن می پریدند و لذت می بردند. این سیستم شور و شوقی ایجاد کرد که به ندرت در غرفه نمایشگاهی دیده می شد.

نوآوری دیگر به شرکت Bumat مربوط می شود، سکوهای متحرکی که تصاویری از غرفه ها، فروشگاهها، نمایشگاهها و حتی کنفرانس ها روی آنها پخش می شد. به طور کلی، محصولات آن به غرفه هایی پیشرفته تر در آینده اشاره داشتند که نور و صدا را با تاکید بر تعامل تلفیق می کردند.

برخی از طراحی های غرفه محیط خرده فروشی را به خوبی تداعی می کردند. استفاده از پارچه بسیار رایج بود و در هر کجا به چشم می خورد. استفاده از پارچه راهی مقرون به صرفه و انعطاف پذیر برای تاثیرگذاری یک غرفه است. گاهی استفاده از المنت های  نرم مانند پارچه، گل و مبلمان سبک در دورانی که کسب و کار رونقی ندارد حذف می شوند. اما این کار به سالن های نمایشگاهی جلوه ای خالی و سرد می دهد و از جذابیت آن برای بازدید کننده می کاهد.

برگزارکنندگان نمایشگاه باید از مضامین و مفاهیمی که گرایش های جدید را منعکس می کنند آگاه باشند. آنها باید راههایی را پیش پای غرفه داران بگذارند که محیطی خلاق ایجاد کنند، محیطی که در آن بتوانند محصولات و خدمات خود را عرضه کنند. با شناخت این تغییرات می توانند غرفه داران خود را تشویق کنند تا با ایجاد محیطی بیادماندنی نمایشگاهها را برای همه گروههای مخاطب موثر، نوآور و سودمند سازند.

تهیه شده در :

امور بین الملل و پژوهش نمایشگاه بین المللی مشهد

شیرین شریفیان

info@expo.ir