اهمیت صنعت نمایشگاهی در بهبود رکود اقتصادی

اهمیت صنعت نمایشگاهی در بهبود رکود اقتصادی

بی سابقه بودن تاثیر اپیدمی اخیر بر تمامی بخش های اقتصاد بر کسی پوشیده نیست. شاید صنعت نمایشگاهی و همایش ها یکی از صنایعی باشند که بیشترین تاثیرات بر آنها وارد شده ، چرا که این صنعت، با بالغ بر 32000 نمایشگاه در سال، با لغو یا تعویق صدها رویداد برنامه ریزی شده ،روبرو بوده است.

از آنجا که هنوز این شیوع تهدید کننده است و از شرق تا غرب و شمال تا جنوبِ جهان پیش می رود، آسیب وارده بزرگ و بزرگتر می شود و اقتصاد جهانی را با رکودی مواجه می کند که مسبوق به سابقه نبوده است. این رکود به نوبه خود منجر به کاهش هزینه ها و تغییر الگوهای مصرف می شود، به طوری که بسیاری از شرکت های کوچک و در برخی از موارد حتی شرکت های بزرگ، به مرز ورشکستگی رسیده اند.

این وضعیت توضیح می دهد که چگونه همه کسب و کارها و بخش های کلیدی اقتصاد ، مانند گردشگری و سفر، با چالش های غیرعادی روبرو هستند. اقتصاد جهانی به سمت دوره محدودیت های اجباری پیش می‌رود و این درست زمانی است که مفهوم تغییر شکل دیجیتالی در تمامی فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی سلطه پیدا کرده است.

البته برخی از نگاههای بدبینانه وجود دارد که معتقدند این شیوع پایانی است بر بخش رویدادها و تنها با کشف واکسن این ویروس است که  نجات خواهد یافت. اما این تئوریهای خلاف واقعیت هستند.

ما قویا معتقدیم چالش ها منبع فرصت ها هستند و صنعت نمایشگاهی و کنفرانس ها موتور آینده رشد اقتصادی. اما چطور و چرا؟

 

بحث تغییر اساسی نیست

درست است که اقتصاد بعد از کووید 19، با اقتصاد قبل از شیوع ، متفاوت خواهد بود. اما این تغییر شکل قطعا بدان معنا نیست که باید تغییرات رادیکالی پیش بیاید؛ بلکه این تغییر کافیست تا انگیزه ای جدی به صنعت نمایشگاهی ببخشد تا اقتصاد را به سمت مرحله بهبود پیش ببرد.

به بیانی واضح تر، باید گفت که تقویت بخش نمایشگاه و کنفرانس با تکنولوژی های پیشرفته، یکی از راه حل های ایده آل برای تضمین ایمنی بازدیدکننده و غرفه داران است و در نهایت به غنی سازی تجربه مشارکت‌کنندگان منجر می شود. قطعا می توان از واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی استفاده کرد تا نمایشگاهها را به جایگاهی برای ساخت آینده اقتصاد جهانی تبدیل کرد.

 

صنعتی در خدمت تمامی صنایع

تردید نداشته باشید که صنعت نمایشگاهی، بدون استثناء، محرک رشد در همه بخشهای اقتصاد است و تاثیرات آن هم مستقیم و هم غیرمستقیم قابل اندازه گیری هستند. بنا به گزارش فدراسیون خدمات نمایشگاهی و رویداد (IFES)، سالانه بیش از 4.5 میلیون غرفه دار در رویدادهای سرتاسر جهان شرکت می کنند.

اما پرسش این است: آینده چگونه خواهد بود؟ هر چند پاسخِ ساده و آسانی برای آن وجود ندارد، اما  باید یقین داشته باشیم که محرکِ اولیه اقتصاد جهانی و سرعت بخشیدن به بهبود آن ، صنعت نمایشگاهی خواهد بود. سیاستمداران نیز باید بدانند که این بخش باید بخش کلیدی تمامی برنامه های روند بهبود باشد و تنها در این حالت است که مسیر رشد را آغاز خواهیم کرد.

 

عبور از سنت ها

به منظور پیشبرد این اهداف، همچنین بهره گیری از مزایای پیشرفتهای فن آوری در بهبود مفهوم سنتی  نمایشگاه،  به تلاشهای متمرکز همه ذینفعان، تصمیم گیرندگان و بخش تجارت نیاز داریم.

تردیدی وجود ندارد که مفهوم سنتی نمایشگاه از بین نخواهد رفت. علی رغم همه بیماری های واگیردار گذشته، نمایشگاهها از بین نرفتند. ارتباطات مستقیم و ترویج محصولات، کالاها و خدمات یک امر ضروری و بخش جدایی ناپذیر فرهنگ تجاری هستند.

 

اتحاد تلاشها

با وجود شرایط بی سابقه و چالش های فزاینده، هنوز پرتو امید باقی مانده است. سفر طولانی اقتصاد به سمت بهبود، با بخش نمایشگاهها و کنفرانس ها آغاز می شود. ما باید از درسهای گذشته بیاموزیم، تلاشهای خود را متحد سازیم و  به نوعی دیگر بیندیشیم تا به ایده های جدید دست پیدا کنیم.

صنعت نمایشگاهی حتما قوی تر ظاهر خواهد شد چرا که ما بر ضرورت آن واقف هستیم. ما مزایای این صنعت و تاثیر آن بر اقتصاد را دیده ایم و به اهمیت آن بر روند توسعه پی برده ایم؛  ورود به مرحله بعدی فعالیت های تجاری تنها مساله زمان است.

 

اداره امور بین الملل و پژوهش

شیرین شریفیان

info@expo.ir