آینده ی رو به رشد

در باره کار در صنعت نمایشگاهی سخن بسیار رفته است. کاری  که با شتاب انجام  می شود و با ساعت های طولانی همراه است. برای کسی که می خواهد ساعت پنج بعدازظهر کارش تمام شود و کاری روزمره داشته باشد در نمایشگاه جایی نیست. اما بعد از این کار سخت انرژی و خشنودی حاصله بسیار است و هیچ چیز نمی تواند افتخار نمایشگاهی را که به خوبی برگزار شده، از بین ببرد. مشکل اینجاست که این صنعت هنوز مهارتهای لازم استخدامی را مشخص نکرده است و به همین علت معدودی از  شرکت های نمایشگاهی توانسته اند به سهم بالای بازار دست یابند. باید به نوع افرادی که استخدام می شوند به دقت فکر کنیم. چگونه باید افراد مناسب را برای کار در صنعت نمایشگاه انتخاب نماییم؟ در اینجا چند پیشنهاد برای شروع ارایه می شود:

  • آیا واقعا به پرسنل جدید نیاز دارید؟ ابتدا به این بیندیشید که آیا اکنون فرصت مناسبی برای سازماندهی مجدد و توسعه از درون سازمان نیست؟ همچنین شاید واقعا برخی از مشاغل اضافی باشند یا بهتر باشد که برون سپاری شوند.
  • هنگامی که کسی سازمان را ترک می کند مطمئن شوید که مصاحبه کاملی با وی انجام می گیرد. به این ترتیب می دانید که هنگام استخدام داوطلب بعدی دنبال چه کسی می گردید.
  • در تعیین مهارت و شرایط لازم برای پست سازمانی مورد نظر، شفاف عمل کنید. گاهی کار بیش از حد واقعی ارزش گذاری می شود. اگر عملا به دنبال پرسنل فروش تلفنی غرفه های نمایشگاهی هستید، تبلیغ برای یک “مدیر حسابداری مجرب” مناسب نیست.
  • مشخصات صحیح شغلی و فردی را تعیین کنید. از متخصصان برای تهیه پروفایل شغلی استفاده کنید و برای علاقمندان ارسال نمایید. در این حالت داوطلبان علاقمند متوجه می شوند که آیا باید رزومه تسلیم کنند یا خیر. به این ترتیب از اتلاف وقت هر دو طرف جلوگیری می شود.
  • ضرورتی ندارد که از شرکت کاریابی استفاده کنید اما حتما قواعد آنها را بکار بگیرید.
  • هنگامی که به فهرست کوتاهی از داوطلبان رسیدید به یاد داشته باشید که “فروش” یک فرایند دو طرفه است. به طور متوسط 40درصد داوطلبان، شغل پیشنهادی خود را نمی گیرند. مصاحبه و اوراقی که داوطلبان علاقمند پر می کنند به آنها نشان می دهد که اگر به سازمان محلق شوند چه چیزی در انتظارشان است.
  • روشها و سیاست های اخلاقی استخدام بدون تبعیض را مد نظر قرار دهید. کمتر کسی است که خود را قایل به تبعیض بداند اما اغلب ناخودگاه تبعیض قایل می شویم. در همه جوانب فرایند استخدام تعمق کنید.
  • مصاحبه یک علم است. اینکه به داوطلب بگویید :”درباره خودت بگو” ساده ترین، بی ثمرترین و خالی ترین عبارت قابل تصور است. باید در نظر داشته باشید تا  حدود شش سوال مرتبط با شغل را مطرح کنید که قبلا نوشته اید و باید از هر داوطلب آنها را بپرسید (بیاد داشته باشید بدون تبعیض). سپس می توانید سوالات مکمل را مطرح کنید اما مطمین شوید که هم سوالها و هم پاسخ آنها را روی کاغذ می آورید.
  • از تکنیک های استفساری مستدل استفاده کنید- به عبارتی دیگر از داوطلبان بخواهید تا آن را ثابت کنند. اگر کسی به شما می گوید در گفتگو با مشتریان عالی عمل می کند از آنها بخواهید تا مثالی ارایه کند. در این راه از ایفای نقش ترسی نداشته باشید تا بتوانید واقعا آنها را بیازمایید: “تصور کنید که من مشتری نمایشگاه شما هستیم. چکار می کنید اگر …..؟”
  • حتما با معرف های آنها صحبت کنید . شاید بتوانید طی این گفتگوها علامت های قرمز را روشن کنید و از رضایت و نقطه نظر مثبت معرف ها مطمین شوید. هر قدر هم که داوطلب به نظر مناسب باشد اما هرگز به شانس و احتمال متکی نباشید.

 

استخدام صحیح فرایندی زمان بر است اما تاثیر آن بر سازمان از هر عامل دیگری بیشتر است. یک ضرب المثل هندی می گوید: “اگر برای یک سال آینده برنامه ریزی می کنید، برنج پرورش دهید.  اگر برای ده سال آینده برنامه ریزی می کنید، درخت پرورش دهید. اگر برای 100 سال آینده برنامه ریزی می کنید، انسان پرورش دهید. “

 

 

ریچارد    جان

بولتن الکترونیکی E2 (Exhibitions& Events)

تهیه شده در :

امور بین الملل و پژوهش نمایشگاه بین المللی مشهد

شیرین شریفیان

info@expo.ir