شرکت Exhibit Surveys هر ساله آخرین آمار کیفیت بازدیدکننده نمایشگاهها و فعالیت آنها و شاخص های عملکرد غرفه را منتشر می کند که در اینجا تنها چند شاخص کلیدی در همین موضوع مطرح می شود. این شاخص ها نگاهی دارد به قدرت خرید و فعالیت بازدیدکنندگان متخصص نمایشگاهها طی 12 سال گذشته.
طرح کلی خرید
طرح کلی خرید (TBP) درصدی از برنامه ریزی خرید بازدیدکننده از نمایشگاه طی دوازده ماه بعد از برگزاری نمایشگاه است. طرح خرید برای صنایع تولیدی معمولا از گرایش میانگین کلی نمایشگاهها تبعیت می کند اما درصدها کمتر هستند. این امر عمدتا به علت انواع محصولات به نمایش گذاشته شده می باشد. معمولا محصولات عبارتند از تجهیزات سنگین و اقلام سرمایه ای بزرگ که مستلزم دوره خرید و چارچوب زمانی طولانی تری هستند.
طرح های خرید طی 12 سال گذشته نسبتا یکسان بوده است. به دنبال حضور در نمایشگاه، تقریبا از هر دو بازدید کننده یک نفر نسبت به یک یا چند محصول به نمایشگاه گذاشته شده، تصمیم گیری می کند.
تاثیرات خالص خرید
تاثیرات خریداران خالص(NBI) درصد خالصی از بازدیدکنندگانی است که در خرید انواع محصولات به نمایش گذاشته شده یک یا چند نقش را ایفا می کنند (تصمیم گیری نهایی، تعیین و/یا توصیه تامین کننده ) . این شاخص به شکل سنتی یکی از قوی ترین شاخص های کیفیت بازدیدکننده است. NBI در آن بخش از فرایند تصمیم گیری که حرف آخر را می زند 37% و در بخش توصیه تامین کننده یا برند 28% است.
میانگین ساعات سپری شده
میانگین ساعات سپری شده برای بازدید از نمایشگاه زمانی را اندازه گیری می کند که بازدیدکننده برای تماشای غرفه های نمایشگاهی و نه بازدید از کل رویداد سپری می کند. این زمان (میانگین 8/7 ساعت برای هر بازدیدکننده) طی سالهای اخیر کمی کاهش داشته است. بازدیدکنندگان در نمایشگاههای تولیدی گرایش دارند تا زمانی بیشتری را برای تماشای غرفه ها سپری کنند.
میانگین تراکم ترافیک
تراکم ترافیک میانگین تعداد بازدیدکنندگانی است که هر 100 فوت مربع از فضای نمایشگاهی را در طول مدت کار نمایشگاه اشغال می کنند. متغیرها برای محاسبه عبارتند از کل بازدیدکننده (به جز غرفه داران)، کل فضای نمایشگاهی اجاره شده، میانگین تعداد ساعاتی که بازدیدکننده برای دیدن غرفه و محصولات آن سپری می کند و تعداد کل ساعاتی که نمایشگاه باز است. تراکیم ترافیک شاخصی از فعالیت و تشریک مساعی در سالن نمایشگاه است. تراکم های بسیار بالا (بالای 5) تماس رو در روی موثر را مشکل ساز می کنند و از این رو تاثیری مخرب بر عملکرد دارند. تراکم های زیر 1.2 برای غرفه داران از این جهت مشکل ساز هستند که باید برای جلب توجه بازدیدکننده رقابت کنند. تراکم ترافیک در نمایشگاههای تولیدی برابر با میانگین تمام نمایشگاههاست. میانگین تراکم ترافیک طی 12 سال گذشته نسبتا ثابت بوده است.
رقم تراکم ترافیک توسط این معادله محاسبه می شود:
حضور خالص در نمایشگاه × متوسط ساعاتی که بازدیدکنندگان از نمایشگاه بازدید می کنند × 100/کل فوت مربع «خالص» × کل ساعاتی که غرفه ها باز هستند
بازدیدکنندگان بارِ اول
این شاخص درصد بازدیدکنندگانی را اندازه گیری می کند که برای اولین بار از نمایشگاهی خاص بازدید می کنند و معیاری از موفقیت در جلب بازدیدکنندگان جدید به نمایشگاه است. میانگین درصد بازدیدکنندگان بار اول در نمایشگاه در طول زمان کمی کاهش داشته است.
منبع: Exhibitsurveys
تهیه شده در :
امور بین الملل و پژوهش نمایشگاه بین المللی مشهد
شیرین شریفیان








