موحدی زاده: هوشمند کردن شهر به روابط انسانی لطمه نمی زند/ از ایده های خلاقانه حمایت می کنیم

نایب رییس شورای شهر مشهد معتقد است، هوشمند کردن شهر می تواند برای رفاه حال شهروندان اتفاق خوبی باشد تا جایی به روابط بین انسانی لطمه ای وارد نکند.

موحدی زاده، نایب شورای شهر مشهد در حاشیه بازدید از بیست و دومین نمایشگاه الکامپ و نهمین نمایشگاه شهر هوشمند که در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، گفت: با هوشمند کردن شهر اقدامات خوبی را می توان انجام داد. به عنوان مثال، شهروندان می توانند عوارض نوسازی خود را از طریق اپلیکشنهایی که در اختیارشان قرار می گیرد پرداخت کنند، خدمات الکترونیکی افزایش پیدا می کند و زمان انجام کار کوتاه تر شده و در مقابل سرعت انجام کار بیشتر می شود.

وی افزود: کلا با توجه به اینکه جمعیت شهرها در حال افزایش است، برای جلوگیری از آلودگی هوا و ایجاد ترافیک، راهی به جز هوشمندسازی شهرها در پیش روی خود نداریم. بنابراین مشهد پیشتاز این مساله شده و با تهران و شهرهای بزرگ ایران، در حال رقابت است.

نایب رییس شورای شهر مشهد ضمن ابراز امیدواری از استفاده از نیروهای جوان و خلاق خاطرنشان کرد: خوشبختانه متخصصان جوان و هوشمندی داریم که مرکز نوآوری و خلاقیت شهرداری مشهد را در سال گذشته تاسیس کرده و مشغول این هستند که بتوانند نرم افزارهایی را بسازند یا تهیه کنند و تدارک ببینند که در اختیار شهروندان قرار بگیرد تا بتوانیم از عبور و مرور فیزیکی افراد کم کرده و افراد بتوانند از طریق سامانه های الکترونیکی، خدمات مورد نیاز خود را از شهرداری دریافت کنند.

موحدی زاده در پاسخ به این سوال که تا رسیدن به سطح استاندارد جهانی چقدر فاصله داریم عنوان کرد: آمار دقیقی در اختیار ندارم که بتوانم به قطعیت به شما بگویم که چقدر با استاندارد جهانی فاصله داریم. اما به احتمال قوی هنوز فاصله مان زیاد است. مهم این است که شروع کرده ایم و اراده این را داریم. در بین جامعه شهری خودمان و در مدیریت شهری این عزم و اراده شکل گرفته است که ما به سمت هوشمند شدن شهری و خدمات رفاهی شهروندان حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته بازدیدی از شهر میلان ایتالیا که شهر هوشمندی است، داشتم. آنها سال هاست که روی زیرساخت های این شهر کار کرده اند و ما البته به تناسب امکاناتی که در اختیار گرفته ایم، در کشورمان پیشتاز هستیم.

نایب رییس شورای شهر مشهد با اشاره به امکانات حمایتی شهرداری از شرکت های استارت آپی تاکید کرد: شهرداری مشهد در سال گذشته یک مرکز نوآوری و خلاقیت در مسایل و مدیریت شهری در کوهسنگی تاسیس کرد. جوان های هوشمند و با ذوقی در آنجا قرار گرفتند. در این مرکز، امکانات آشنایی کامل با بحث استارت آپ ها و چگونگی گسترش این نرم افزارها در بین جوان ها و حتی نقشی که استارت آپ ها می توانند در اشتغال جوانان ایفا کنند، فراهم شده است.

موحدی زاده افزود: مشوق هایی را هم در نظر گرفته ایم برای افرادی که ایده های خلاقانه ای دارند. این ایده ها را در بانک های اطلاعاتی خودمان ذخیره کرده و پردازش می کنیم و بهترین های آنها را انتخاب و گاه و بیگاه به آنها جایزه تعلق می گیرد و اگر زمینه های اجرایی داشته باشند، آنها را به مرحله اجرا هم می گذاریم.

وی افزود: سامانه هایی را در شهرداری داریم که می تواند قراردادها و پروژه های شهرداری را به معرض نمایش بگذارد یا در سامانه فاش، مسایل مالی و بودجه شهرداری و کلیه فعل و انفعالاتی که در مدیریت شهری مشهد انجام می شود، بدون پرده در اختیار مردم قرار گرفته است. البته ممکن است، نقایصی هم داشته باشد چون در ابتدای راه هستیم اما از آنجا که عزم و اراده تشکیل شهر هوشمند در مدیریت شهری شکل گرفته است، ما از هر ایده خلاقانه، فناورانه و نوآورانه استفاده خواهیم کرد و بهره خواهیم گرفت و مورد تشویق قرار خواهیم داد و تا جایی که قانون و بودجه و امکانات به ما اجازه بدهد، از آنها حمایت خواهیم کرد؛ چرا که ما به عنوان دومین کلانشهر ایران چشم انداز آینده شهر مشهد را به سمت شهر هوشمند می بینیم و راهی غیر از این نداریم.

نایب رییس شورای شهر مشهد در پایان گفت: منطقه 12 در ماه های قبل شروع کرده که بتواند شهرداری را الکترونیک کند. وقتی شهروندان به شهرداری مراجعه می کنند، تا جایی که امور اجازه بدهد از خدمات الکترونیک استفاده می کنند اما برخی از کارها را باید به صورت حضوری انجام دهیم. برخی از پرداخت ها حضوری باید پرداخت شوند و همچنین اسنادی که چاره ای جز ارائه حضوری ندارند. همچنین بخشی که شهروندان درخواست و پیشنهاد و شکایتی دارند. به این سمت نمی رویم که همه خدمات را الکترونیک کنیم بلکه تا جایی که لطمه ای به روابط انسانی جامعه ما نزند، پیش می رویم. ما نیاز به این داریم که با هم ارتباط مستقیم هم داشته باشیم و دیالوگ کنیم. این مطلب در منطقه 12 در حال اجراست و تیمی را گذاشته ایم که نقاط قوت و ضعف را ارزیابی کرده و متناسب با جمع بندی در معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری، این خدمات الکترونیک را به مناطق دیگر خواهیم کشاند.

 

info@expo.ir