رونمایی از سه پروژه بزرگ هوشمندسازی شهرداری مشهد با حضور وزیر ارتباطات، رییس و برخی اعضای شورای شهر و شهردار مشهد، سرپرست استانداری و برخی مدیران شهری و استانی در حاشیه نمایشگاه کامپیوتر و شهر هوشمند

مراسم رونمایی از پروژه های هوشمندسازی شهرداری مشهد و سخنرانی دکتر کلایی شهردار مشهد و دکتر آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری در این مراسم 

این مراسم در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه کامپیوتر (ایرانکام) و هشتمین نمایشگاه تخصصی شهر هوشمند و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری ، رییس و اعضای شورای شهر و شهردار مشهد، سرپرست استانداری خراسان رضوی و برخی معاونین و مدیران شهری و استان در سالن همایش نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار گردید.

پس از این مراسم دکتر آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری و دکتر کلایی شهردار مشهد به همراه برخی مسوولان استان از بیست و یکمین نمایشگاه کامپیوتر (ایرانکام) و هشتمین نمایشگاه تخصصی شهر هوشمند و سومین نمایشگاه تجهیزات امنیتی و حفاظتی و آتش نشانی بازدید کردند.

دکتر آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات در آئین رونمایی از سه پروژه بزرگ هوشمندسازی شهرداری مشهد عنوان کرد : صفت هوشمندی به مدیریت شهری بر میگردد. در شهر هوشمند ما با شهروندی سروکار داریم که هوشمندی دارد و مدیران باید از آن استفاده کند.
وی همچنین گفت: از دوجهت شهر هوشمند حایز اهمیت است. اول اینکه مشهد ویترین جمهوری اسلامی است و اولین مواجهه بسیاری از توریستها به ایران تجربه اقامت شهر مشهد است.
تصویری که از شهر مشهد در ذهن توریست شکل میگیرد می تواند تصویر کل ایران باشد.نکته دوم شهر هوشمند فراهم اوردن خلاقیتهای تحصیل کرده های حوزه ای سی تی است. افرادی پای کار می اید که در این حوزه ها به صورت فنی کار کنند بنابراین هوشمندسازی مدیریت شهری خودش یکی از مهم ترین پروزه های حوزه اشتغال است.
وی افزود: مشهد استارتاپهای قوی و بسیار خوبی دارد که از مشهد شروع کرده اند و در کشور فعالند .در چهلمین سال پیروزی انقلاب اولین پارک توسعه اقتصاد دیجیتال کشور با مجوز وزارت علوم را در شهر مشهد افتتاح خواهیم کرد.مشهد هم ظرفیت اقتصادی هم ظرفیت نیروی انسانی و هم توجه دولت را در زمینه هوشمندسازی به عنوان پتانسیل دارد.
شورای شهر مشهد باید برای اکوسیستم مدیریت هوشمند شهری تصمیمات ویژه ای بگیرد. مشخص کردن تکالیف برای شهرداری مشهد در حوزه شهرهوشمند، باید برنامه ریزی شود.
در همه شهرهای هوشمند دنیا دیده میشود که موضوع شفافیت لحاظ میشود که این اتفاق مبارک در شهرداری هوشمند مشهد وقوع پیدا کرد.
انحصار و رانت در اجرای پروژه های شهری مخالف اهداف شهرهوشمند است این هم نکته ای است که بنده به آن تاکید دارم. باید مقررات گذاری در شورا بشود و شهرداری تسهیل گری کند تا استارتاپ ها حضور بیشتری پیدا کنند.
اطلاعات سرمایه ملی کشور است و شفافیت سازی اطلاعات در شهرداری مشهد یکی از اقدامات تسهیل گر و توانمندساز جوانان شهر مشهد است.

 

همچنین دکتر محمدرضا کلایی، شهردار مشهد در آئین رونمایی از سه پروژه بزرگ هوشمندسازی شهرداری مشهد عنوان کرد: معاونت برنامه ریزی و سازمان فاوا از ۱۵ماه گذشته که شعار شهر هوشمند عنوان شد تمام تلاش،خود را به کار گرفتند و امروز کم کم ثمره کار خود رو به بار می نشانند.

شهر هوشمند شعار این دوره شورای اسلامی شهر مشهد مطرح شد و ما به طور جد به این شعار اهتمام می ورزیم. هفت دلیل برای این اهتمام وجود دارد، هدف اول رونق اقتصادی است که در شهر هوشمند معاملات اقتصادی بیشتری خواهد داشت و مفهوم حضور فیزیکی را به حضور مجازی سوق می دهد.

هدف دوم در شهر هوشمند راحت تر و کم هزینه تر و با برد بیشتری آموزش ها را به شهروندان ارائه می دهد و ترافیک شهری را به ترافیک اینترنت تبدیل می کند.

در هدف سوم ما به دنبال تمرکز زدایی هستیم تا شهر مشهد چند مرکزی نباشد اگر شهر مشهد هوشمند شود هر شهروند خودش مرکز رویداد خواهد بود.

چهارمین دلیل این است که ما قول دادیم به مردم که سرمایه دموکراتیک را افزایش دهیم و تنها با ایجاد شهر هوشمند است که مسولان راحت تر نقد می شوند بنابراین ترتیب شفافیت بیشتر محقق می شود.

دلیل پنجم این است که در هر حال در شهر هوشمند مفهوم به اشتراک گذاری (share) به تمامی عرصه های مختلف نفوذ پیدا میکند و به اشتراک گذاری باعث تقویت سرمایه اجتماعی است.

دلیل ششم مبارزه با فساد است که بستر شهر هوشمند از طریق فراهم نمودن گردش آزادانه اطلاعات زمینه های بروز فساد را از بین میبرد.

دلیل هفتم هم این است که ما به دنبال این هستیم که اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم و این مهم محقق نمیشود مگر اینکه شهر یادگیرنده داشته باشیم و این هدف تنها در شهر هوشمند میسر خواهد بود.

 

این نمایشگاه ها ۱۲ الی ۱۶ دی ماه از ساعت ۱۶ الی ۲۲ در محل نمایشگاه بین المللی مشهد جهت بازدید علاقمندان دایر می باشد.

لازم به ذکر است بازدید از این نمایشگاه ها برای دانشجویان و دانش آموزان رایگان می باشد.

 

 

 

 

 

info@expo.ir