UFI: گرایش های سال 2016

سال 2016 با چشم انداز جالب توجهی برای صنعت نمایشگاهی همراه است. تیم UFI طی چند هفته گذشته با بسیاری از اعضا در تماس بوده و نشست های مختلفی را با آنها برگزار کرده است. حاصل این بررسی و نشست ها در پنج گرایش به صورت چکیده ارائه می شود. این گرایش ها بر صنعت نمایشگاهی موثرند و طی سال 2016 مورد بحث و گفتگو بیشتری قرار خواهند گرفت.

 

وضعیت اقتصاد جهانی

آخرین نتایج ارزیابی UFI حاکی از چشم اندازی ترکیبی است. بر اساس نظرسنجی صورت گرفته از برگزارکنندگان مطرح جهان، مشخص می شود که در سال 2016 برای اکثر شرکتها در امریکای شمالی، اروپا، بازدهی مثبتی وجود خواهد داشت که البته  روسیه استثنا قابل توجه این قضیه  خواهد بود.

در آسیا/اقیانوسیه، خاورمیانه و افریقا وضعیت عموما مثبت است اما با درجه بالایی از عدم قطعیت همراه است. در امریکای مرکزی و جنوبی، نیمی از شرکت هایی که نظرسنجی شده اند کاهش بازدهی را پیش بینی می کنند اما پاسخ دهندگان در برزیل انتظار بهبودی رادر نیمه دوم سال 2016 دارند.

بر حسب سود عملیاتی، بین 30 تا 40 درصد از شرکتها پیش بینی می کنند که این سود بیش از 10 درصد افزایش داشته باشد. این رقم حتی در امریکا و خاور میانه بیشتر است اما در برزیل و روسیه سطح افزایش کمتری تخمین زده می شود.

 

ایمنی رویداد و مرکز نمایشگاهی

حملات تروریستی اخیر در اروپا، خاور میانه و آسیا که با بحران پناهندگان اروپایی همراه بوده ، منجر به افزایش اقدامات امنیتی در سرتاسر جهان شده است. کنترل های سخت گیرانه در مورد پاسپورت، بر نمایشگاهها اثر می  گذارد زیرا صنایع جهانی برای رشد خود به مشارکت بین المللی متکی هستند.

اخیرا در کنفرانسی در چین، که بسیاری از مراکز نمایشگاهی آن در اختیار برگزارکنندگان است، همگان تاکید داشتند  تا اقدامات امنیتی را به منزله نکته کلیدی فروش مطرح سازند.

 

O2O- از آنلاین به آفلاین

جهان دیجیتالی کماکان سرفصل خبرهای صنعت نمایشگاهی است چرا که پلتفورم های آنلاین و برگزارکنندگان به شدت و به قوت با یکدیگر همکاری می کنند. جالب است که این اتفاق در چین در حالتی رخ می دهد که شرکت تجارت الکترونیک علی بابا با سه بار اطلاعیه در هفته های اخیر بر این همکاری تاکید می کند.

علی بابا با UBM مشارکت کرده است تا به غرفه داران نمایشگاه پیشنهاد های مشترک خود راارائه دهند ، همچنین با نمایشگاه برلین همکاری می کند تا نمایشگاه الکترونیک رادر شنزن چین برگزار کنند و به نوعی با رویداد مهم صنعت،CES درلاس وگاس، رقابت کند. و سرانجام این که، علی بابا اعلام کرد که این گروه با نمایشگاههای میلانو هانوفرمشارکت می کند تا خدمات اعتباری را به غرفه داران در چین ارائه دهد.

انتظار می رود که مشارکت هایی از این دست در طول سال 2016 رشد بیشتری داشته باشد زیرا آهنگ تغییر شکل دیجیتالی نه فقط در چین، که در کل صنعت نمایشگاهی جهان سریع تر می  شود و بازیگران صنعت نمایشگاهی استراتژی های12 ماه گذشته خود را، پیاده سازی می کنند.

 

توسعه ها در چین

این همکاری های دیجیتالی دقیقا چند ماه بعد از آن صورت گرفت که دولت چین پروژه های خود را برای اصلاح صنعت نمایشگاهی اش اعلام کرد. در این بیانیه دولتی آمده است که دولت چین طی اقداماتی به برگزارکنندگان چینی کمک می کند تا رشد و توسعه داشته باشند و فعالیت تجاری خود را در سطح بین المللی گسترش دهند. این پروژه ها طی پنج سال آینده اجرا می شوند و البته قطعا تغییراتی نیز به زودی در آنها اعمال می شود.

در عین حال، چین با چالش های مهمی روبروست مانند ظرفیت مازاد مراکز نمایشگاهی. البته این مشکل به نمایشگاههای درجه یک و مهم چین مربوط نمی شود، مراکزی نظیر گوانجو، پکن، شنزن و شانگهای؛ اما به هر حال بسیاری از شهرهای رده دوم و رده سوم را به چالش می کشد.

از طرفی، شانگهای در نظر دارد تا پیشگام صنعت نمایشگاهی جهان شود و اعضای UFI شاهد این توسعه ها در کنگره 2016 شانگهای  خواهند بود.

 سرمایه گذاری ها در مرکز نمایشگاهی

شانگهای نمونه  خوبی از پنجمین و آخرین گرایش است: سرمایه گذاری ها در مرکز نمایشگاهی در سطح جهانی رو به افزایش است. مراکز مهم اروپایی بالغ بر سه میلیارد یورو در توسعه و به روز رسانی مراکز نمایشگاهی خود سرمایه گذاری می کنند.

در امریکا، مرکز نمایشگاهی Javits تا 50 درصد بر وسعت فضای نمایشگاهی و همایشی خود می افزاید.

مراکز نمایشگاهی جدید مانند ICE در جاکارتا، طرح توسعه  BITEC در بانکوک  و توسعه در بوینس آیرس شاهد رشد همزمان در بازارهای کلیدی منطقه هستند.

همزمان در چین، علی رغم ظرفیت مازاد که بر بعضی از بازارها متاثر است، اخیرا پروژه های مرکز نمایشگاهی در شهرهایی نظیر شنزن و کانمینگ آغاز شده اند.

تیم UFI این گرایش ها را در تمام طول سال پیگیری می کند و مضمون سمینارهای سال 2016 در اروپا بر اختلال دیجیتالی ودر خاور میانه، بر تغییراتی در آن منطقه ،تمرکز خواهد داشت.

 

نویسنده: کای هاتندورف، مدیر عامل UFU

تهیه شده در :

امور بین الملل و پژوهش نمایشگاه بین المللی مشهد

شیرین شریفیان

info@expo.ir