صنعت نمایشگاهی و کمک به پایداری جهان
صنعت نمایشگاهی به طور خاص می تواند به برنامه اهداف توسعه ماندگار (UN SDGs) کمک کنند. این برنامه شامل 17 هدف است که سازمان ملل از همه کشورها درخواست کرده برای دست یافتن به آینده پایدارتر و بهتر در آن شرکت کنند. این 17 هدف چالش های جهانی را که امروزه با آن دست به گریبان هستیم خطاب قرار می دهد از جمله مواردی که به فقر، نابرابری،نامساعد شدن شرایط آب و هوایی، رفاه اقتصادی و عدالت مربوط می شوند. هدف سازمان ملل دستیابی به تمامی 17 هدف تا سال 2030 است و فعالیت های تجاری و کسب و کارها نقش حیاتی در تضمین این موفقیت دارند. UFI اخیرا پروژه ای برای گزارش روش های ایدهآل آغاز کرده است. جمع آوری داده ها به تازگی شروع شده و بانک اطلاعاتی با قابلیت جستجوی آنلاین تهیه می شود.
شش مورد از اهداف هفده گانه سازمان ملل که بیشترین نوآوری را به خود اختصاص داده است در اینجا به اختصار به ذکر نکاتی می پردازیم که نشان میدهد چطور صنعت نمایشگاهی می تواند به پیشرفت این اهداف کمک کند. اهداف بر اساس بیشترین کمک صنعت نمایشگاهی آمده اند.
هدف شماره 12 : تولید و مصرف مسئولانه
مساله پایداری بیش از همیشه مورد توجه مراکز نمایشگاهی قرار گرفته است که ناشی از آگاهی گسترده مردم می باشد. فرصت های شفافی برای صنعت نمایشگاه وجود دارد که بتواند راه حل هایی را برای تحقق هدف شماره 12 سازمان ملل در مصرف و تولید مسئولیت پذیر با حرکت به سمت اقتصاد چرخشی ارائه دهد. آن دسته از مراکز نمایشگاهی که جدیدا ساخته می شوند با استاندارد بهینه سازی مصرف انرژی و حتی کربن خنثی، در زیر ساخت مدیریت انرژی هوشمند روبرو هستند. برخی از اقداماتی که برای به حداقل رساندن تولید کربن می توان انجام داد، اهدای مواد غذایی اضافی و صرفه جویی در انرژی است.
نمایشگاهها می توانند تاثیر اکولوژیکی قابل توجهی داشته باشند که ناشی از مراحل مختلف عملکرد آنهاست، از جمله ساخت غرفه های نمایشگاهی، کترینیگ ،فرایند جمع آوری و دفع زباله.
هنگامی که صحبت از پایداری و حفظ محیط زیست در رویداد می شود، اولین فکری که به ذهن می آید کاهش استفاده از کاغذ از طریق ابزارهای دیجیتالی همچون اپلیکیشن ها و پلتفورمهای مدیریتی است. قطعا توقف توزیع بروشور، تقویم و تمام موارد چاپی دیگر و استفاده از مواد قابل بازیافت یا موادی با قابلیت استفاده مجدد، یک پیشرفت زیست محیطی است.
به ویژه ، بسیاری از صاحبان مراکز نمایشگاهی به دنبال تهیه منابع و محصولات (از جمله مواد غذایی) به صورت محلی و پایدار هستند و از محصولات یک بار مصرف دوری می کنند. بعنوان مثال عدم استفاده از برخی وسایل (مانند بطری های پلاستیکی ، کارد و چنگال و ظروف یکبار مصرف ، و غیره) و بازیابی منابع و استفاده مجدد از محصولات بعد از نمایشگاه (به عنوان مثال کمپوست ، بازیافت ، و غیره)، ابتکار عمل مرکز نمایشگاهی و همایشی هنگ کنگ با طرح شعار “قبل از استفاده از پلاستیک فکر می کنم” از این جمله موارد هستند. . با نگاهی به دیگر فرصت ها می توانیم به سمت مسئولیت اجتماعی بیشتر پیش برویم.
هدف شماره 8:شغل شرافتمندانه و رشد اقتصادی
زنجیره ارزش صنعت نمایشگاهی با جذب دهها هزار بازدیدکننده می تواند بسیار قوی باشد.(303 میلیون)
نمایشگاهها به جز جذب بازدید کننده، سرمایه و منابع مادی را نیز به مقصد میزبان جذب می کنند که این نیز به نوبه خود تولید کننده فرصت های شغلی و رشد اقتصادی می شود.
از طرفی به واسطه پروژه های انرژی تجدید پذیر و تدارکات مسئولانه فرصتهایی برای تحقق رشد اقتصادی عادلانه و پایدار به وجود می اورند که دو نمونه آن عبارتند از:
پروژه تهیه مواد غذایی از تامین کنندگان محلی در سیدنی و پروژه انرژی تجدید پذیر در ملبورن ، که 150 شغل را به صورت محلی ایجاد می کند.
هدف شماره 17: مشارکت برای دستیابی به اهداف
به منظور دست یافتن به اهداف 17 گانه سازمان ملل، مشارکت موثر بخش دولتی، بخش خصوصی و جامعه شهری ضروری است. هر کدام از بخش ها چیزی را ارائه می دهند ، دانش ، تخصص ، فناوری یا منابع مالی ، و در کنار هم ، میتوانیم سریعتر و مؤثرتر به سمت اهداف خود حرکت کنیم.
پروژه انرژی تجدیدپذیر ملبورن MCEC و سیستم انرژی منطقه ای مرکز نمایشگاهی تورنتو دو نمونه عالی در مورد چگونگی تلاش های مشترک برای کاهش هزینه های بالا (ایجاد یک مزرعه بادی و نصب نیروگاه های گرمایش / سرمایش به ترتیب) ، به حداکثر رساندن بهره وری منابع و سود برای همه ذینفعان و جامعه محلی است.
هدف شماره 9
صنعت، نوآوری و زیرساخت
صنعت ، نوآوری و زیرساخت ها برای رشد و توسعه اقتصادی اساسی هستند از این رو مهم است که رشد در این سه حوزه را ارتقاء دهیم. نمایشگاه ها می توانند به عنوان کاتالیزور صنعت ، نوآوری و زیرساختها عمل کنند زیرا افراد یک صنعت را گرد هم می آورد ، فرصتی برای معرفی ایده های نو ایجاد می کند تا افراد یکدیگر را جلب کنند و همکاری ها به وجود بیاید.
یک نمونه عالی رویدادAfricacom است که بین استارت آپ ها و شرکت های کوچک و سرمایه گذاران بینالمللی و صاحبان مشاغل بزرگ در بخش ارتباطات دیجیتال رابطه ایجاد می کند و به نوبه خود ، رشد اقتصادی در تمام بخش های IT را موجب می شود. به گزارش بانک جهانی، با هر 10 افزایش در پهنای باند، تولید ناخالص داخلی تقریبا 1.4% افزایش می یابد.
علاوه بر این ، صنعت نمایشگاهی می تواند در حمایت از صنایع پایدار و نوآوری از طریق تهیه محصولات و خدمات مورد نیاز خود و همچنین سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر یا تجهیزات و سیستم های کم مصرف نقش مهمی ایفا کند.
هدف شماره 11
شهرها و جوامع پایدار
بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند و متاسفانه بالغ بر 70 درصد ردپای کربنی جهان را ایجاد می کنند.
تا سال 2050 دوسوم جمعیت جهان ساکن شهرها خواهد بود.
صنعت نمایشگاهی می تواند با سرمایه گذاری در بهره وری منابع ، حمایت از صنایع و زیرساخت های پایدار، به پیشبرد شهرها و جوامع در جهت پایداری کمک کند .
کاهش انتشار گازهای ناشی از حمل و نقل از راه هایی است که صنعت نمایشگاهی می تواند به ساختن شهرهایی پایدارتر کمک کند. به عنوان مثال، مرکز نمایشگاهی فرانکفورت فرهنگ دوچرخه سواری را در بین کارمندان خود رواج داده و همچنین 135 مرکز خدمات دوچرخه را در سراسر مرکز نمایشگاهی خود در اختیار مشارکت کنندگان قرار داده است. شرکت نمایشگاهی GL از وسایل حمل و نقل الکتریکی استفاده می کند و بندهای قانونی به منظور محدود سازی ردپای کربی در مناقصات خود با پیمانکاران حمل و نقل اعمال میکند، مقرراتی برای استفاده وسایل نقلیه داخل سایت خود را تنظیم کرده و بندهایی را برای محدود کردن انتشار کربن در نظر گرفته است.
هدف شماره 13
اقدام برای اقلیم
سازمان جهانی هواشناسی در گزارش سال 2009 اعلام کرده بود که برای ایمن بودن زمین، باید غلظت دی اکسید کربن جوی در محدوده 350 pmm حفظ شود. امروز نه تنها این محدوده را حفظ نکرده ایم بلکه سال گذشته به سطح بی سابقه 415 ppm رسیده ایم که بدون شک باید اقداماتی در این زمینه صورت بگیرد.
سازمان جهانی هواشناسی نسبت به سطح غلظت بی سابقه دی اکسید کربن، عامل گرمایش زمین، در سال ۲۰۱۶ در جو زمین و افزایش خطرناک دمای هوا هشدار داد.
کشورها متعهد شده اند تا انتشار گازهای گلخانه ای را در سال ۲۰۳۰ تقریباً بین ۲۵ تا ۵۵ درصد پایینتر از سال ۲۰۱۷ برسانند.
صنعت نمایشگاهی می تواند با پشتیبانی از انرژی های تجدید پذیر ، بررسی و کاهش ردپای کربنی محصولات و خدماتی که خریداری می کند ، نقش خود را ایفا کند و جایگاهی باشد برای گسترش آگاهی و عمل .
منابع:
سایت سازمان ملل
UFI
تهیه شده در اداره امور بین الملل و پژوهش
شیرین شریفیان