انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی، (UFI) در سی و چهارمین گزارش شاخصهای جهانی صنعت نمایشگاهی ، نشان می دهد که صنعت نمایشگاه به رشد درآمدهای جهانی در سال های 2024 و 2025 به ترتیب 16 و 18 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل ادامه خواهد داد.
در سطح جهانی، 46 درصد از شرکت ها اعلام کرده اند که قصد دارند نیروی کار خود را در شش ماه آینده افزایش دهند، در حالی که 51 درصد دیگر اعلام کرده اند که تعداد کارکنان فعلی را ثابت نگه می دارند.
مهمترین مسائل میانمدت
- توسعه اقتصادی جهانی با ۲۰٪ پاسخها در صدر مسائل میانمدت قرار دارد.
- چالشهای ژئوپلیتیکی و پایداری / تغییرات اقلیمی هر دو با ۱۵٪ پاسخها در جایگاه دوم هستند.
هوش مصنوعی در صنعت نمایشگاهها
- ۹۲٪ از شرکتها اعلام کردهاند که از هوش مصنوعی استفاده میکنند.
- برای اولین بار، اکثر کسبوکارها اعلام کردهاند که این فناوری را در بخشهای فروش، بازاریابی و ارتباط با مشتریان به کار گرفتهاند، که نشاندهنده سرعت بیسابقه پذیرش آن است.
اظهارات مدیرعامل UFI
کریس اسکیت، مدیرعامل UFI، اظهار داشت که این گزارش تصویری مثبت از آینده صنعت نمایشگاهی ارائه میدهد اما در عین حال، عدم قطعیتهایی حول محیط های اقتصادی و چالشهای ژئوپلیتیکی را نیز نشان میدهد.
او همچنین اشاره کرد که یافتههای گزارش، پروژههای جاری UFI را تأیید میکنند، از جمله:
- افزایش شناخت صنعت در میان سیاستگذاران
- کمک به جذب و حفظ استعدادهای برتر
- تمرکز مستمر بر پایداری و تغییرات اقلیمی
اندازه و دامنه مطالعه
- گزارش UFI که در ژانویه ۲۰۲۵ منتشر شده، شامل دادههای ۳۹۰ شرکت از ۵۶ کشور است.
- این مطالعه چشماندازهای ۱۹ کشور و منطقه از جمله چین، آلمان، هند، عربستان سعودی، بریتانیا، ایالات متحده و امارات را بررسی میکند.
عملکرد کسبوکارها در ۲۰۲۴ و پیشبینی برای ۲۰۲۵
میزان فضای نمایشگاهی فروختهشده برای نمایشگاهها
- در نیمه دوم ۲۰۲۴، ۶۰٪ از شرکتها اعلام کردند که فعالیتشان افزایش یافته است.
- این رقم در آمریکای شمالی ۷۰٪ و در آسیا-اقیانوسیه ۵۰٪ بوده است.
- پیشبینی برای ۲۰۲۵ نشان میدهد که رشد فعالیت در مناطق مختلف به این ترتیب خواهد بود:
- آمریکای شمالی: ۷۱٪
- آمریکای جنوبی و خاورمیانه / آفریقا: ۶۲٪
- اروپا: ۶۰٪
- آسیا-اقیانوسیه: ۴۲٪
میزان فضای اجارهشده در نمایشگاهها
- رشد جهانی ۹٪ در ۲۰۲۴ نسبت به ۲۰۱۹ گزارش شده است، اما این رشد در برخی کشورها بالاتر از میانگین جهانی بوده است:
- هند: +۴۰٪
- آرژانتین: +۳۴٪
- مالزی: +۲۲٪
- برزیل و امارات: +۱۸٪
- ایتالیا: +۱۵٪
برخی از کشورها هنوز به سطح ۲۰۱۹ نرسیدهاند:
- آلمان: -۱۲٪
- چین: -۸٪
- فرانسه: -۲٪
درآمد و سود عملیاتی
رشد درآمدها
- افزایش ۱۶٪ در درآمدها در سال ۲۰۲۴ گزارش شده است.
- پیشبینی میشود که در ۲۰۲۵، درآمدها ۱۸٪ دیگر افزایش یابند.
رشد درآمد در ۲۰۲۴ در برخی کشورها بیش از ۲۰٪ بوده است:
- آرژانتین: +۴۹٪
- تایلند: +۳۰٪
- مکزیک: +۲۴٪
- برزیل: +۲۳٪
- اسپانیا: +۲۱٪
برای ۲۰۲۵، کشورهایی که بیشترین رشد را خواهند داشت:
- آرژانتین: +۳۹٪
- بریتانیا: +۳۷٪
- ایتالیا: +۳۴٪
- یونان: +۲۵٪
- کلمبیا: +۲۳٪
رشد سود عملیاتی
- ۸۲٪ از شرکتها در ۲۰۲۴ گزارش کردند که سود عملیاتی آنها بیش از ۱۰٪ افزایش داشته است.
- برای ۲۰۲۵، ۷۷٪ از شرکتها انتظار افزایش سود بیش از ۱۰٪ دارند.
توسعه نیروی کار
- ۴۶٪ از شرکتها قصد دارند کارکنان خود را افزایش دهند.
- ۵۱٪ قصد دارند تعداد کارکنان را ثابت نگه دارند.
بیشترین افزایش استخدام در کشورهایی مانند:
- عربستان سعودی (۱۰۰٪ شرکتها قصد استخدام دارند)
- امارات۸۶٪
- مالزی ۶۲٪
- بریتانیا۶۰٪
مهمترین مسائل کسبوکارها در کوتاهمدت و میانمدت
در کوتاهمدت (۲۰۲۵)
۱. وضعیت اقتصاد داخلی (۲۳٪ پاسخها)
۲. چالشهای ژئوپلیتیکی (۱۶٪)
۳. توسعه اقتصادی جهانی (۱۵٪)
۴. چالشهای مدیریت داخلی (۱۲٪)
۵. رقابت در صنعت نمایشگاهها (۱۱٪)
۶. دیجیتالیشدن و پایداری/تغییرات اقلیمی ((هر دو ۷٪)
در میانمدت (۲۰۲۵-۲۰۳۰)
- توسعه اقتصادی جهانی (۲۰٪)
- چالشهای ژئوپلیتیکی (۱۵٪)
- پایداری و تغییرات اقلیمی (۱۵٪، در مقایسه با رتبه ۷ام در کوتاهمدت)
کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت نمایشگاهی
- ۹۲٪ از شرکتها معتقدند که هوش مصنوعی بر صنعت تأثیر خواهد گذاشت.
- ۸۶٪ از شرکتها از هوش مصنوعی در “فروش، بازاریابی و ارتباط با مشتریان” استفاده میکنند.
- ۸۲٪ در “تحقیق و توسعه” از هوش مصنوعی بهره میبرند.
نرخ پذیرش هوش مصنوعی طی یک سال گذشته افزایش یافته است:
- ۵۴٪ از شرکتها اکنون از AI در فروش و بازاریابی استفاده میکنند (+۱۵٪ در شش ماه گذشته).
- ۴۹٪ از شرکتها از AI در تحقیق و توسعه استفاده میکنند (+۱۱٪ در شش ماه گذشته).
سایر بخشهایی که تحت تأثیر AI قرار خواهند گرفت:
- برگزاری رویدادها ( ۶۲٪)
- منابع انسانی (۵۷٪)
- مدیریت مالی و ریسک (۵۴٪)
نتیجهگیری
- صنعت نمایشگاهی در حال ورود به دورهای از رشد قدرتمند است.
- چالشهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی همچنان نگرانیهایی ایجاد میکنند.
- هوش مصنوعی و پایداری دو حوزه کلیدی هستند که بر آینده صنعت تأثیر خواهند گذاشت.
گزارش بعدی UFI در ژوئن ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد.
امور بین الملل نمایشگاه بین المللی مشهد