گزارشِ تحقیق ” صدای صنعتِ نمایشگاهی”

در حالی که بحران کووید 19 کماکان تاثیرات منفی خود را بر صنعت نمایشگاهی اعمال می کند، گزارش جدید شرکت تحقیقاتی GRS ، “صدای صنعت نمایشگاهی” ، به بررسی دیدگاه متخصصان صنعت نمایشگاهی پرداخته است.

 

این تحقیق به چهار بخش اصلی تقسیم شده بود : وضعیت فعلی ، پیش بینی ، طرح و برنامه ، رویدادهای مجازی. در این گزارش از متخصصان  خواسته شده بود تا نظر خود را در مورد وضعیت فعلی فعالیت تجاری  و رویدادهای شان مطرح کنند؛ مهمترین مسائلی که در این شرایط باید به آنها بپردازند کدامند و از نظر آنها رویدادهای دیجیتالی چه جایگاهی در آینده این صنعت خواهند داشت.

هنگامی که در مورد وضعیت جاری امور از آنها سوال شد، 89 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که حداقل یک رویداد را به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو یا به تعویق انداخته اند.

در خصوص مسائلی که احتمالا بر آینده این صنعت موثر خواهند بود، اولین موردِ مطرح شده تمایل و توانایی بازدیدکنندگان برای سفر بود. به دنبال آن کاهش درآمد / جریان نقدینگی  و مشکلات تقویم نمایشگاهی و نبودن زمان کافی در ادامه سال 2020 و احتمالا 2021 برای برگزاری نمایشگاههای معوق شده  از جمله موارد مهم و دغدغه های این صنعت بودند.

در خصوص تهدیداتی که صنعت نمایشگاهی طی ماههای آینده احتمالا با آن مواجه شود، 41.6 درصد از پاسخ دهندگان ابراز داشتند که بودجه غرفه داران برای حضور در نمایشگاه جای نگرانی دارد چرا که چرخه منظم نمایشگاههای سالانه و دوسالانه مختل شده است. محدودیت های سفر برای خریداران و غرفه داران نیز کماکان به عنوان یک تهدید اصلی برای صنعت مطرح شده است.

وقتی نوبت به رویدادهای دیجیتالی رسید، مشخص شد  65.2٪ از برگزارکنندگان رویدادها قبلاً کارگاه ها و وبینارهایی را ارائه داده اند (یا قصد دارند این کار را طی شش ماه آینده انجام دهند). این گزارش نشان داد که 43.6٪ قصد دارند برنامه های دیجیتالی برای همتایابی تجاری ارائه دهند . با توجه به این که 87درصد از پاسخ دهندگان در همین راستا سرمایه گذاری کرده اند، به نظر می رسد که این ابتکار نسبت به سایر راهکارها شانس بیشتری دارد تا پس از پایان بحران کرونا، محبوبیت خود را حفظ کند. 73٪ از پاسخ دهندگان گفتند که حداقل یک رویداد در فصل سوم سال 2020 برگزار می کنند  (37٪  حتی قبل از فصل سوم 2020 رویداد خود را برگزار کرده اند. )

با نگاهی به بهبود وضعیت صنعت ، اکثر پاسخ دهندگان پیش بینی کردند که برای بازگشت به سطح مشارکت قبل از کووید 19، به یک دوره برگزاری نیاز است اما حداقل به دو دوره برگزاری نیاز است تا به درآمد قبل از کووید 19 دست یافت.

حضور بازدیدکنندگان و غرفه داران ملی باید به دنبال برگزاری دو دوره  به سطح دوره قبل برگردد ، در حالی که حضور مهمانان بین المللی و درآمد به طور کلی طولانی تر خواهد شد.

وقتی صحبت از حمایت از صنعت شد ، 71.6٪ از پاسخ دهندگان گفتند که این صنعت به کمک دولت نیاز دارد ، به دنبال آن، مساله  پذیرش بیشتر برای دیجیتالی شدن و فناوری اهمیت دارد . همچنین همکاری بین شرکت‌های برگزارکننده بسیار حائز اهمیت است (به عنوان مثال برای تهیه تقویم نمایشگاهی در ادامه سال ، به همکاری و هماهنگی بیشتری بین برگزارکنندگان نیاز است).

بیش از 40٪ اظهار داشتند که تا قبل از سال 2022، انتظار بهبود درآمد و تعداد بازدیدکنندگان بین المللی و رسیدن به آمار قبل از شیوع کرونا را ندارند.

هرچند تقریباً 50٪ از پاسخ دهندگان معتقدند  این صنعت واکنش خوبی نسبت به  بحران موجود  نشان داده است، اما هنوز در مورد اینکه در نیمه دوم سال 2020 چند رویداد می تواند برگزارشود ، تردید وجود دارد. 72٪  قویا معتقدند كه حمایت از جانب دولت برای غلبه بر چالشهای موجود بسیار حیاتی است.

تحقیقات GRS نشان داد دیجیتالی سازی ، بیگ دیتا و هوش مصنوعی سه فناوری برتر از نظر تأثیرگذاری بر صنعت نمایشگاهی در سالهای آینده هستند و بازار به نفع  برگزارکنندگانی خواهد بود که در ارائه فن آوری های همتایابیِ اثربخش و فرصت های شبکه سازی در تمامی طول سال، موفق عمل می کنند. رویدادهای مجازی نیز اهمیت و جایگاه خود را یافته اند به ویژه در باب آگاهی از تازه های بازار و مشارکت در سمینارها و کنفرانس ها نقش موثری ایفا می کنند.

این موارد به منزله راهکارهای کوتاه مدت برای غلبه بر محدودیتهای موجود تلقی می شوند گرچه به احتمال زیاد مکمل رویدادهای فیزیکی خواهند بود. با این وجود انتظار نمی رود که تهدیدی یا جایگزینی برای نمایشگاههای فیزیکی باشند.

 

 

تحقیق ” صدای صنعت نمایشگاهی”  در ژوئن سال 2020 با بیش از 550 پاسخ دهنده از سراسر جهان انجام شد. گزارش کامل در وب سایت Expo Network قابل دسترسی است.

 

تهیه شده در اداره امور بین الملل و پژوهش

شیرین شریفیان

info@expo.ir