گرایش های سال 2025 در صنعت نمایشگاهی آلمان: از هوش مصنوعی تا پایداری محیط‌زیستی

گرایش های سال 26/2025 در صنعت نمایشگاهی آلمان

از هوش مصنوعی تا پایداری محیط‌زیستی

 

برلین، ۱۲ اوت ۲۰۲۵ | صنعت نمایشگاهی آلمان در حال حاضر و در آینده کماکان ماهیتی بین‌المللی خود را حفظ خواهد کرد و این موضوع یکی از هفت یافته کلیدی درباره صنعت نمایشگاهی آلمان است که در تازه‌ترین نسخه گزارش سالانۀ «گرایش ها ۲۰۲۵/۲۰۲۶» منتشر شده توسط انجمن صنعت نمایشگاهی آلمان (AUMA) آمده است.

چهارمین نسخه گزارش گرایش های AUMA با عنوان “تغییر، همراه همیشگی ماست”  نگاهی عمیق به موضوعات گوناگون این صنعت دارد و چالش‌ها، دگرگونی‌ها و فرصت‌ها را مطرح می‌کند. بر پایه نظرسنجی‌ها، تحلیل‌ها، مشاهدات و گفت‌وگوها، تیم  AUMA توانسته است هفت روند اصلی صنعت نمایشگاهی آلمان را شناسایی کند. این گزارش همچنین به‌روزرسانی‌ خود را  دربارۀ تحول صنعت در حوزه پایداری و انطباق با دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا ارائه می‌دهد. کمپین موفق رسانه‌های اجتماعی با هشتگ #MesseMonthMarch نیز روایتگر تصویر جدید  این صنعت از خود می باشد.

 

یورن هُلت‌مایر، مدیرعامل AUMA، می‌گوید:

“با وجود بحران‌ها، فشار هزینه و رقابت، در میانه دگرگونی‌های جهانی، صنعت نمایشگاهی آلمان نشان می‌دهد که نمایشگاه‌ها همچنان مراکز اصلی تبادل اقتصادی و شکل‌دهی مشترک بازارها خواهند بود. در جهانی در حال تغییر، نمایشگاه‌ها ثبات، اعتماد و نوآوری را فراهم می‌کنند. ملاقات‌های رو در رو و تبادل ایده ها در سطح  جهانی،  برای مرای نمایشگاهی و صنعت نمایشگاهی این کشور اساسی  هستند.”

 

رشد شاخص‌های نیمه نخست سال

بر اساس آمار AUMA، برگزاری ۱۹۲ نمایشگاه تجاری در نیمۀ نخست ۲۰۲۵ در این کشور، نسبت به رویدادهای مشابه گذشته افزایش نسبی را نشان داده‌اند:

تعداد شرکت‌های غرفه‌دار حدود ۱ درصد رشد داشته و به بیش از ۱۱۶ هزار شرکت رسیده است.

شمار بازدیدکنندگان بیش از ۳ درصد افزایش یافته و به حدود ۷.۲ میلیون نفر رسیده است.

فضای اجاره‌شده غرفه‌ها نیز نزدیک به ۲ درصد افزایش داشته و به بیش از ۴.۲ میلیون متر مربع رسیده است.

نمایشگاه‌های حوزه امنیت و مدیریت بحران، فناوری پزشکی و صنعت ساخت‌وساز رشد چشمگیری داشته‌اند.

برای نیمۀ دوم سال، دست‌کم ۱۱۷ نمایشگاه برنامه‌ریزی شده است که در میان آن‌ها می‌توان به بزرگ‌ترین نمایشگاه جهان در حوزه بازی‌های تعاملی، Gamescom)۲۰ تا ۲۴ اوت) در کلن، و نمایشگاه کاروان و خودروهای مسافرتی، Caravan Salon )۲۹ اوت تا ۷ سپتامبر) در دوسلدورف اشاره کرد. در مجموع، ۳۰۹ نمایشگاه برای کل سال برنامه‌ریزی شده است که بیش از ۱۲ رویداد آن جدید هستند.

 

درباره AUMA

انجمن صنعت نمایشگاهی آلمان (AUMA) نهاد بالادستی این صنعت در آلمان است که دفتر مرکزی آن در برلین قرار دارد. این انجمن، نمایندۀ تمامی شرکت‌های بزرگ و متوسط نمایشگاهی، برگزارکنندگان بین‌المللی مستقر در آلمان، انجمن‌های نماینده غرفه‌داران، شرکت‌های خدماتی، شرکت های برگزارکنندگان کوچک و بازدیدکنندگان در سطح ملی و بین‌المللی است.

نمایشگاه‌ها در آلمان بیش از ۲۳۰ هزار شغل ایجاد می‌کنند. با وجود ۷۰ مرکز نمایشگاهی از دریای شمال تا دریاچۀ کنستانس، آلمان جایگاهی بی‌همتا در جهان نمایشگاه‌ها دارد. دو سوم نمایشگاه‌های پیشرو اقتصاد جهانی در این کشور برگزار می‌شود. نمایشگاه‌های بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای آلمان در اوج خود، بیش از ۲۳۵ هزار غرفه‌دار و ۱۶ میلیون بازدیدکننده را جذب می‌کنند. به طور میانگین، ۶۵ درصد غرفه‌داران و حدود ۳۵ درصد بازدیدکنندگان تخصصی در نمایشگاه‌های پیشرو از خارج آلمان می‌آیند. تمام این عوامل آلمان را مقام نخست جهان در صنعت نمایشگاهی قرار داده است.

 

 

منبع: https://www.auma.de/

اداره امور بین الملل و پژوهش نمایشگاه بین المللی مشهد

 

info@expo.ir