چارچوب جهانی برای بازگشایی نمایشگاهها و رویدادهای تخصصی تجاری بدنبال وضعیت اضطراری ناشی از کووید 19

چارچوب جهانی برای بازگشایی نمایشگاهها و رویدادهای تخصصی تجاری

بدنبال وضعیت اضطراری ناشی از کووید 19

راهنمای موقت

5 مه 2020

فهرست مطالب:

 

هدف                                                                                          

بیانیه حمایتی                                                                                 

  • مقدمه: اهمیت بازگشایی نمایشگاهها 
  • نمایشگاهها و انواع مختلف رویدادها/گردهمایی های انبوه           
  • مقیاس زمانی 
  • توصیه های چارچوب برای برگزاری نمایشگاه در محیطی امن 
  1. تضمین ایمنی فردی و کارکنان
  2. فاصله امن اجتماعی
  3. افزایش اقدامات بهداشتی و ایمنی
  4. اجرای کنترل جمعیت
  5. تشویق به اجرا و اعمال اقدامات
  •  مشارکت کنندگان در تهیه این چارچوب  و حمایت از صنعت نمایشگاهی

 

هدف

هدف از این سند تعریف چارچوب ساختاری برای بازگشایی نمایشگاه ها و رویدادهای تجاری B2B بدنبال  شیوع کووید 19 است.

  • صنعت جهانی نمایشگاه متعهد است تا برای اطمینان از سلامت و ایمنی کلیه شرکت کنندگان در نمایشگاه ها و نمایشگاه های تجاری همکاری کند.
  • ما از مراجع ذی صلاح انتظار داریم تا  اجازه دهند نمایشگاه ها براساس اجرای مطمئن استانداردهای توافق شده در زمینه بهداشت و ایمنی ، مجددا برگزار شوند.

بازگشایی نمایشگاه باعث احیای اقتصادی خواهد شد.

 

 

بیانیه حمایتی

  • مردم و تجارت – صنعت نمایشگاهی مردم را در قلب الگوی تجاری خود قرار می دهد: ما مردم را به منظور انجام تجارت ، یادگیری ، الهام بخشیدن و ملاقات گرد هم می آوریم.
  • محیط ایمن و کنترل شده – سلامتی و ایمنی مردم همیشه دغدغه اصلی صنعت نمایشگاهی بوده است. در سراسر جهان ، هر کجا نمایشگاه های معتبری برگزار می شود ، استانداردهای ایمنی و بهداشتی اکیدی برقرار است و ما قابلیت تقویت این اقدامات را داریم.
  • کنترل های محیطی بیشتر: چارچوب نمایشگاه برخلاف اکثر سایر رویدادهای بزرگ، به برگزارکنندگان امکان می دهد تا مخاطب را در تمامی مراحل سفر نمایشگاهی اش هدایت کند: از ثبت نام تا ورود به محل برگزاری نمایشگاه، مسیر بازدید از غرفه ها، اتاق جلسات و سالن همایش، همچنین بخش های پذیرایی و بهداشتی موجود در مرکز نمایشگاهی. مراکز نمایشگاهی به طور خاص برای میزبانی این دست رویدادها طراحی می شوند و قادر هستند مطابق با سیاست های امنیتی مقامات محلی و استانداردهای ایمنی بین المللی حضور بازدیدکننده را کنترل کنند.
  • جایگاه نمایشگاهها در توسعه تجارت- نمایشگاهها بازار و محل ملاقات تمامی صنایع هستند- به شکل منطقه ای، کشوری و بین المللی. نمایشگاهها یک مسیر سریع و مورد نیاز برای رونق بخشیدن و بهبود اقتصاد پس از شیوع کووید 19 است، به ویژه برای شرکتهای کوچک و متوسط که ستون فقرات هر اقتصادی هستند و نمایشگاهها و ارتباط رودررو برایشان یک کانال فروش مهم محسوب می شود. نمایشگاهها علاوه بر ارائه خدمات به صنایع، به توسعه منطقه ای  ایجاد درآمد برای بخش گردشگری و سفر، هتلها، رستورانها، خرده فروشی و حمل  و نقل کمک شایانی می کنند.
  • تعهد ما- ما به مسئولیت خود در قبال جوامع و اقتصادهای جهان افتخار می کنیم و به منزله یک صنعت آمادگی داریم تا هر چه سریع تر درهای نمایشگاههای خود را باز کنیم و تعادلی مطمئن بین بهداشت عمومی در دوران کووید 19 و سلامت اقتصادی جوامع و کشورها  به وجود بیاوریم.
  • تقاضای ما- به مقامات تصمیم گیرنده: لطفا با توجه به اقدامات امنیتی صورت گرفته در پرتکل مربوطه برای نمایشگاهها، مجوز برگزاری نمایشگاهها را در اسرع وقت صادر فرمایید.

 

 

  • مقدمه: اهمیت بازگشایی نمایشگاهها

هدف از این سند تعیین چارچوب برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاهها و رویدادهای تجاری در مرحله واکنش و بهبود بحران کووید 19 در راستای دستورالعملهای دولتی است. این چارچوب  با گردآوری بهترین شیوه عملکرد در نقاط مختلف جهان تهیه شده است. ممانعت از گردهمایی تاثیر منفی بر اقتصاد خواهد گذاشت. مشارکت در نمایشگاهها بر انجام تبادلات تجاری، تبادل اطلاعات و به اشتراک گذاشتن /انتقال دانش تمرکز دارد. برای شرکت کنندگان کاملا این امکان فراهم است تا ضمن حفظ فاصله امن اجتماعی به اهداف تجاری خود نیز دست یابند. به چند دلیل حفظ تراکم جمعیت در نمایشگاه به مراتب راحت تر از سایر انواع تجمعات است . برای مثال دوره برگزاری نمایشگاهها به چند روز می رسد و فضای برگزاری نمایشگاه بسیار وسیع تر از سایر تجمعات است. در نتیجه می توان به شیوه مشابه سوپرمارکت ها  و سایر فروشگاههای بزرگ خرده فروشی که در تمامی دوران بحران کووید 19 به فعالیت امن و موفق خود ادامه دادند، نمایشگاهها را نیز مدیریت کرد.

امروز این ضرورت احساس می شود که به نمایشگاهها مجوز لازم داده شود تا تحت برنامه ریزی ایمن و تحت شرایط کنترل شده که در این سند آمده است، بازگشایی شوند. این امر مستلزم دستور شفاف مقامات است زیرا نمایشگاهها چند ماه کاری فشرده در پیش دارند. صنعت جهانی نمایشگاه پس از این دوره بی سابقه رکود اقتصادی و صنعتی، در جهت بازسازی صنایع، کسب و کارها و اقتصاد عمل خواهد کرد. اندازه و تاثیر بی نظیر صنعت نمایشگاهی در گزارش “تاثیر اقتصادی نمایشگاهها”، دسامبر 2019، آمده است که تاثیر کل اقتصادی نمایشگاهها در جهان را به میزان 167 میلیارد یورو در سال برآورد می کند.

 

این چارچوب مکمل روندها و مقررات ایمنی و بهداشتی سازمان بهداشت جهانی WHO برای گردهمایی های جمعی  است و به منظور کمک در برنامه ریزی، مدیریت و نظارت بر نمایشگاهها با به حداقل رساندن خطرات برای سلامت و ایمنی کارکنان، پیمانکاران، ، غرفه داران و بازدید کنندگان طراحی شده است.

 

صنعت نمایشگاهی این مهم را در نظر دارد که گردهمایی و تجمعات بدون برنامه ریزی و کنترل دقیق با عواقب ناگواری در بهداشت عمومی همراه خواهد بود. این صنعت به دنبال شیوع کووید 19 اولین صنعتی بود که تعطیل شد و  در حالیکه از کلیه امکانات خود برای ارائه خدمات و پشتیبانی در دوران بحران استفاده کرده است، اکنون با این سند  به سیاست گذاران جهت بازگشایی نمایشگاهها اطمینان لازم را می بخشد.

 

  • نمایشگاهها و انواع مختلف رویدادها/گردهمایی های انبوه

 

رویدادها مطابق به نوع آنها ارزیابی می شوند و نه بنا بر تعداد کل افراد مشارکت کننده. همه آنها به واسطه فاکتورهای اجتماعی و اقتصادی مختلف شان اهمیت دارند، اما نمایشگاهها قابل مقایسه با رویدادهای ورزشی، کنسرت یا فستیوال ها نیستند. از مسئولین درخواست می شود تا تفاوتی هدفمند در این باب قائل شوند.

این چارچوب از تعریف استاندارد نمایشگاه استفاده می کند. براساس تعریف استاندارد ایزو ISO 25639-1:2008 (E/F) ،”نمایشگاه رویدادی است که در آن محصولات، خدمات یا اطلاعات به نمایش گذاشته می شوند.” نمایشگاهها با کنفرانسها یا سمینارها و همایشها یا سایر رویدادهای تجاری و مصرف کننده فرق می کنند.نمایشگاهها متفاوت از بازارهای خیابانی  هستند. نمایشگاهها عبارتند از :

  • نمایشگاه تخصصی: نمایشگاههایی که در جهت توسعه تجارت عمل می کنند و تنها بازدیدکننده تجاری دارند. نمایشگاه تخصصی در روزهای خاص برای عموم می تواند باز باشد.
  • نمایشگاه عمومی : نمایشگاههایی که عمدتا برای عموم عمل می کنند. یک نمایشگاه عمومی گاهی به نمایشگاه مصرف کننده هم نامیده می شود.

 

 

 

  • کنفرانس ها: جلسه یا مجموعه جلسات رسمی سازماندهی شده ، متشکل از نمایندگان گروههایی با منافع مشترک، که در آن مسائل، ایده ها و سیاست ها بحث می شوند.
  • همایش ها: نشست صنعتی، تخصصی یا سازمانی برای به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه. نکته: یک همایش گاهی کنگره نیز نامیده می شود.

 

 

 

  • مقیاس زمانی

چندین کشور برای تسهیل محدودیت های اعمال شده به واسطه کووید 19 ، مقیاس زمانی اعلام کرده اند: برداشته شدن محدودیت های سفر و مهمان پذیری، بازگشایی مشاغل غیرضروری، بازگشایی مرزها و غیره.

هر زمان و هر کجا این محدودیت ها برداشته شوند ، پس نمایشگاهها هم می توانند با امنیت برگزار شوند و برای آن دسته از مشارکت کنندگانی که قوانین موجود سفر را رعایت می کنند، چه محلی و چه بین المللی، باز باشند. مراکز نمایشگاهی و برگزارکنندگان  درباره  جدول زمانبندی از سرگیری نمایشگاه با مقامات محلی مشورت کرده و هماهنگ خواهند بود.

 

  • توصیه های چارچوب برای برگزاری نمایشگاه در محیطی امن

نکته: معیارهای فهرست شده در این چارچوب همگی با هدف برگزاری نمایشگاهها در محیطی کنترل شده و امن هستند. ذینفعان صنعت باید آنها را مد نظر داشته و اجرا کنند و در صورت لزوم با بهترین نمونه های اجرایی در حوزه های خاص به روز رسانی شود. به منظور حمایت از همه ذینفعان نمایشگاه، این معیارها طی مرحله برنامه ریزی ، عملیاتی و بعد از پایان نمایشگاه اعمال می شوند:

  1. تضمین ایمنی فردی و کارکنان
  2. فاصله امن اجتماعی
  • افزایش اقدامات بهداشتی و ایمنی
  1. اجرای کنترل جمعیت
  2. تقویت و به روز رسانی معیارها

 

I

برنامه ریزی

(پیش از برگزاری)

عملیاتی

(حین برگزاری)

بعد از رویداد

تضمین ایمنی فردی و کارکنان

 

انجام تحلیل خطر

×

 

 

مدیریت استفاده از اقلام بهداشتی /ایمنی ( مانند تهیه ماسک،ژل ضدعفونی، دستمال کاغذی

×

×

×

II

برنامه ریزی

(پیش از برگزاری)

عملیاتی

(حین برگزاری)

بعد از رویداد

حفظ فاصله امن اجتماعی

 

اعمال مرزها و علامت گذاری زمین به منظور مشخص کردن مقررات فاصله گذاری در تمامی صف ها  فضاهای عمومی (مانند سالن های ورودی، رستوران ها، محل پذیرایی، دستشویی ها)

افزودن پارتیش شفاف روی کانترها (مانند ثبت نام، پذیرش و خدمات مشتری)

×

×

×

در نظر گرفتن فاصله لازم بین غرفه ها و راهروها برای حرکت مشارکت کنندگان

×

×

×

پیش بینی طرح بندی کنفرانسی برای رویدادهای جانبی به منظور حفظ فاصله اجتماعی

×

×

 

 

III

برنامه ریزی

(پیش از برگزاری)

عملیاتی

(حین برگزاری)

بعد از رویداد

افزایش اقدامات بهداشتی و ایمنی

 

اعمال کنترل دسترسی و اجرای غربالگری سلامت (مانند کنترل دمای بدن)

×

×

×

رعایت اصول راهنمای مربوط به ذینفعانی که تست های غربالگری سلامت شان مشکوک است (مانند در نظر گرفتن فضای ایزوله، مطلع سازی واحد کنترل بیماری منطقه)

×

×

×

مدیریت نظافت، رعایت بهداشت و ضدعفونی آن دسته از نواحی که به شکل عمومی استفاده می شود

×

×

×

 

تامین جایگاههای دست شویی و بهداشتی

×

×

×

 

اعمال سیاست عدم تماس فردی (مانند خودداری از دست دادن ،تشویق به پرداخت بدون تماس، برنامه ریزی برای فضای اختصاصی جهت ارتباط امن بازدیدکننده و غرفه دار

×

×

×

 

تجهیز سالنهای نمایشگاهی و سایر بخشها به تهویه هوا

×

×

×

 

تنظیم زمانهای منظم دفع زبانه

×

×

×

 

اعمال قوانین حفظ بهداشت و ضدعفونی غرفه ها و اقلام نمایشی /تبلیغاتی توسط غرفه داران (مانند پیشنهاد استفاده از اقلام تبلیغاتی الکترونیکی)

 

×

 

 

IV

برنامه ریزی

(پیش از برگزاری)

عملیاتی

(حین برگزاری)

بعد از رویداد

اعمال کنترل جمعیت

 

مدیریت جریان حرکت بازدیدکننده ( مانند نظارت بر مسیر دسترسی، سف ها، ورودی، جداسازی نواحی مختلف رویداد و دسترسی ها)

 

×

×

×

تنظیم فرایند ثبت نام و مدیریت مرحله نصب غرفه به منظور کاهش تماس در محل ( مانند تشویق به ثبت نام آنلاین در صورت امکان، چاپ کارت شناسایی در منزل)

 

×

 

مدیریت تعداد ذینفعان در سایت نمایشگاهی ( مانند در نظر گرفتن طرح های منطقی/ ساده فضای ردیفی، طراحی و روشهای ساخت غرفه بدون تجهیزات اضافی به منظور کاهش زمان نصب و جمع آوری، در نظرگرفتن زمان بیشتر برای دوره ساخت و جمع آوری غرفه

×

 

×

 

مدیریت تعداد بازدیدکننده در سایت نمایشگاهی (مانند تعداد محدود بر اساس مساحت در مترمربع خالص مرکز نمایشگاهی/ سالن ، بنا بر پیشنهاد مدیران ایمنی نمایشگاه، تخصیص بلیط ها به فاصله های زمانی مشخص مانند ساعت و روز)

 

×

 

 

مدیریت کترینگ به منظور حفظ فاصله اجتماعی و تشویق به رعایت اصول بهداشتی بیشتر (مانند فاصله گذاری بین میزها و محدود سازی پذیرش در رستورانها، عدم استفاده از خدمات سبک بوفه و ارائه بسته های غذایی از پیش آماده شده)

 

×

 

 

V

برنامه ریزی

(پیش از برگزاری)

عملیاتی

(حین برگزاری)

بعد از رویداد

تشویق و اعمال اقدامات

 

نمایش معیارها و اقدامات بهداشتی برای قابلیت دسترسی همگان

×

×

×

انجام امور در چارچوب قانونی به نحوی که وظایف و مسئولیت ها برای تمامی ذینفعان حاضر مشخص باشد.

×

×

×

برقراری ارتباط مستقیم با مقامات محلی

×

×

×

 

تعیین مناطق خدمات پزشکی (مانند پشتیبانی پزشکی، حمل و نقل بیمار، پشتیبانی بالینی و درمانی، مدیریت دفع ضایعات بالینی)

×

×

×

 

مدیریت آموزش پیشگیری از شیوع بیماری (مانند مهارت در استفاده از مواد ضدعفونی کننده، نظافت اماکن عمومی و دسترسی اضطراری)

×

 

 

 

تایید جزییات ثبت نام در محل و در صورت لزوم، مدیریت فرایندی به منظور آگاه ساختن مقامات بهداشتی

×

×

×

 

کنترل منابع اطلاعاتی جدید و تعیین فرایندها و اجرا بر اساس آنها (مانند تخصیص تیمی برای پیگیری اخبار محلی، پادکست ها و کنترل شایعات، تعیین مکانیسمی برای کنترل و جلوگیری از شیوع)

 

×

 

 

مدیریت روشی برای رسیدگی به نگرانی ها در محل برگزاری و پاسخگویی به پرسشهای مشارکت کنندگان (مانند خط تلفن ویژه)

×

×

×

 

نظارت بر حرکت جمعیت در زمان واقعی و انجام اقدامات متعاقب (مانند استفاده از فن آوری ردگیری بازدیدکننده در محل، مچ بندها، نقشه های حرارتی اپلیکشن های موبایل)

 

×

 

 

 

5- مشارکت کنندگان در تهیه این چارچوب  و حمایت از صنعت نمایشگاهی

سازمانهای زیر بخشی از نیروی کار تهیه و توافق روی این چارچوب بوده اند که به عنوان نمایندگان جهانی صنعت نمایشگاهی مطرح هستند.

 

برگزارکنندگان نمایشگاه

Clarion Events

Informa Markets

Reed Exhibitions

Tarsus Group

 

مراکز نمایشگاهی و برگزارکنندگان

 Corferias

Dubai World Trade Centre

Fira de Barcelona

GL events

Koelnmesse

La Rural

Grupa MTP

RAI Amsterdam

The NEC

 

مراکز نمایشگاهی

Hong Kong Convention and Exhibition Centre

Johannesburg Expo Centre

MGM Resorts International

Shanghai New International Exhibition Centre

Shenzhen World Exhibition & Convention Centre

 

انجمن ها

AEO – Association of Event Organisers

AEV – Association of Event Venues

AFIDA – Asociacion Internacional de Ferias America

AUMA – Association of the German Trade Fair Industry

EEIA – European Exhibition Industry Alliance

ESSA – Event Supplier and Services Association

IELA – International Exhibition Logistics Association

IFES – International Federation of Exhibition & Event Services

SISO – Society of Independent Show Organisers

TCEB – Thailand Convention and Exhibition Bureau

 

تهیه شده در اداره امور بین الملل و پژوهش

شیرین شریفیان

info@expo.ir