محافظت از کارمندان در شرایط بحران

محافظت از کارمندان در شرایط بحران

 

مساله کووید-19 سبب وحشت در سرتاسر جهان شده است.

چگونه رهبران صنعت نمایشگاهی می توانند این عدم قطعیت را هدایت و رهبری کنند؟

احساسات و هیجانات مسری هستند و واکنشی که رهبران یک صنعت بروز می دهند در کل سیستم و سازمان انتقال می یابد. اگرچه رهبران هم نگران ایمنی خود، خانواده خود و سلامت کسب و کار خود هستند و از آن واهمه دارند، اما باید در زمان خطر و ناامنی ثبات خود را حفظ کنند. بعلاوه ، رهبران می توانند با مطلع نگاه داشتن کارکنان و مشتریان خود تاثیر مثبتی بر شرایط آنها داشته باشند. شاید تصور کنیم که مردم  در جامعه غنی از اطلاعات امروز  هر نوع آگاهی مورد نیاز را از منابع مختلف  کسب می کنند اما همیشه اینطور نیست. سازمانها مسئول هستند تا از منابع معتبر اطلاعات را به دست بیاورند و سپس آن را در چارچوب فعالیت تجاری خود انتخاب و اعلام کنند. 

رهبران باید حقیقت شرایط سخت را اعلام کنند اما در عین حال باید سخاوتنمندانه امید را به سازمان و کارکنان انتقال دهند. بسیاری از ما که در صنعت نمایشگاهی فعالیت می کنیم از بحران های دیگر عبور کرده ایم. همه آن بحرانها تمام شده اند و ما قدرتمندانه ظاهر شده ایم. بیماری های واگیردار در سرتاسر دنیا شیوع داشته اند از قبیل سارس، ابولا و HIV با این همه می دانیم که اگر به درستی آنها را کنترل کنیم قوی تر می شویم.

اما ما چگونه می توانیم از منظر یک کسب و کار، کارمند و مشتری قوی تر ظاهر شویم؟ قطعا نمی توانیم کارکنان و مشتریان خود را در خط مقدم  بحران ها قرار دهیم، بخصوص در چنین شرایطی. زندگی مردم و سلامت آنها به خطر خواهد افتاد. پس چه باید کرد؟ ما می توانیم دور کاری را در شرکت اجرا کنیم. مطمئن شویم که آنها ابزارها و منابع لازم را در اختیار دارند. تصمیم گیرندگان را شناسایی کنیم. کارفرماها باید بدانند که این شرایط برای کارکنان جوانتر جدید است. این اولین بار است که با بحران روبرو شده اند. به آنها حس امنیت و ثبات دهید.

این بحران می تواند در عین حال بهترین فرصت شما برای شناسایی مجریان عالی شما باشد. آنها کسانی هستند که تحت شرایط سخت و نامطمئن عملکرد خوبی دارند.” شرایط خوب اعتماد به نفس خلق می کند  و شرایط سخت شخصیت. گاهی پیش می آید که کارکنان در رده های مختلف چنان ویژگی های رهبریت از خود بروز می دهند که در شرایط عادی امکان بروز آن وجود نداشته است.

از طرفی مراقب اطلاعاتی که با دیگران به اشتراک می گذارید باشید، زیرا انبوه اطلاعات الزاما بدین معنا نیست که ما اطلاعات کامل را داریم. رهبران یک سازمان باید مطمئن شوند که اطلاع رسانی صورت می گیرند اما دقت داشته باشند که در دام فلج تحلیلی نیفتند که در نهایت هیچ تصمیمی نمی توان گرفت.  متاسفانه این بیماری کماکان شیوع دارد. ابتدا تصور می شد که این بحران به چین محدود است، اما به سرعت متوجه شدیم این طور نیست  و هم اکنون سرتاسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. شاید در این شرایط بهتر باشد که در سازمانها گروههای کوچکی، از افرادی که اعتبار بیشتری دارند، تشکیل داد و به آنها مسئولیت و اختیار داد تا بتوانند به سرعت تصمیم گیری کنند.

در شرایط کنونی رهبری باشید که آرامش دارد و در عین حال وخامت وضعیت را مطرح می سازد. واقع گرایانه با دیگران ارتباط برقرار کنید و بر آینده ای پرامید تمرکز داشته باشید. دوران بد هرگز همیشگی نیستند، البته همینطور دوران خوب! اولویت شما باید کارکنان، مشتریان یا کسانی باشند که در زنجیره تامین شما هستند و نه نگرانی درباره عاقبت این ماجرا. اگر  بتوانید نیازهای آنان را تامین کنید و نسبت به وضعیت آنها توجه داشته باشید، وفاداری بزرگی ایجاد خواهید کرد. این دوره ایست که قابل اعتماد بودن مهمترین شایستگی و قابلیت است.

در محیط کار، کارکنان باید به انجام کار خود ادامه دهند، به دنبال فرصتهایی برای حمایت از یکدیگر باشند، از ارائه اطلاعات نادرست و مضطرب کننده بی اساس خودداری کنند. نگرانی را مدیریت کنید. شما  می تواند انرژی بسیاری برای “چه خواهد شد” صرف کنید . بله نگرانی ها معتبر هستند اما نگذارید که چون زنجیری به پای تان بپیچند.  ما باید به روشهایی فکر کنیم که مانع وقوع این نگرانیها شوند، ضمن این که خاطر جمع هستیم سازمان مان طرحی برای این شرایط در دست دارد که آن را ابلاغ می کند و هر کس بهترین عملکرد خود را ایفا می کند.

 

اداره امور بین الملل و پژوهش

 

     شیرین شریفیان      

 

 

info@expo.ir