ترافیک و راههای دسترسی در مراکز نمایشگاهی اعضای UFI

ترافیک و راههای دسترسی در مراکز نمایشگاهی اعضای UFI

 

 

مقدمه

در ژانویه 2007 پرسشنامه ای برای 145 عضو UFI که مالک یا مدیر مراکز نمایشگاهی بودند ارسال شد تا روشی برای مقابله با چالش های ترافیک و قابلیت دسترسی در مرکز نمایشگاهی آنها ارزیابی شود.

بدین لحاظ پرسشنامه ای در دو بخش تهیه شد:

 

·        دسترسی به مرکز نمایشگاهی شما

·        ترافیک بازدیدکنندگان در مرکز نمایشگاهی شما

 

 

در مجموع 61 پاسخ دریافت شد که 42% نرخ پاسخ دهی را ارایه می دهد:

·        48 پاسخ از اروپا (بلژیک، بوسنی، بلغارستان، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند(2)، فرانسه (4)، آلمان(4)، یونان (2)، مجارستان، ایتالیا (8)، لیتوانی، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال (2) رومانی، اسپانیا(6)، سوئد (3)، سوییس (2) ترکیه و اکراین

·        8 پاسخ از آسیا، اقیانوسیه ( استرالیا، چین (2)، گرجستان، هنگ کنگ، هند، کره و سنگاپور)

·        5 پاسخ از خاور میانه/افریقا (ایران (2) کویت، عربستان سعودی و سوریه)

 

این توزیع جغرافیایی نشان می دهد که نتایج پرسشنامه بر اساس ارزیابی جهانی است، گرچه اکثر پاسخ دهندگان اروپایی بودند.

بعلاوه نتایج پرسشنامه متنوع می باشد تا آنجا که الزاما اختلاف بالای مراکز نمایشگاهی اعضای UFI مهم تلقی نمی شود- منظور از اختلاف موقعیت جغرافیایی، وسعت مرکز نمایشگاهی و سطح پیشرفتگی تجهیزات است.

اما در برخی از سئوالات همبستگی با اندازه و موقعیت مکانی مرکز نمایشگاهی مد نظر بوده است تا دیدگاه دقیقی در این موضوعات حاصل شود.

1- دسترسی به مرکز نمایشگاه

1-1-روشهای دسترسی

بسیاری از مراکز نمایشگاهی نزدیک مرکز شهر واقع شده اند مثلا حداقل 10 کیلومتری (85% پاسخ دهندگان). تعداد کمی از آنها (2%) در فاصله ای بیش از 25 کیلومتری مرکز شهر هستند. دو سوم مراکز نمایشگاهی در سرتاسر جهان (75%) در مجاورت بزرگراهها قرار دارند (با فاصله کمتر از دو کیلومتر) در حالی که اکثر آنها در فاصله ای کمتر از 10 کیلومتری با مرکز شهر هستند. تقریبا 40% از مراکز نمایشگاهی در سرتاسر جهان از مترو به عنوان وسیله رفت و آمد به مراکز خود استفاده نمی کنند. با این حال یک چهارم آنها (26%) فاصله ای کمتر از 500 متر با مترو دارند. به همین ترتیب 27% از مراکز نمایشگاهی در مجاورت ایستگاه قطار شهری هستند. فرودگاه به عنوان وسیله رفت و آمد معمولا نزدیک مراکز نمایشگاهی واقع نشده و حدود 87% از آنها در فاصله ای بیش از  2 کیلومتری فرودگاه قرار دادند (50%  در فاصله ای بیش از 10 کیلومتر).

 

2-1 نزدیکی به هتل

تعداد معدودی از مراکز نمایشگاهی (11%) در فاصله پیاده روی اتاق های هتل واقع نشده اند. همچنین ظاهرا هر قدر مرکز نمایشگاهی بزرگتر باشد (>100,000 m2) به هتلهای بیشتری نزدیک تر هستند -67% از مراکز نمایشگاهی بزرگ در فاصله پیاده روی حداقل 500 اتاق هتل قرار دارند. بعلاوه نمودارها به روشنی ثابت می کنند که نزدیکی به مرکز شهر تضمین کننده دسترسی به اتاقهای هتل در فاصله پیاده روی است.

 

3-1 سیستم حمل و نقل عمومی

اکثریت قریب به اتفاق مراکز نمایشگاهی (87%) به سیستم حمل و نقل عمومی مرتبط هستند. اتوبوس و ترن برقی امکانات حمل و نقل عمومی هستند که عمدتا در مراکز نمایشگاهی به کار می روند. ارقام مربوط به مترو (31% از پاسخ دهندگان) و قطار شهری (31%) تایید کننده  ارقام  مربوط به فاصله مراکز نمایشگاهی با هتل نیز می باشند (مثلا 26% و 27% از مراکز نمایشگاه به ترتیب در فاصله پیاده روی با مترو یا قطار واقع شده اند) . سایر سیستم های حمل و نقل عمومی معمولا عبارتند از تاکسی و تراموا.

با توجه به دفعات استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، نمودارها نشان می دهند که زمان ورود/خروجی اتوبوس به طور میانگین 10 تا 20 دقیقه است (در مورد نیمی از پاسخ دهندگان)، مترو 5 دقیقه یا کمتر (در مورد 70درصد از پاسخ دهندگان) و قطار شهری کمتر از 20 دقیقه (در مورد 65درصد از پاسخ دهندگان).

بیشترین ظرفیت انتقال افراد به سیستم مترو اختصاص دارد که هر ساعت بین 200 تا 20000 نفر وارد آن می شوند.

هزینه سیستم حمل و نقل عمومی از مرکز شهر به مرکز نمایشگاهی معمولا بیشتر از 2 یورو نیست. بعلاوه تعدادی از مراکز نمایشگاهی (11%) هزینه سیستم حمل و نقل عمومی را در هزینه ورودی نمایشگاه خود می گنجانند (80% این عمل را انجام نمی دهند).

 

4-1 تسهیلات پارکینگ

87% از مراکز نمایشگاهی سرتاسرجهان بیش از 1000 محل پارک برای خودروی بازدیدکنندگان خود دارند. در حالی که 34% بیش از 5000 محل پارک خودرو دارند. تعجبی ندارد که هر قدر مرکز نمایشگاهی بزرگتر باشد ظرفیت پارکینگ نیز بیشتر می شود. فضای پارکینگ بیشتر روباز است اما ذکر این نکته جالب است که هر قدر فضای پارکینگ بزرگتر باشد فضای روباز نیز بیشتر می شود. 70% از مراکز نمایشگاهی عضو UFI مجهز به پارکینگهایی برای اتوبوس و تاکسی هستند.

اکثریت پاسخ دهندگان (53%) در نظر دارند که سیستم امنیتی فضای پارکینگ را تامین کنند در حالی که 47% چنین نیازی را حس نمی کنند. در هر حال این درصد بر اساس موقعیت جغرافیایی پاسخ دهندگان متغیر است. مثلا اکثر مراکز نمایشگاهی دراروپای شرقی (70%)، خاور میانه (60%) و آسیا (100%) معتقدند که باید سیستم ایمنی پارک خودرو تامین شود  در حالیکه مراکز نمایشگاهی اروپای غربی چنین نیازی را احساس نمی کنند (احتمالا به این خاطر که پارکینگ ها قبلا با سیستم امنیتی مجهز شده اند). در میان سیستم های امنیتی به کار رفته می توان از دوربین های ویدئویی و نگهبان امنیتی نام برد. به توجه به هزینه ورودی پارکینگ لازم به ذکر است که 19% از پاسخ دهندگان مدعی هستند که ورودیه هزینه ندارد در حالی که 32% نرخی بین 5 تا 10 یورو در روز را ذکر کرده اند.

 

5-1 مشارکت مقامات محلی

پلیس و شهرداری دو مقام مهم شهری هستند که در مسائل ترافیکی مراکز نمایشگاهی دخیل می باشند. 84% از مراکز نمایشگاهی سرتاسر جهان مشارکت و حضور مقامات شهری را در حل مساله ترافیک مفید می دانند. در مورد تعدادی از مراکز نمایشگاهی که این مشارکت را موثر نمی دانند دلیل اصلی عدم درک متقابل و عدم آگاهی مقامات محلی ذکر شده است.

 

6-1- چالش های اصلی ترافیک و دسترسی

چالش های اصلی که عاملان مراکز نمایشگاهی در خصوص ترافیک و قابلیت دسترسی به مراکز نمایشگاهی خود با آن روبرو هستند عبارتند از راهبندان سنگین (54% از پاسخ دهندگان) و کمبود فضای پارک خودرو (33%). مبهم بودن سیستم علامت راهنمای خودرو نیز ذکر می شود اما به نظر می رسد که مشکل عمده ای تلقی نمی گردد (تنها 7% از پاسخ دهندگان). سایر مشکلات اظهار شده به مشارکت مقامات حمل و نقل عمومی اختصاص دارد.

 

2- ترافیک بازدیدکننده در مرکز نمایشگاهی

1-2 امکانات داخلی حمل و نقل

دو سوم مراکز نمایشگاهی سرتاسرجهان وسیله حمل و نقل داخلی ندارند. اما بر حسب اندازه مرکز نمایشگاهی تفاوتهایی از این نظر وجود دارد:  مثلا 68% از مراکز نمایشگاهی بزرگتر از 000/100 مترمربع دارای وسیله حمل و نقل داخلی هستند در حالی که تنها 11% از مراکز نمایشگاهی کمتر از 000/100 مترمربع دارای چنین تسهیلاتی می باشند.

این تسهیلات حمل و نقل عمدتا عبارتند از شاتل (اتوبوس یا ترنی که در مسیر معینی آمد و رفت می کند) و گاری دوجرخه ای.

 

2-2 سیستم تابلوهای راهنمای داخل مرکز

اکثر مدیران/ متصدیان مراکز نمایشگاهی (80%) معتقدند که بازدیدکنندگان از سیستم تابلوهای راهنمای مرکزشان راضی هستند. این درصد بالا در تضاد با این حقیقت است که مشکلات جهت یابی داخل مرکز نمایشگاهی، از نظر ترافیک بازدیدکنندگان، چالش اصلی تشخیص داده شده است. این عدم همخوانی به وضوح نشان می دهد که متصدیان مراکز نمایشگاهی نسبت به سیستم علامت گذاری داخلی مرکز خود بیش از اندازه اعتماد دارند.

 

3-2 تجهیزات برای معلولین

مراکز نمایشگاهی در سرتاسر جهان تلاش می کنند که تا حد ممکن و مفید پاسخگوی مشکلاتی باشند که افرادی با معلولیت جسمی با آنها روبرو هستند. تجهیزات خاص مانند دستشویی های مجهز و مناسب، رمپ (سکوی شیب دار)، بالابرها و پارکینگ های اختصاصی و سایر امکانات رفاهی طراحی و اجرا شده اند.

 

4-2 مهمترین چالشهای ترافیکی بازدیدکنندگان

در ارتباط با ترافیک بازدیدکنندگان در مراکز نمایشگاهی مهمترین مشکل تشکیل صف در گیت های ورودی است (33% از پاسخ دهندگان). مشکلات یافتن محل و جهت (21%) و ازدحام هنگام پیاده شدن (12%) از جمله چالشهای مطرح شده می باشند.

همچنین ذکر این نکته جالب است که یک پنجم از پاسخ دهندگان (21%) در این خصوص با مشکل عمده ای روبرو نیستند.

 

نتیجه گیری

راه دسترسی به مراکز نمایشگاهی مساله مهمی برای ذینفعان نمایشگاهی است (غرفه داران، بازدیدکنندگان، برگزارکنندگان، تامین کنندگان خدمات و متصدیان مرکز نمایشگاهی)، زیرا هدف اصلی آن است که امکان دسترسی به مرکز نمایشگاهی با سهولت، امنیت و تا حد ممکن به سرعت برای همه افراد صورت بگیرد. مشکلاتی از قبیل راهبندان و کمبود فضای پارکینگ (خارج از مرکز نمایشگاهی)، صف بستن جلوی درب ورودی و مشکلات جهت یابی (داخل مرکز نمایشگاهی)، چالشهای آمد و شد و دسترسی مراکز نمایشگاهی هستند.

 

خدمات و مدیریت صحیح ترافیک عوامل کلیدی در حل این مشکلات هستند از قبیل:

·        همکاری موثر و نزدیک با مقامات محلی

·        نزدیکی به سیستم های حمل و نقل عمومی کارآمد

·        سیستم علائم راهنما و پارکینگ هایی با سیستم ایمنی مناسب

·        تجهیزات مناسب برای معلولین جسمی

 

 

منبع: UFI

تهیه شده در :

اداره امور بین الملل و پژوهش نمایشگاه بین المللی مشهد

شیرین شریفیان

info@expo.ir