تحول مدلهای رویداد و مفاهیم آن برای الزامات مراکز نمایشگاهی آینده

پیش بینی می شود که بازار جهانی نمایشگاه و همایش درمیان مدت و بلند مدت به رشد خود ادامه دهد. این رشد ناشی از تقاضای بیشتر در بازارهای نوظهور، به ویژه در کشورهای آسیا- اقیانوسیه و تغییرات ساختاری ناشی از تکامل مدلهای رویداد در بازارهای اشباع شده، است.

به منظور  رسیدگی به رشد این تقاضا، در سرتاسر جهان، بسیاری از مراکز نمایشگاهی جدید ساخته شده اند و یا توسعه مراکز موجود در دستور کار قرار گرفته است. با این همه، برخی از مراکز نمایشگاهی در بازارهای اشباع شده یا شهرهای نه چندان جذاب و سطح دوم ، با چالش چشمگیر مازادعرضه روبرو هستند. بعلاوه، افزایش تعداد رویدادهایی که به لطف تکنولوژی، منحصر به شهر خاصی نیستند ، رقابت بین مراکز نمایشگاهی را تشدید می کند. در نتیجه، رقابت برای مراکز نمایشگاهی و بهبود موقعیت شان به شدت حائز اهمیت می گردد و مراکز نمایشگاهی باید متوجه گرایشهایی باشند که بر نحوه تغییر مدل رویداد دلالت دارند و لذا بر الزامات مرکز نمایشگاهی آینده متاثرند.

گرایشات ساختاری
تاثیر بر مدل های رویداد
بررسی موشکافانه بودجه و بازدهی به موقع
ایجاد ارتباطات موثر و به حداکثر رساندن این دست روابط کاری  گزاره ارزش اصلی رویدادها می شود

رویدادهای اشباع شده در طول زمان کوتاه تر خواهند شد.
نسل هزاره (متولدین بین سالهای 1980 و 2000) وارد نیروی کار می شوند و نفوذ ابزارهای دیجیتالی بیشتر می شود.

 
تکنولوژی به روز و ارتباطات در رویداد عاملی حیاتی در تقویت تجربه رویداد می شود.

فرمت ها و مکان های غیررسمی تر موفق خواهند بود.

 
افزایش تخصص گرایی مشاغل و اشباع بازار
افزایش راه اندازی کسب و کارهای جدید کوچکتر و تخصصی تر

 

مفاهیم خاص مبتنی بر الزامات آینده مراکز نمایشگاهی

بازسازی و به روز رسانی زیرساخت ها و فعالیتها در سایتهای موجود، سرمایه گذاری چشمگیری نیاز دارد تا مراکز نمایشگاهی رقابت پذیر باقی بمانند:

  1. مراکز نمایشگاهی باید تسهیلات خود را در سطح کیفی عالی و متنوع تری نگه دارند تا تجربه برقراری ارتباط در رویداد تقویت شود و به این ترتیب رضایت بازدیدکننده را حفظ نمود.
  2. اتصال به شبکه اینترنت پرسرعت و نیز امکان دنبال کردن  ردپای دیجیتالی بازدیدکننده از مزایای رقابتی مهم به یک الزام تبدیل می شود.
  3. مراکز نمایشگاهی باید رویدادهای بیشتری را در اندازه ها و فرمت های مختلف برگزارکنند تا هم پاسخگوی تقاضا باشند و هم از سایت خود استفاده بهینه ببرند و این مهم از طریق طراحی انعطاف پذیر و مدولار میسر است.

1- مراکز نمایشگاهی مستلزم خواهند بود که تسهیلاتی با کیفیت عالی تامین کنند تا تجربه شبکه سازی در رویداد تقویت شود

  • شبکه سازی در رویدادها به منزله نشست هایی در سالن نمایشگاه یا کنفرانس و یا در مجاورت مرکز نمایشگاهی مانند رستورانها و کافه ها  برگزار می شوند که هیچ گونه مدیریتی روی آن صورت نمی گیرد و عموما توسط خود غرفه داران تنظیم می شوند.
  • اما تحول الزامات برای به حداکثر رساندن بازدهی زمان ، ضرورت سازماندهی این گونه فعالیت ها  را به شکل اثربخش و کارآمد مطرح می سازد. 

به طور مثال، اهمیت بیشتر خدمات همتایابی تجاری در رویدادها،  این گرایش را تایید می کند.

آیا برگزارکنندگان برنامه هایی برای همتایابی تجاری ارائه می دهند؟

  • مراکز نمایشگاهی به منظور رسیدگی به این نیاز تسهیلات  نشست و جلسات را  در کیفیتی عالی ارائه می کنند که ضمن به حداکثر رساندن تجربه شبکه سازی، زمان سپری شده در مرکز نمایشگاهی را برای مشارکت کننندگان به حداکثر می رسانند.
  • تقاضا برای اتاق جلسات در محل، برای نشست های تجاری رسمی، رو به افزایش است.
  • بعلاوه، تسهیلات شبکه سازی غیررسمی مانند کافه هایی که در محل وجود دارند و مکان هایی  عمومی برای استراحت از اهمیت بیشتری برخوردار می شوند تا حفظ مشارکت کننده و افزایش حضور آنان در رویداد  تقویت شود.

 
 
کیفیت تسهیلات شبکه سازی تجاری

ارزیابی AMR از وضعیت جاری  (2017)

اکثر مراکز نمایشگاهی انواع تسهیلات رابرای تقویت تجربه شبکه سازی جاری ارائه می کنند:  اتاق جلسه، اتاق های کنفرانس و اتاق های مجهز به ماهواره، رستورانها ، اتاق های استراحت و غیره

 

2-     اینترنت پرسرعت و دردسترس یک مزیت رقابتی چشمگیر برای مراکز نمایشگاهی خواهد شد

  • اهمیت رو به افزایش ابزارهای دیجیتالی به منزله کانال ارتباطاتی  آنلاین ، مسافران تجاری را  در موقعیتی که قرار می دهد که ضمن بازدید از رویدادها، باید به طور مستمر با جهان خارج در ارتباط باشند .
  • بعلاوه، ابزارهای دیجیتالی و تکنولوژی های ارتباطاتی پیشرفته، بخش مهم مدل های رویداد می شوند.  به طور مثال،
  • اپلیکیشن های  رویداد روی تلفن های همراه  برای  برقراری ارتباط و  مسیریابی  در محل برگزاری رویداد ، محبوبیت و عمومیت پیدا می کنند.
  • پخش آنلاین و زنده رویداد، برقراری ارتباط با مخاطب وسیع تری را میسر می سازد.

– بنابراین ، آن دسته از مراکز نمایشگاهی که شبکه وایرلس کارآمد و ثمربخش را ارائه می دهند می توانند از مزیت مهم  پیشرو بودن بهره مند شوند، اما باید به روزرسانی مستمر  را به لحاظ تکنولوژیکی تضمین کنند تا  بتواند در بلند مدت و در برابر رقبای خود، برای جذب رویدادهای جدید موفق تر عمل کنند.

– اما  مراکز نمایشگاهی برای تامین الزامات یک شبکه اینترنتی پرسرعت و دردسترس، ابتدا باید استراتژی شفافی جهت پیاده سازی و اجرا داشته باشند ، از جمله در نظر گرفتن جوانبی نظیر:

  • مالکیت شبکه با کمک  تامین کنندگان تله کام های خارجی، یا سرمایه گذاری در زیرساخت شبکه  داخلی
  • بازدهی سرمایه گذاری- گزینه های  کسب درامد مانند دریافت هزینه های اضافی از برگزارکنندگان
  • تاثیر گذاری روی مدل کسب و کار

3-   مراکز نمایشگاهی  باید تعداد رویداد  بیشتری و با تنوع بیشتری به لحاظ اندازه و مدل، برگزار کنند تا پاسخگوی تقاضا باشند و حداکثر استفاده را از فضای نمایشگاهی ببرند. این مهم میسر نیست مگر با طراحی انعطاف پذیر و مدولار.

  • اشباع بیش از حد بازار نهایتا منجر به تغییراتی در طول، اندازه،  حوزه ها  و طراحی رویداد می شود.
  • متوسط طول مدت اشباع رویداد در حال کاهش است و این امر برمی گردد به عواملی نظیر تمرکز روی بازدهی زمان بازدیدکننده، محدودیت های بودجه و جایگزینی دیجیتالی  برخی از فعالیتهایی که قبلا در رویداد انجام می شد.
  • شواهدی وجود دارد که نشان میدهد تقاضا برای نمایشگاههای بزرگ افقی  رو به کاهش است  و ویژگی نمایشگاههای جدید تخصصی و کوچک تر بودن آنها و رویدادهای عمودی هدفمند است.
  • به دنبال اهمیت بیشتری که اقتصاد دانش کسب کرده است، طراحی رویدادها نیز متنوع تر می شوند و  کمتر وابسته به سالن نمایشگاهی بزرگ هستند.  اکثر رویدادهای غیرخرده فروشی  بیشتر به ویترین نیاز خواهند داشت تا یک غرفه  و نیز به کنفرانس و بخش های عمومی بسنده می کنند- این گرایش ناشی از افزایش هزینه ها روی اسپانسری در رویداد و بازاریابی مضمونی و سایر بازاریابی های غیروابسته به غرفه است.

تحول درآمد برگزارکننده  در بریتانیا
 
 

  • اهمیت فضای باز نیز رو به افزایش است زیرا بیشتر رویدادهای B2B  عناصری فستیوال مانند را در خود جا دهند، نظیر  سرگرمی ها و کامیون مواد غذایی. این گرایش منعکس کننده موفقیت روز افزون فستیوال های B2C و رویدادهای  FANDOM* است که حوزه ای جدید و  روبه افزایش و جذابی را برای مراکز نمایشگاهی به نمایش می گذارند.

* رویدادی تفریحی که در آن طرفداران و علاقمندان به برنامه تلویزیونی خاص یا سینما یا مسابقات حضور دارند (م)

 

  • افزایش تعداد نمایشگاههای کوتاهتر، کوچک تر و تخصصی تر با الزامات طراحی متنوع، حاکی از آن است که مراکز نمایشگاهی با چالشی بزرگ روبرو هستند تا نشان دهند می توانند به طور همزمان چندین رویداد را برگزار کنند.
  • در نتیجه، مراکز نمایشگاهی باید طراحی مجموعه خود را به صورت  مدولار و انعطاف پذیر تغییر دهند،  به نحوی که قابلیت تبدیل شدن به مرکز همایش، جلسه و فضای نمایشگاهی را با حداکثر کاربری داشته باشد.

مدولاریتی/انعطاف پذیری                                                                                         

ارزیابی AMR از وضعیت موجود (2017)

در حالی که اکثر مراکز نمایشگاهی راه حل های مدولار برای اتاق جلسات ارائه می دهند، اما به نظر می رسد که این روش برای سالن های نمایشگاهی چندان سیستماتیک نیست. مراکز نمایشگاهی  برای به حداکثر رساندن کاربری ، انطباق پذیری بیشتری نشان دهند تا با مدل های جدید رویداد هماهنگی بهتری داشته باشند. 

 مرکز تحقیقاتی AMR

2017

تهیه شده در :

اداره امور بین الملل و پژوهش نمایشگاه بین المللی مشهد

شیرین شریفیان

info@expo.ir