بارومتر جهانی تاثیر کووید 19 بر صنعت نمایشگاهی و چشم انداز سال 2021

انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی آخرین ویرایش بارومتر جهانی شاخص های نمایشگاهی را منتشر کرده است.

در حالی که نتایج این گزارش نشان می دهد که پاندمی کووید 19 تاثیری چشمگیر بر صنعت نمایشگاهی طی سال 2020 داشته است، اما این باور قوی را منعکس می کند که این صنعت به سرعت و به واسطه برگزاری نمایشگاهها و رویدادهای تجاری  تقویت خواهد شد.

 

از نظر عملکردی ، نسبت شرکت هایی که در سراسر جهان انتظار دارند “هیچ فعالیتی” در سه ماهه آخر سال 2021 نداشته باشند ، از 53٪ در ماه ژانویه به کمتر از 10٪ کاهش یافته، در حالی که نسبت شرکت هایی با “فعالیت عادی” از 12 به 50 درصد افزایش پیدا کرده است. این نتایج بسته به منطقه متفاوت است و عمدتاً توسط “تاریخ بازگشایی” نمایشگاه ها تأیید یا پیش بینی می شود.

 

در حالی که تاکنون چندین بازارنمایشگاهی در ژوئن 2021 بازگشایی شده اند ، اکثر شرکت ها در همه مناطق جهان انتظار دارند نمایشگاههای محلی و ملی در 12 ماه آینده دوباره بازگشایی شوند و نمایشگاههای بین المللی در نیمه اول 2022 مجددا فعالیت خود را از سر بگیرند.

 

 در پاسخ به این سوال که چه عاملی بیش از همه بر “بهبود وضعیت” نمایشگاه ها اثر می گذارد، اکثر شرکت ها “لغو محدودیت های فعلی سفر” (71 درصد پاسخ ها) ، “آمادگی شرکت های نمایشگاهی و بازدیدکنندگان برای مشارکت مجدد” (  58% از پاسخ ها ) و “لغو سیاست های جاری حاکم بر نمایشگاه ها که به صورت محلی اعمال می شود” (55 درصد از پاسخ ها) را به عنوان عوامل کلیدی مطرح می سازند.

 

به طورکلی:

  • 48 درصد از شرکت ها از حمایت مالی دولتی برخوردار بوده اند. در اکثر این موارد ، حمایت مالی کمتر از 10 از کل هزینه های آنها در سال 2019 بوده است.
  • 57 درصد از شرکت ها مجبور شده اند نیروی کار خود را کاهش دهند. این رقم به کاهش بیش از 25 درصد پرسنل می رسد.
  • 10درصد از شرکت ها اعلام می کنند که در صورت عدم ادامه کسب و کار در شش ماه آینده ، باید به طور دائم تعطیل شوند

 

مطابق با نتایج آخرین بارومتر شش ماه گذشته ، “تأثیر پاندمی کووید 19 بر تجارت” و “وضعیت اقتصاد در بازار داخلی” مهمترین  موارد مطرح شده هستند  که به ترتیب 29 و 19 درصد پاسخ ها را به خود اختصاص داده اند.  همچنین “تحولات اقتصادی جهانی” (15 درصد از پاسخ دهندگان) “تأثیر دیجیتالی شدن” (10درصد از پاسخ دهندگان) و “چالش های مدیریت داخلی” (9 درصد از پاسخ دهندگان) همچنان در لیست مسائل کلیدی نمایشگاهی قرار دارند.

 

دیجیتالی شدن محصولات و خدمات در طول این پاندمی رواج بیشتری پیدا کرد و 58 درصد از پاسخ دهندگان معتقدند خدمات/محصولات دیجیتالی (مانند اپلیکیشن‌ها، تبلیغات دیجیتالی و تابلوهای دیجیتالی) را به نمایشگاه‌های جاری خود افزوده‌اند. علاوه بر این، 40 درصد از پاسخ دهندگان، استراتژی تحول دیجیتالی را برای نمایشگاه ها یا محصولات منحصربفرد تهیه کرده‌اند.

 

از نظر نحوه برگزاری نمایشگاه های آینده ، نتایج جهانی نشان می دهد که 78 درصد (در مقایسه با 64 درصد شش ماه قبل و 57 درصد 12 ماه پیش) مطمئن هستند که” کووید19 بر ارزش رویدادهای رو در رو مهر تایید گذاشته و پیش بینی می کنند که این بخش به سرعت بار دیگر رونق می گیرد”.

 

مدیرعامل UFI ، کای هاتندورف ، معتقد است نتایج این بارومتر  تأیید کننده تأثیر شدید پاندمی کووید 19 بر صنعت ما است. اما با توجه به اینکه بسیاری از بازارها بازگشایی شده اند یا زمان احتمالی بازگشایی نمایشگاهها را اعلام کرده‌اند ، بازگشت سرمایه در راه است و این بخش اطمینان دارد که کووید19 ارزش رویدادهای فیزیکی را تقویت کرده و در عین حال بر توسعه محصولات و خدمات دیجیتالی جدید تاکید می کند.

 

اندازه و محدوده

 آخرین نسخه نظرسنجی دوسالانه صنعت نمایشگاهی که توسط UFIدر ژوئن 2021 به پایان رسید، شامل اطلاعات 474 شرکت در 64 کشور و منطقه است. این مطالعه همچنین شامل چشم اندازها و تجزیه و تحلیل وضعیت 23 کشور و منطقه  می شود:  استرالیا ، برزیل ، شیلی ، چین ، کلمبیا ، فرانسه ، آلمان ، هنگ کنگ ، هند ، ایتالیا ، ژاپن ، مالزی ، مکزیک ، روسیه ، سنگاپور ، آفریقای جنوبی ، کره جنوبی ، اسپانیا ، تایلند ، ترکیه ، امارات متحده عربی، انگلستان و ایالات متحده – و همچنین پنج منطقه تجمیعی دیگر.

 

عملیات اجرایی در سال 2021 – بازگشایی نمایشگاه ها

نتایج منطقه ای نشان می دهد که مناطق خاورمیانه ، آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی بیش از سایر مناطق تحت تأثیر قرار می گیرند، به طوری که میانگین ماهانه “عدم فعالیت” در طول سال 2021 به ترتیب 40٪ و 34٪ گزارش می شوند (31٪ در اروپا ، 25٪ در آمریکای شمالی و 23٪ در آسیا و اقیانوسیه) و تنها 22٪ و 20٪ “فعالیت عادی” خواهند داشت، (27٪ در آسیا و اقیانوسیه ، 30٪ در اروپا و 35٪ در آمریکای شمالی).

اکثر مناطق “سه فاکتور اصلی” موثر در بازگشت به وضعیت عادی نمایشگاهها را به این ترتیب عنوان نمودند:

  • “لغو محدودیت های جاری سفر”،
  • “آمادگی شرکت های غرفه دار و بازدیدکنندگان برای مشارکت مجدد” و
  • “لغو سیاست های جاری حاکم برنمایشگاه ها”.

 

گردش مالی – سود عملیاتی

 

نتایج منطقه ای:

  • کاهش درآمد پیش بینی شده برای سال 2021 نسبت به درآمدهای سال 2019 عبارتند از: بیشترین میزان در اروپا (48 درصد) ، آسیا و اقیانوسیه (50 درصد) و آمریکای شمالی (55 درصد) و پس از آن، خاورمیانه و آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی (به ترتیب 35 درصد و 37 درصد).
  • به لحاظ سود عملیاتی ، شرکت هایی که سال 2020 بیشترین زیان را تجربه کرده اند عبارتند از:
    • آمریکای شمالی 41٪ ،
    • آسیا و اقیانوسیه 44٪ ،
    • خاورمیانه و آفریقا 51٪  ،
    • اروپا 55٪ و
    • آمریکای مرکزی وجنوبی 59٪.

 

حمایت مالی عمومی – نیروی کار و چشم اندازها

 

نتایج منطقه ای :

  • درصد شرکت هایی که از حمایت مالی دولتی برخوردارند عبارتند از:
    • اروپا (65٪)،
    • آسیا و اقیانوسیه (49٪) ،
    • آمریکای شمالی (36٪) ،
    • خاورمیانه و آفریقا (18٪) و
    • آمریکای مرکزی و جنوبی (%8)

 

  • بیشترین کاهش نیروی کار در بین شرکتهای آمریکای مرکزی و جنوبی (79%) ، خاورمیانه و آفریقا (%73) و آمریکای شمالی (63%) دیده می شود که در مقایسه با آسیا و اقیانوسیه (52%) و اروپا (43 ٪) می باشد.

 

 

  • نسبت شرکت هایی که معتقدند در صورت عدم از سرگیری فعالیت در شش ماه آینده نیاز به تعطیلی دائمی دارند ، از 5٪ در آمریکای شمالی و اروپا ، تا 10٪ در آمریکای مرکزی و جنوبی ، 12٪ در خاورمیانه و آفریقا و 16 درصد در آسیا و اقیانوسیه متغیر است.

 

 

مسائل کلیدی صنعت نمایشگاهی

 

در مقایسه با نتایج جهانی :

  • “تأثیر شیوع کرونا بر کسب و کار” در خاورمیانه و آفریقا (34٪) ،
  • “وضعیت اقتصاد در بازار داخلی” برای آمریکای مرکزی و جنوبی  (26%)،
  • “تحولات اقتصادی جهانی” در خاورمیانه و آفریقا (20%)

 رتبه های بالاتر را به خود اختصاص می دهند.

 

بررسی عمیق تر بر اساس نوع فعالیت ها نشان می دهد در حالی که “تأثیر همه گیری کووید19 بر تجارت” اصلی ترین مسئله برای همه پاسخ دهندگان است، “چالش های مدیریت داخلی” و “رقابت داخل صنعت” دومین و سومین مسائل اصلی برای تامین کنندگان خدمات هستند (به ترتیب 18 و 16 درصد از پاسخ دهندگان). در همین حال ، “چالش های مدیریت داخلی” برای مراکز نمایشگاهی (18%) و برگزارکنندگان (16%) رتبه سوم را به خود اختصاص می دهند.

 

 دیجیتالی شدن

 

58 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی جهانی گزارش کردند که خدمات و محصولات دیجیتالی (مانند اپلیکیشن‌ها ، تبلیغات دیجیتالی و علائم دیجیتالی) را به نمایشگاه های موجود خود اضافه کرده اند، این امر به ویژه در آسیا و اقیانوسیه بیشتر است ((67 درصد).

 

علاوه بر این ، در حالی که 40 درصد از پاسخ دهندگان در سطح جهانی اظهار داشتند که استراتژی تحول دیجیتالی را برای نمایشگاه ها و محصولات خاص طراحی کرده اند ، این رقم در آمریکای شمالی بیشتر از 57 درصد بود.

 

در حالی که 37 درصد از پاسخ دهندگان در سطح جهان اظهار داشتند که فرآیندهای داخلی و گردش کار را دیجیتالی کرده اند ، این رقم در آمریکای شمالی باردیگر بالاتر و به  54 درصد می‌رسد.

 

فرمت‌های  نمایشگاهی آینده – رویدادهای فیزیکی و دیجیتالی

 

نتایج نشان می دهد تفاوت معناداری در مناطق مختلف از نظر فرمت‌های نمایشگاهی در سالهای آینده وجود ندارد.

 

در خصوص سطح فعالیتهای جاری و پیش بینی شده برای رویدادهای دیجیتالی یا ترکیبی که در رابطه با نمایشگاههای فیزیکی صورت می گیرد، تفاوت معنادار مهمی در سطح مناطق دیده نمیشود. با این وجود، رویدادهای دیجتالی در امریکای مرکزی و جنوبی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند به طوری که 31درصد از رویدادهای برگزار شده در سال 2021، دیجیتالی خواهند بود. 53درصد از شرکتها معتقدند که رویدادهای دیجیتالی بیش از 10 درصد درآمد آنها را طی دو سال آینده به خود اختصاص خواهد داد.

 

تهیه شده در اداره امور بین الملل و پژوهش نمایشگاه بین المللی مشهد

شیرین شریفیان

info@expo.ir