اولویت های بازدید کننده برای حضور در نمایشگاهها در عصر کووید 19

مقدمه

یکی از مهمترین پرسشها در صنعت نمایشگاهی این است که نظر بازدیدکننده در خصوص حضور در نمایشگاه چیست و با پرسشهای کلیدی زیر شروع ‌می‌شود:

 

انستیتو تحقیقاتی event leadership در جولای 2020 از 800 نفر دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه ، از جمله صاحبان مراکز نمایشگاهی، برگزارکنندگان و عوامل وابسته، نظرسنجی به عمل آورد تا چشم انداز آنها را نسبت به نقطه نظر بازدیدکننده مبنی بر حضور در نمایشگاهها در شرایط کنونی که هنوز واکسن کووید 19 در دسترس نیست، کسب کند.

 

در ادامه نکات کلیدی و مهم این تحقیق در خصوص اقدامات احتیاطی و پرتکل های لازم ارائه می‌شود.

 

یافته های کلیدی

 

از نظر بازدیدکنندگان، دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه خواهان بازگشت به شرایط عادی هستند و برگزاری رویدادهای رو در رو را امن تلقی می کنند. آنها در این نظر سنجی اظهار داشتند که برگزارکنندگان در رعایت اصول بهداشتی درست مانند ما هستند ، حتی شاید بسیار محتاط تر از همه.

چه کسانی سفر می کنند؟

اکثر پاسخ دهندگان هنوز از مسافرت هوایی هراس دارند. تقریبا 73درصد نسبت به استفاده از هواپیما تردید دارند، حتی اگر زمان پرواز زیر یک ساعت باشد. این درصد با افزایش ساعت پرواز به شکل صعودی بیشتر می‌شود.

 

کدام یک از شیوه های سفر را امن تر می دانید؟

مسافرت با قطار با سطح عدم رضایت پروازِ بیشترِ از 3 ساعت، فرق چندانی ندارد.

در خصوص مترو، عملا هیچکس دوست ندارد با مترو سفر کند!

 

به منظور بیشترین میزان جذب مخاطب ، 2 ساعت یک عدد جادویی است، که می تواند تا 4 ساعت ادامه داشته باشد. هنگامی که مسافت رانندگی به بیش از نیم روز می رسد، رقم مشارکت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و تلاشی بی حاصل است.

برای حضور در یک نمایشگاه چه مسافتی را رانندگی می کنید؟

 

 

به کجا سفر می کنید؟

ارقام برای سایت ها و مناطق محلی جالب توجه هستند. بیشترین پاسخ “خیر” به ترتیب به کشورهای امریکای جنوبی و آسیا مربوط می‌شوند.  

من به مناطق پر خطر بخصوص شهرهایی که نرخ شیوع بیماری در آنها بالاست، سفر نمی‌کنم.

من تمایلی به مسافرت به ایالات امریکای شمالی ندارم زیرا اقدامات بهداشتی لازم به درستی انجام نمی شوند و نرخ ابتلا بالاست.

 

در خصوص امریکای شمالی، 34درصد گفتند که در هیچ کدام از رویدادهای این کشور شرکت نمی‌کنند زیرا اقدامات بهداشتی برای بازگشایی نمایشگاهها یا انجام نمی شوند و یا جدی گرفته نمی شوند.

 

آیا در حال حاضر کشوری در جهان هست که قطعا در نمایشگاههای آن شرکت نمی کنید؟

 

75درصد معتقد بودند که برای حضوردر نمایشگاهها، ایمنی خود را در رعایت پرتکل های استاندارد شهرها یا استانها می دانند.

 

حضور نمایشگاهی در کدام محل برایتان مطلوب تر است؟

 

در خصوص مراکز نمایشگاهی، فضای باز نمایشگاهی با هر ظرفیتی بر فضای مسقف ارجحیت دارد.  54 درصد از پاسخ دهندگان  حتی با 50 درصد ظرفیت فضای باز، تمایلی به مشارکت در فضای مسقف را ندارند. به نظر می رسد که 50 درصد ظرفیت فضای باز عدد جادویی باشد.

 

در حال حاضر با چه ظرفیتی از مرکز نمایشگاهی، تمایل به مشارکت در نمایشگاه را دارید؟

 

برنامه ریزی شما کدام است؟

“فقط صنعت مرتبط” بیشترین احتمال حضور را فراهم می سازد. در واقع احتمال حضور در نمایشگاهی که خارج از صنعت مرتبط باشند 18% و نمایشگاه عمومی تنها 7% است. مکانهای شلوغ کمترین احتمال ممکن را دارند.

 

شما حدود 2 ساعت فرصت دارید تا مطلب را ابلاغ کنید در غیر اینصورت باید با خطر از دست دادن اکثریت مخاطب بالقوه خود روبرو شوید.

 

در شرایط حاضر، چه میزان حضور نمایشگاهی را مطلوب می دانید؟

اما در اینجا یک نکته مهم وجود دارد که به علم اقتصاد مربوط می شود. در جمعیت های 50 نفره یا کمتر مشارکت مطلوب صورت می گیرد. در جمعیت های دویست نفره یا بیشتر تنها حدود 36 درصد احساس راحتی می کنند.

 

در کدام رویدادها، به لحاظ ترافیک بازدیدکننده، مشارکت میکنید؟

پس بازدیدکنندگان نمایشگاه از حضور در کدام دسته از نمایشگاهها احساس راحتی بیشتری می‌کنند؟ به نظر می رسد که مشارکت کنندگان از حضور در نشست های شرکتی و به دنبال آن رویدادهای اجتماعی بیشترین حس راحتی را دارند- زیرا در این دسته از رویدادها سایر مشارکت کنندگان را می شناسند، پس احساس خطر کمتر و راحتی بیشتری دارند.

 

از 1 تا 6  بر اساس راحتی و مطلوب بودن مشارکت ، به گزینه های زیر چه امتیازی می‌دهید؟

 

احتیاط ها و عکس العمل ها

برگزارکننده مسئول زیرساخت و فرآیندهاست تا از ایجاد آلودگی و بیماری ممانعت بعمل آورد. بازدیدکنندگان مسئول هستند تا احتمال آلوده شدن به بیماری را شناسایی کنند و در این صورت از مشارکت خودداری کنند. اگر من تصمیم به مشارکت داشته باشم خودم مسئول هستم زیرا هیچ کس نمی‌تواند همه ریسک ها و خطرات از بین ببرد.

 

نود درصد شرکت کنندگان انتظار دارند تا مواد ضدعفونی کننده دست و استفاده اجباری از ماسک در مرکز نمایشگاهی رعایت شود (87%). دومین انتظار که بیشترین درصد را شامل می شود استفاده از سیستم تصفیه هوا هپا(hepa)  و جریان هواست (77%).

 

 

برای مشارکت در یک نمایشگاه ،هر یک از اقدامات بهداشتی زیر را به لحاظ اهمیتی که دارند، رده بندی کنید:

96درصد از پاسخ دهندگان انتظار دارند تا بیانیه ای شفاف برای کلیه مشارکت کنندگان وجود داشت تا کلیه قوانین نمایشگاه رعایت شود. سایر انتظارات عبارت بودند از استفاده از راه بند برای ممانعت از ورود افرادی که فاقد شرایط قوانین تصریح شده اند (82%) و اخراج متخلفین این قوانین (81%).

 

انتظار شما برای شدت عمل اجرای سیاست های بهداشتی رویداد چیست؟

 

اگر به واسطه مشارکت شیوع بیماری رخ دهد نمی توان کسی را ملامت کرد. 67% معتقدند کسی مقصر نیست و این صرفا خطری است که شما با مشارکت خود آن را می‌پذیرید.

 

من مسئول تصمیم گیری خودهستم- مشروط بر این که هم مرکز نمایشگاهی و هم برگزارکننده و کلیه تامین‌کنندگان به شکل واقعی پرتکل های ایمنی  وعده داده شده را اجرا کنند


“حفظ امنیت و سلامت یک تلاش جمعی است.
همه مسئول هستند.”

“در صورتی که نیاز باشد مقصر شناسایی شود، 25% مسئولیت بر عهده برگزارکننده، 20% مرکز برگزاری و 24% بر عهده مشارکت کننده است- همه مظنون هستند.”

 

 

 

“مرکز نمایشگاهی و برگزارکننده نقش مهمی در اعمال اقدامات بهداشتی و ایمنی در محل ایفا می کنند، اما نهایتا تصمیم‌گیری برای مشارکت و پذیرش خطر بر عهده من است.”

 

 

نتیجه گیری

 

پرواضح است که نمایشگاهها و نشست ها نسبت به سایر صنایع بیشترین تاثیر را از شیوع کرونا داشته اند. واقعیت این است که اکثریت مردم تا قبل از واکسیناسیون کووید 19، تمایلی به سفر برای حضور در نمایشگاههای بزرگ را ندارند.

 

 

چشم انداز رویدادها متحمل تغییرات اساسی خواهد بود.

 

اکنون زمان یادگیری و فراگیری مهارتهای جدید و کسب آگاهی و دانش روز است که لازمه موفقیت فردا هستند.

 

تهیه شده در اداره امور بین الملل و پژوهش

شیرین شریفیان

info@expo.ir