وضعیت صنعت نمایشگاهی در سال 2024

پس از غلبه بر طوفان کوید 19، صنعت جهانی نمایشگاه‌ها از سلامت خوبی برخوردار است. در واقع، سی و دومین بارومتر انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی( UFI)  آینده خیره کننده ای را برای این صنعت  نشان می‌دهد. پیش بینی می شود در سال 2024، درآمدها رکوردهای پیش از همه گیری را بشکنند و به طور متوسط ​​در سطح جهانی به 115 درصد از سطح قبل از همه گیری برسد.

بنا بر گزارش UFI  بازار نمایشگاهی از خاورمیانه گرفته تا آمریکای شمالی، همه با قوت فعالیت می کنند. نمودار رشد فعالیتها صعودی هستند .. هند با 127 درصد بهبود درآمد خودنمایی می‌کند. حتی آنهایی که در بخش  پایین‌ فهرست هستند، مانند تایلند با 80 درصد، به طور پیوسته در حال بازگشت به وضعیت مطلوب و هم سطح سال 2019 هستند.

جالب توجه است که آلمان، کشور پیشرو در صنعت نمایشگاهی، در سال 2023 تنها 82 درصد از درآمد را در مقایسه با سال 2019 به خود اختصاص داده است. برآوردهای آن برای سال 2024 برای بهبودی کامل 100 درصدی است، اما همچنان در مقایسه با اکثر مناطق دیگر فاصله قابل توجهی را نشان میدهد.

سطح عملیات نیز در سطح جهانی در حال رشد است و همه مناطق در نیمه دوم سال 2023 اعلام کرده اند که شاهد افزایش نرخ رشد هستند. این روند تا پایان سال 2024 ادامه خواهد داشت و آمریکای شمالی، خاورمیانه و آفریقا قوی ترین مناطق به نظر می رسند.

این گزارش  نشان می دهد که صنعت نمایشگاهی نه تنها در سال 2023 به سطوح قبل از همه گیری رسیده است، بلکه در حال برنامه ریزی برای رشد در سال 2024 است و بسیاری از مشاغل جدید در نمایشگاه ها در سراسر جهان در حال ظهور هستند.

سال 2023 شاهد احیای کامل فعالیت نمایشگاهی بودیم و درآمد به طور متوسط ​​به سطح قابل مقایسه با سال 2019 رسید. چشم انداز بسیار مثبت است و انتظار می رود درآمدهای سال 2024 به طور متوسط ​​15 درصد رشد کند.

این روندهای کلی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است:

درآمدهای سال 2023 نسبت به سال 2019 از 127 درصد در هند، 120 درصد در اسپانیا و 110 درصد در ایتالیا، تا 88 درصد در کلمبیا و 85 درصد در آفریقای جنوبی، یا تا 82 درصد در آلمان و 80 درصد در تایلند متفاوت است.

درآمدها از سال 2024 نسبت به سال 2019 از 154 درصد در هند، 151 درصد در یونان تا 99 درصد در چین و 94 درصد در آفریقای جنوبی متفاوت است.

از نظر سود عملیاتی در مقایسه با سطوح سال 2019، حدود نیمی از شرکت‌ها افزایش بیش از 10 درصدی را برای سال 2023 اعلام می‌کنند و از هر چهار شرکت، یک شرکت دروضعیت تثبیت قرار دارند. در مقایسه با سال 2022، از هر ده شرکت، شش شرکت افزایش بیش از 10 درصدی را اعلام کرده اند.

شرکت هایی که انتظار افزایش بیش از 10 درصدی سود را در مقایسه با سال 2019 دارند، در امارات (91 درصد)، عربستان سعودی (80 درصد)، هند (71 درصد)، برزیل (67 درصد)، و مکزیک (64 درصد) هستند.

مسائل غیر مالی

این گزارش همچنین به بررسی نگرانی های برگزارکنندگان نمایشگاه می پردازد که به نظر می رسد به تحولات اقتصادی محلی و جهانی تغییر کرده است. برخی از مسائل که پیش از این در صدر توجهات قرار داشتند ل مدیریت داخلی و تاثیر دیجیتالی شدن اولویت کمتری دارند. توجه به مسائل پایداری و آب و هوا در حال افزایش است.

در خصوص استخدام نیروهای جدید بیش از گذشته تمرکز میشود. بیش از نیمی از شرکت های مورد بررسی (52٪) در شش ماه آینده به دنبال استعدادهای جدید هستند. اکثر نیمی دیگر (45 درصد) ابراز داشتند که قصد دارند  کارکنان فعلی را تثبیت کنند. خاورمیانه به ویژه قوی به نظر می رسد، زیرا همه شرکت های نمایشگاهی در عربستان سعودی و 82 درصد از برگزارکنندگان  مستقر در امارات به دنبال استخدام کارکنان بیشتری هستند.

بیشترین نسبت شرکت هایی که قصد دارند کارمندان خود را اضافه کنند در عربستان سعودی (100%)، امارات متحده عربی (82%)، هند (80%)، یونان (73%) و مالزی (67%) شناسایی شده است.

توافق بر تاثیر هوش مصنوعی (AI) و نقش مهمی که در آینده نمایشگاه ها ایفا می کند تقریباً کلی است و 91٪ از برگزارکنندگان معتقدند بر صنعت تأثیر می گذارد. در عین حال، رهبران صنعت فراتر از این رفته و  مشتاقانه به دنبال دستیابی به این ابزارهای نوین هستند ضمن این که در حال حاضر نیز این فن آوری بهره می برند. بیش از یک سوم (37٪) از برگزارکنندگان  در حال حاضر از هوش مصنوعی برای “فروش، بازاریابی و روابط با مشتری” استفاده می کنند، و بخش مشابه (35٪) از هوش مصنوعی برای “تحقیق و توسعه” استفاده می کنند. “تولید رویداد” نیز یکی از کاربردهای فعلی هوش مصنوعی است که 20 درصد از برگزارکنندگان از آن برای این کار استفاده می کنند.

تضمین رشد پایدار

در حالی که پیش‌بینی‌های رشد دلگرم‌کننده هستند، صنعت نمایشگاهی مانند سایر بخشها با بادهای مخالف روبرو است. در حالی که صنعت  نمایشگاه پر توان به فعالیت خود در سطح جهان ادامه می دهد اما باید برای حفظ وضع موجود به آموزش و یادگیری بیش از گذشته توجه کرد تا در رویایی با مشکلات  از صحنه رقابت خارج نشویم.

صنعت نمایشگاه در سطح استراتژیک منحصر به فرد نیست و باید صداهای خارجی را بپذیرد و از صنایع دیگر بیاموزد تا بتواند پیشرفت کند. همه افراد در سطح مدیریت ارشد باید به مسائل پایداری، تغییر انتظارات مشتری و مدل‌های کسب‌وکار و چالش‌های کارکنان و حفظ بازارها و مسائل فرهنگی رسیدگی کنند.

 

شیرین شریفیان

اداره اموربین الملل و پژوهش نمایشگاه بین المللی مشهد

info@expo.ir