محمدحسین فهمیده نشانگر مردی بزرگ بود

خواهر شهید فهمیده در همایش یادواره کشوری شهید فهمیده و ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز از نحوه اعزام و شهادت برادرش روایت کرد و گفت: شهید فهمیده الگوی والای جهاد است و امنیت امروز را مدیون خون شهدا هستیم.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی نمایشگاه بین المللی مشهد، فرشته فهمیده ظهر امروز در همایش یادواره کشوری شهید فهمیده و 36 هزار شهید دانش‌آموز که در سالن عطار نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزارشد، اظهار داشت: زندگی شهید محمدحسین فهمیده در دو بخش کودکی و نوجوانی خلاصه می‌شود، شهید فهمیده در اردیبهشت‌ماه سال 1346 در سومین روز از ماه محرم چشم به دنیا گشود.

خواهر شهید فهمیده ادامه داد: به دلیل تولد در چنین روزی وی محمدحسین نامیده شد، محمدحسین پیش از ورود امام بر اثر تصادف آسیب دیده و به بیمارستان منتقل شد، وی با وجود شرایط سخت به دیدار امام رفت، جسارت محمدحسین فهمیده از زمانی که روی دیوارهای لانه جاسوسی حرکت می‌کرد، آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: محمدحسین فهمیده نشانگر مردی بزرگ بود، در یکی از آن روزها پس از رساندن بنده و برادرم به مدرسه به بهانه رفتن به سالن فوتبال کوله خود را بست و رفت، وی سه مرتبه خداحافظی کرد و به جبهه رفت، پس از اعزام وی به لب مرز دوچرخه این شهید به خانه منتقل شد.

فهمیده گفت: روزی با خانواده بر سر سفره تلویزیون نگاه می‌کردیم، گوینده  اخبار شهادت پسری 13 ساله را اعلام کرد و همان لحظه مادرم شوکه شد، پدر و برادرم مادرم را دلداری دادند اما مادرم از شهادت محمدحسین اطمینان داشت، برادرم تصمیم بر پیدا کردن محمدحسین و اطلاع از زنده بودن وی به مادرم داشت.

وی تصریح کرد: 10 روز از این ماجرا گذشت و کسی محمدحسین را پیدا نکرد، پس از گذشت 10 روز درب خانه به صدا درآمد و دو سیاه‌پوش مادرم را می‌خواستند، زمانی که مادرم را صدا زدم و وی با این دو نفر ملاقات کرد، شناسنامه محمدحسین را از دو مرد سیاه‌پوش گرفت، این دو نفر به مادرم در پاسخ به پرسش در مورد شناسنامه محمدحسین، گفتند که وی زخمی شده و باید با پدرش صحبت کنیم.

خواهر شهید محمدحسین فهمیده اظهار داشت: فردای آن روز پیکر محمدحسین فهمیده به دست ما رسید و در قطعه 24 بهشت زهرا به خاک سپرده شد، زمان تشییع جنازه وی خیل عظیمی از جمعیت به دنبال پیکر محمدحسین می‌آمدند، پس از گذشت 17 سال برادرم نحوه شهادت محمدحسین را پرس‌وجو کرد، 40 روز پس از شهادت امام حسین به دیدار یکی از خانواده‌های شهدا رفتیم.

وی گفت: چفیه محمدحسین فهمیده 17 سال متوالی در دست مادر شهید بختیاری بود، به روایت یکی از دوستان محمدحسین در نزدیکی پل خرمشهر دشمن به سمت آنها در حرکت بود و مهماتی در دسترس افراد نبود، محمدحسین نارنجک یکی از شهدا را به دست گرفته و به سمت تانک رفت.

فهمیده بیان کرد: ابتدا زانوی وی را با تیر زدند اما وی دست از جنگ برنداشت و به سمت تانک رفت، پس از مدتی صدای انفجار تانک توسط محمدحسین به صدا درآمد و دشمنان با فرض بر این که نیروهای کمکی ما آمدند پا به فرار گذاشتند و عده‌ای نیز تانک‌های خود را نمی‌شناختند و به نیروهای خود شلیک می‌کردند.

وی عنوان کرد: شب پیش از آن روز محمدحسین چفیه خود را به دوستش داد و گریه سر داد، محمدحسین زمانی که دوست او علت گریه‌اش را جویا شد گفت که دلتنگ مادرش شده و می‌خواهد پیش از شهید شدنش او را ببیند؛ اما می‌داند که در این جنگ به شهادت می‌رسد، مادرم نیز پس از چند سال خاطره‌ای تعریف کرد.

خواهر شهید محمدحسین فهمیده افزود: مادرم گفت مشغول جارو کردن بودم که محمدحسین به آشپزخانه رفت، وی را چندین مرتبه صدا کردم اما پاسخی نشنیدم تا این که درب آشپزخانه را باز کردم و محمدحسین مرا در آغوش گرفت، در همین لحظه گفت که بنده را در قطعه 24 کنار شهید طباطبایی خاک کن، محمدحسین پس از شهادت در همین منطقه خاکسپاری شد.

وی ادامه داد: امنیت امروز را مدیون خون شهدا هستیم، باید بیانیه گام دوم را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم، ما نباید توصیه‌های مقام معظم رهبری را فراموش کنیم و وظیفه ما عملی کردن حرف‌های ایشان است، مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند که من در میان شما باشم یا نباشم نگذارید انقلاب در دست دشمنان بیافتد.

 

 

info@expo.ir