بیست و یکمین نمایشگاه کتاب با شعار «کتاب، پیشران مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی» آغاز به کار کرد

بیست و یکمین نمایشگاه کتاب با شعار «کتاب، پیشران مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی» با حضور مسئولان کشوری و استانی آغاز به کار کرد

به گزارش خبرنگار روابط عمومی نمایشگاه بین المللی مشهد، علی‌اصغر کاراندیش در افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد که در محل برگزاری همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، گفت: همه می‌دانیم که توسعه و پیشرفت کشور منوط به تحقیق و پژوهش در آن کشور است و هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند بدون تحقیق و پژوهش به پیشرفت همه جانبه و پایدار برسد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پژوهش و تحقیق نیز زمانی انجام می‌شود که در آن جامعه فرهنگ مطالعه رواج داشته باشد و سرانه مطالعه بالا باشد، اگر بخواهیم به پیشرفت برسیم و به مطالعه توجه نداشته باشیم مطمئنا به توسعه پایدار نمی‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سرانه مطالعه پایین است، خاطرنشان کرد: اکنون تحقیق و پژوهش جایگاه واقعی خود را ندارد، به این دلیل که یک درصد از اعتبارات دستگاه‌ها باید به امر پژوهش اختصاص پیدا کند اما بیشتر بودجه این دستگاه‌ها به خزانه برگشت داده می‌شود.

کاراندیش اظهار کرد: ما نیاز به تلاش فراوان داریم تا در حوزه‌های مختلف به ایده‌آل برسیم، فرهنگ در کشور ما مظلوم است و بارها رهبری در مورد اهمیت و جایگاه فرهنگ اشاره کردند که فرهنگ زیربنا است، اما در مقام عمل چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی توجهی به جایگاه فرهنگ ندارند، بنابراین یکی از دلایل مشکلات ما در حوزه‌های مختلف همین است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: شما با هر مسؤولی که صحبت می‌کنید می‌گویند که مداوم تلاش می‌کنیم اما در برخی موارد اشکال داریم و به نقطه مطلوب نمی‌رسیم، به این علت است که در حوزه فرهنگ کوتاهی می‌کنیم، امروز مسئله اقتصاد مقاومتی و حقوق شهروندی یکی از مسائل مهم است اما چون در بخش فرهنگ‌سازی آن مشکل داریم در جامعه شکل نمی‌گیرد.

وی افزود: ما هنوز در بحث گفتگوها مشکل داریم، چون به حوزه فرهنگ توجه نکرده‌ایم، شما به حضور مسؤولان استان‌ها در جلسات متعدد نگاه کنید، در جلسات اقتصادی همه حضور دارند اما در جلسات فرهنگی حضور کم‌رنگ‌تری دارند و تا وقتی در کشور به فرهنگ بها ندهیم با وجود دستاوردهای مختلف به نقطه مطلوب نمی‌رسیم.

کار اندیش اضافه کرد: من از مسؤولان درخواست دارم تا در این استان در حوزه فرهنگ آسیب‌شناسی شود، در سطح کشور در حال انجام این کار هستیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه تصریح کرد: حدود ۴۰۰ نمایشگاه در سطح استان‌ها برگزار شده است، هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه‌ها افزایش سرانه مطالعه در‌ کشور است، ایجاد تسهیلات برای اینکه کتاب در اختیار مردم قرار گیرد، همچنین تلاش می‌کنیم کودکان را به کتاب علاقه‌مند کنیم و در هر نمایشگاه کتب جدید را ارائه دهیم.

کاراندیش خاطرنشان کرد: مطلب دوم بحث جام باشگاه‌های کتابخوانی است، چون علاقه‌مندی باید از دوران کودکی ایجاد شود، طرح دیگر دوشنبه‌های کتابخوانی در مهدکودک است، بحث بعدی انتخاب روستاهای دوستدار کتاب است که نباید از این‌ها غافل باشیم، هر ساله ۱۰ روستای دوستدار کتاب انتخاب می‌شوند و مباحث دیگر از این قبیل در راستای فرهنگ مطالعه در حال انجام است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: ما در بحث حمایت از نویسندگان و ناشرین اقداماتی انجام داده‌ایم که از جمله آن‌ها معافیت‌های مالیاتی و افزایش اعتبارات است، موضوع مهم در زمینه کتابخوانی محتوای کتاب است.

وی افزود: در وزارت ارشاد به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر بگوییم عنوان کتاب‌ها افزایش پیدا کرده از نظر کمی خوب است اما هدف نهایی محتوای کتاب است، چیزی که جامعه نیاز دارد محتوای مناسب است که ما در این زمینه ضعف و کمبود داریم.

کاراندیش ادامه داد: نویسندگان و اهالی رسانه و ناشرین به سمت تولید محتوا، که از نیازهای اساسی جامعه است، بروند.

بیست و یکمین نمایشگاه کتاب با شعار «کتاب، پیشران مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در ادامه گفت: بیست و یکمین نمایشگاه کتاب با شعار «کتاب، پیشران مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی» راه‌اندازی می‌شود و نگاه استاندار اینگونه بوده که توسعه فرهنگی موجب توسعه اقتصادی می‌شود.

جعفر مروارید با اشاره به حدیث امام رضا(ع) که یکی از نشانه‌های عقل را طلب دانش می‌دانند، ادامه داد: در کنار باغ کتاب، سرای اهل قلم، نشست‌های نخبگانی را برگزار می‌شود، شب‌های فرهنگی و رونمایی کتاب با کمک اداره کل کتابخانه‌ها نیز برگزار می‌شود، امسال مفتخریم در نمایشگاه حضور رسانه‌ها را داریم که به‌عنوان یک نهاد پیشرو در فرهنگ کتابخوانی، قابل توجه است.

وی خاطرنشان کرد: از ۳ هزار و ۸۳۵ عنوان کتاب، ۵ عنوان کتاب و یک ناشر برگزیده شده‌اند که از آن‌ها تقدیر به عمل می‌آید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه نقش گفتگوها در مورد مفاهیم بنیادین شهر در بستر نمایشگاه کتاب فراهم می‌شود، افزود: نمایشگاه کتاب یک کلان رویداد فرهنگی است، بستری فراهم می‌شود تا ناشران با مخاطبان به گفتگو بپردازند، ما نیازمند توسعه فرهنگ کتابخوانی و نیازمند سبد کالای فرهنگی هستیم.

مروارید با اشاره به ویژگی‌های منحصر به‌فرد نمایشگاه امسال از جمله باغ کتاب عنوان کرد: فضایی فراهم شده تا کودکان و نوجوانان در فضای آماده با سنت کتابخوانی به وسیله تئاترها و نمایشنامه‌ها آشنا شوند و آشتی با کتاب را تجربه کنند.

وی اظهار کرد: امسال ۴۰ درصد تخفیف داریم که ۲۰ درصد از طریق بن‌کارت‌ها و ۲۰ درصد از طریق ناشران ارائه می‌شود، کتاب بهترین راه جهانی برای انتقال زیبایی‌های اهل بیت(ع) به انسان‌هاست.

ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه تک تک آحاد مردم است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها وظیفه، بلکه یک واجب دینی است، بنابراین هرچه در راستای ترویج فرهنگ دینی تلاش کنیم، مفید است.

حسن جعفری افزود: در دین اسلام کتاب اهمیت ویژه و خاصی دارد، معجزه اصلی نبی مکرم اسلام کتاب است، اولین آیات که نازل شده با کتاب، قلم و علم آغاز شده است، در قرآن ۱۵۵ بار واژه کتاب و ۵۸۲ بار واژه علم به‌کار برده شده است که نشانگر اهمیت علم و کتاب در حوزه اسلام است.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) می‌فرمایند که علم را با کتابت به بند بکشید، بیان کرد: با نوشتن کتب در حوزه‌های مختلف می‌توان علم را ترویج کرد، در سال دوم هجرت پیامبر می‌بینیم که در حوزه بغداد و مصر کارخانه کاغذسازی ایجاد شده بود که نشانگر اهمیت کتاب است، به قدری کتابت اهمیت داشت که با وجود مشکلات موجود در آن زمان کارخانه کاغذسازی راه‌اندازی شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: در صدر اسلام مساجد کتابخانه‌های اصلی بودند و علاوه بر عبادت، کتب سایر علوم نیز وجود داشت و مورد تبادل نظر علما قرار می‌گرفت، بنابراین اسلام نقش ویژه‌ای برای کتاب و ترویج فرهنگ کتاب قائل است، اما متأسفانه در وضعیت فعلی کتاب مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

جعفری یادآور شد: کتاب حدود ۲۹ فایده دارد، اولین ویژگی و فایده کتاب افزایش آگاهی‌های اجتماعی است، امروز متأسفانه به‌جای پرداختن به آگاهی اجتماعی به شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم که عمدتا دارای محتوای غنی اسلامی و ایرانی نیستند، نکته بعدی ارتقاء سطح علمی است، آشنایی با تاریخ، فرهنگ، سیاست و طرز فکر و سرگذشت انسان‌ها از فواید مختلف کتاب است که کمتر به آن پرداخته شده است.

وی با اشاره لزوم تحقیق در مورد عدم استقبال از کتابخوانی متذکر شد: دلایل زیادی وجود دارد، اما عمده دلیل این است که زمانی می‌توانیم سمت کتاب برویم که آگاهانه و از روی اختیار باشد، یعنی باید جوانان و نوجوانان را به سمتی ببریم که از روی اختیار به سمت کتاب بروند و کتاب‌های موجود باید در راستای افزایش آگاهی باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه خیلی از افرادی که به کتاب مراجعه می‌کنند از روی اجبار است، عنوان کرد: کمتر کسی از کتاب لذت می‌برد و ما باید لذت کتابخوانی را ایجاد کنیم، هیچ اجبار غیرمستقیم و مستقیم در کتابخوانی نباید وجود داشته باشد و باید با اختیار به سمت کتاب بروند.

جعفری اظهار کرد: برخی مواردی را در حوزه عدم رغبت بیان می‌کنند اما نکته مهم در حوزه عدم رغبت غرور و دانش کم است، ابوعلی سینا فیلسوف ایرانی می‌گوید «تا بدان جا رسید دانش من که همی بدانم که نادانم.»

وی افزود: باید در حوزه‌های کتاب و اهمیت کتاب بسیار فعالیت کنیم، چون هجمه و سایش فرهنگی بسیار زیاد است، طبق فرمایش رهبری در کنار اولویت اقتصادی، اولویت فرهنگی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه تک تک آحاد مردم است، ادامه داد: همه مسلمانان در دین اسلام موظف هستند تا کتاب را ترویج دهند، در سبد هزینه خانوارهای ایرانی متأسفانه جایی برای کتاب نداریم، باید از کتاب برای یک ابزار تربیتی مؤثر استفاده شود و وظیفه مسؤولان است که این اتفاق را رقم بزنند.

جعفری بیان کرد: خیرین باید در ساخت کتابخانه‌ها مشارکت کنند، ما در جمهوری اسلامی ۱۰ هزار کتابخانه کمبود داریم، نکته مهم بعدی توسعه صنعت کتاب دیجیتال است، که با توجه به توسعه فناوری و فضای مجازی ضرورت دارد که ما نیز به این سمت برویم.

وی افزود: سازمان‌های مردم نهاد در ترویج فرهنگ کتابخوانی حضور پیدا کنند، تمام سازمان‌های مردم نهادی که قصد فعالیت در حوزه کتاب داشته باشند مجوز آن‌ها را خارج از نوبت صادر می‌کنیم، از رسانه‌ها نیز انتظار داریم بیشتر به این امر مهم بپردازند.

 

info@expo.ir