پنچ گرایش مهم در سال 2022

پنچ گرایش مهم در سال 2022

 

پس از سال فاجعه بار 2020، صنعت نمایشگاهی  سال 2021 را با خوش بینی بیشتری آغاز کرد زیرا در این سال بازارها در سراسر جهان شروع به بازگشایی کردند – اما نه آن بازگشایی کاملی که انتظارش می‌رفت، زیرا همچنان با موج‌های جدید و چالش برانگیز مواجه هستیم. سویه‌های جدید کرونا هنوز ما را با سخت ترین وضعیت ممکن روبرو می کنند. اما در پایان سالجاری، نقطه عطف قابل توجهی را پشت سر گذاشتیم: کمتر از یک سال پس از شروع اولین کمپین های واکسیناسیون، بیش از نیمی از جمعیت جهان حداقل یک دوز دریافت کرده اند و بیش از 26 میلیون دوز واکسن روزانه تزریق می شود.

 

انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی (UFI) با نگاهی فراتر از مساله کووید 19، مانند سالهای گذشته با اعضا و متخصصان صنعت نمایشگاهی در سرتاسرجهان گفتگو کرده و پنج گرایش عمده را برای سال 2022 پیش بینی می کند که طی 12 تا 18 ماه آینده صنعت نمایشگاهی را شکل می دهند: حفظ مشتری، تغییرات آب و هوایی و کاهش کربن، بحث های دیجیتالی و داده ها، دیدگاهی جدید نسبت به کارکنان نمایشگاهی و نقاط عطف.

 

  • حفظ مشتری، با توجه به کاهش نرخ مسافرت و کاهش تعداد افرادی که می توانند در نمایشگاهها مشارکت کنند، به منزله یک موضوع کلیدی مطرح است. در عین حال، ضرورت بازگشت به سالنهای نمایشگاهی کاملا محسوس است.
  •  

در سال 2021 تمرکز عمدتاً بر “تجارت” در نمایشگاه تخصصی بود. غرفه داران از ملاقات با خریدارانی با کیفیت بالا راضی بودند. با کاهش شدت پاندمی در آینده این سوال مطرح می شود که بازدیدکنندگان با چه سرعت و در چه اندازه ای باز خواهند گشت و تا چه اندازه بازدیدکننده کمتر اما واجدشرایط تر به یک هنجار تبدیل خواهد شد.

 

  • تغییرات آب و هوایی و کاهش کربن، در دستور کار صنعت رویدادها از اهمیت ویژه ای برخوردار است ضمن این که صدها فعال صنعت نمایشگاهی تعهدنامه مبنی بر “رویدادهایی با کربن صفر” را برای به صفر رساندن گازهای گلخانه ای تاسال 2050 امضا نموده اند.

 

مشتریان، دولت ها، سرمایه گذاران و کارمندان همگی به طور فزاینده ای خواستار کاهش ردپای کربن در صنعت هستند. این تلاشها از صفر آغاز نمی‌شود زیرا قویا معتقدیم صنعت نمایشگاهی پیش از این کمپین کاهش رد پای کربن را آغاز کرده است زیرا برگزاری نمایشگاه یک تلاش جمعی است که طی آن تمامی بازیگران صنعت نمایشگاهی در یک زمان در یک مکان، به جای چندین سفر کاری در یک سفر ،گرد هم می آیند.

 

  • بحث در مورد نظارت بر داده، مالکیت داده، و درآمدزایی از داده ها تنها زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که مدل کسب و کار به سمت ارتباط جامع تر میان عرضه و تقاضا تکامل می یابد.UFI به وضوح بیان می کند که “بله، عنصر چهره به چهره در هسته صنعت نمایشگاهی باقی خواهد ماند”، اما قهرمانان فردا شرکت هایی خواهند بود که بهترین عملکرد را در برگزاری نمایشگاههای حضوری و مجازی و ارائه محتوا و خدمات دارند. این انجمن پیش‌بینی می‌کند: « پلت‌فرم‌ها  آمده‌اند که بمانند». پس انتظار داریم که شاهد ادغام فضای مجازی و حضوری و مدل‌های تجاری شفاف تر باشیم.

 

  • دیدگاهی جدید نسبت به کارکنان نمایشگاهی هنگامی مطرح شد که طی دوره پاندمی بسیاری از شرکتها مجبور شدند نیروی کار را تعطیل کنند و برخی به طور کلی از این صنعت خارج شدند و به صنایعی پیوستند که ظاهرا ثبات بیشتری دارند. امنیت شغلی، دستمزد و موقعیت های به ظاهر کم استرس تر مهمترین دلایلی هستند که موجب خروج نیروی کار از این صنعت شد. با این حال بخش صنعت نمایشگاهی همواره می توانند افراد باهوش، با انگیز و با استعدادهای خاص را جذب کند و این چیزی نیست که تغییر کند. اما توصیه شده است که برای جذب نیروی کار تفکری جدید و دستور کار جدید داشته باشیم. برای نسلی که در جستجوی هدف است و در کارش به دنبال معنا می گردد و آمادگی رویارویی با چالش را دارد، تنها صنعت نمایشگاهی است که می تواند ارائه‌دهنده آن باشد و نه هیچ صنعت دیگری. آنها در جایی کار می کنند که آینده شکل می گیرد و آنها بخشی از جامعه ای هستند که این آینده را محقق می سازند.

 

  • تمرکز بر نقاط عطف، مطابق با تئوری، آن لحظه جادویی است که یک ایده، روند، و یا رفتار اجتماعی مانند آتش سوزی از آستانه عبور می کند. درست همانطور که یک فرد بیمار می‌تواند یک اپیدمی آنفلوآنزا ایجاد کند. پس زمانی طولانی را برای پیش بینی آینده صرف می کنیم تا پاسخ های مناسب،یا پاسخ های ترکیبی مناسب برای بسیاری از چالش های خود بیابیم، از رفتار مشتری گرفته تا تغییرات آب و هوایی و از حفظ کارکنان تا اپیدمی کرونا. نقاط عطف تغییراتی ماندگار به جا می گذارند. مثلا اپلیکیشن‌های تاکسی آنلاین تغییری عمده در مدل کسب و کار ایجاد کرده است. در مورد صنعت نمایشگاهی، با وجود ظهور راه حل های دیجیتالی، این صعنت تلاش کرده است تا ضمن حفظ خدمات سنتی  به راه حل های دیجیتالی و آنلاین نیز رو بیاورد و خدمات ارائه خود را تقویت کند.

 

منبع: UFI

تهیه شده در اداره امور بین الملل و پژوهش

شیرین شریفیان

info@expo.ir