ارزیابی و پیش بینی ها تا سال 2019

بازار جهانی نمایشگاهها طی سال 2014 سالی دیگر را همراه با رشد نسبی سالم  تجربه کرد و با 4.2 درصد رشد به 29 میلیارد دلار رسید. پیش بینی می شود که این رشد تا سال 2019 با افزایش 4.5 درصدی نرخ رشد مرکب سالانه همراه باشد. بازارهای نوظهور و منطقه خلیج فارس کماکان به رشد جهانی این بازار کمک می کنند، ضمن این که بازارهای بالغ از شرایط بهتر اقتصاد کلان منتفع می شوند. چین به لحاظ اندازه بازار از بریتانیا و فرانسه پیشی گرفته و سومین بازار نمایشگاهی جهان شده است و انتظار می رود که از آلمان نیز پیشی بگیرد و بعد از امریکا در اوایل سال 2017 مقام دوم را به خود اختصاص دهد. ورود برگزارکنندگان بیشتری از بازارهایی نظیر مکزیک و ترکیه تداوم خواهد داشت اما جذابیت آینده ترکیه به منزله یک بازار جدید جای تردید دارد و عمدتا به ثبات سیاسی این کشور بستگی خواهد داشت. بازارهای بالغ همچنان قوی می مانند اما نرخ رشد در مقایسه با بازارهای نمایشگاهی جدید کمتر است.

کشورهایی که بیشترین چالش را برای برگزارکنندگان پیش رو می گذارند عبارتند از بازارهای اشباع شده اروپایی نظیر ایتالیا، فرانسه و آلمان که پیش بینی می شود تا سال 2019 به ترتیب 1- درصد، 2.6 درصد و 2.7درصد نرخ رشد مرکب سالانه داشته باشند. بعلاوه، روسیه به سبب محیط اقتصاد کلان نامطلوب خود، با کاهشی شدید در ارزش روبل در برابر دلار مبارزه می کند.

برگزارکنندگان بیشتر از پیش بر نیازهای مبنا و اساسی بازدیدکننده تمرکز می کنند و به سرمایه گذاری در ابزارهای دیجیتالی و محتوای نمایشگاهی ادامه می دهند. این گرایش در بازارهای بالغ بیشتر مشهود است، اما  برگزارکنندگان بین المللی نیز در رویدادهای خود در اقتصادهای بازارهای نوظهور از ابزارهای بازاریابی دیجیتالی استفاده می کنند. تا امروز، بخش اعظم سرمایه گذاری در امور دیجیتالی در جهت بهبود عملکرد نمایشگاه هدایت می شده اما امید است که فن آوری فرصتی را برای ورود جریان های درآمد جدید و قابل توجه، در اختیار برگزار کنندگان قرار دهد.

فعالیت اکتساب[1] طی سال 2014 و 2015 با قدرت ادامه داشته است، به خصوص در میان بازیگران بازارهای بالغ.  بازار نمایشگاهها بخش بسیار جذاب باقی می ماند و این امر دلایلی چند دارد: رویدادها می توانند بسیار سود آور باشند؛ آنها دارای ویژگی های نقدینگی عالی هستند  و معمولا سپرده و ودیعه ها برای اجاره غرفه از یک سال قبل پرداخت می شود. همچنین ورود غرفه داران جدید با نرخ 65 تا 70 درصد به تقویت درآمد کمک می کند. علاوه بر این، بازار نمایشگاهها کماکان بخش بخش هستند و فرصت های قابل توجهی را برای ادغام مطرح می کنند.

 

تهیه شده در شرکت تحقیقاتی AMR،2015

تهیه شده در :

امور بین الملل و پژوهش نمایشگاه بین المللی مشهد

شیرین شریفیان

 

[1] Acquisition= یکی از روش های مناسب برای رشد و توسعه شرکت ها ادغام و اکتساب شرکت ها و دارایی های موجود می باشد. این فعالیت ریسک و هزینه کمتر و سرعت بیشتری نسبت به راه اندازی یک فعالیت مخاطره آمیز جدید دارد اکتساب از طریق خرید درصدی از دارایی ها و یا اوراق بهادار شرکت جهت به دست آوردن کنترل آن انجام می شود (م)

info@expo.ir