رئیس انجمن نمایشگاههای بین المللی ایران عنوان کرد: برگزاری ۶۰۰عنوان نمایشگاه سالیانه در۳۰مرکز نمایشگاهی کشور رئیس انجمن نمایشگاههای بین المللی ایران از برگزاری ۶۰۰عنوان نمایشگاه سالیانه در۳۰مرکز نمایشگاهی کشور خبرداد و گفت: صنعت نمایشگاهی تاثیر ویژه ای براقتصاد ایران وجهان داردوازاهداف مهم صنعت نمایشگاهی ,توسعه بازار و جهانی سازی است. سعیدصیفی همزمان باسالروزجهانی نمایشگاه ها بیان کرد: شعار امسال صنعت نمایشگاهی ؛« نمایشگاه ها بی بدیل و غیر قابل جایگزین در بهبود اقتصاد» می باشندکه به عنوان محور،موردتوجه فعالان این حوزه قراردارد. وی با اشاره به شعار روزصنعت نمایشگاهی در سالهای ۲۰۲۲، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰، افزود:براساس شعارهای انتخابی سالهای یادشده؛نمایشگاه ها صنعت جهانی بزرگی هستندکه به عنوان کلید بازسازی اقتصاد,نقش سریعترین مسیر را برای بازسازی اقتصاددنیا ایفا می کنند. رئیس انجمن نمایشگاههای بین المللی ایران گفت: تمام شعارهایی که در سنوات گذشته بوده تاثیر نقش صنعت نمایشگاهی بر اقتصاد کشور و اقتصاد جهانی را آشکار می سازد. وی تصریح کرد: درپروسه برگزاری نمایشگاه ها حوزه های مختلفی ازجمله؛هتلها، رستورانها، حمل و نقل، سوغات، هدایا، تامین کنندگان خدمات و … از بخشهای اقتصادی تاثیر پذیر هستند. صیفی بااشاره به اینکه در برپایی نمایشگاه ، 19درصد درآمد شامل سایت و برگزارکننده است و 81درصد درآمد به سایر بخشهای اقتصادی بر می گردد, خاطر نشان کرد: بازدهی صنعت نمايشگاهي در دنيا بطور متوسط 6 برابر هزينههايي است كه انجام ميگيرد. مثلاً اگر هزينه برگزاری نمايشگاه ها در سطح دنيا 400 ميليارد دلار باشد، عايدي آن براي ساير بخشهاي اقتصادي حدود 6 برابر اين رقم برآورد ميشود. وی با بیان اینکه نمایشگاه ها یک صنعت فرادست هستندوتمامی صنایع دیگر به آن وابسته می باشند؛ گفت: سالانه در دنیا 32 هزار نمایشگاه برگزار می شود و بالغ بر 8/4 میلیون غرفه دار در مساحتی بالغ بر 138 میلیون مترمربع در این نمایشگاه ها شرکت می کنندو 353 میلیون نفرنیز ازاین نمایشگاه ها در شهرهای مختلف دنیا بازدید می کنند. رئیس انجمن نمایشگاههای بین المللی ایران اظهار کرد: 1217 مرکز نمایشگاهی مسقف بالای 5 هزار مترمربع در جهان وجود دارد و مهمتر از همه این است که تبادل تجاری حاصل از برگزاری نمایشگاه های طول سال در جهان 551 میلیارد دلار یعنی چیزی حدود 4 برابر بودجه کشور ما در سال 1401 است که نشان از اهمیت صنعت نمایشگاهی است. وی بیان کرد: هفتمین دوره “روز جهانی نمایشگاه ها” بر ارزش غیرقابل جایگزین نمایشگاه های فیزیکی و رویدادهای تجاری رو در رو در ایجاد بسترهایی برای رشد و بهبود اقتصادی تمرکز دارد. صیفی اضافه کرد: روز جهانی نمایشگاه ها بهترین زمان برای تجلیل از ارزش بی بدیل نمایشگاه های فیزیکی و رویدادهای تجاری رو در رو در گرد هم آوردن مردم و پیشبرد اقتصاد جهانی و فرصتی ارزشمند برای تجلیل و قدردانی از فعالان این صنعت خواهد بود. رئیس انجمن نمایشگاههای بین المللی ایران گفت: انجمن نمايشگاههاي بین المللی ایران به منظور ساماندهی فعالیتهای نمایشگاهی، برنامه ریزی و برگزاري هر چه بهتر نمايشگاه هاي داخل و خارج از كشور جمهوري اسلامي ايران، ايجاد بستر مناسب در جهت توسعه تجارت و صادرات و همچنین حمایت از بهبود فضای کسب و کار برای نیل به اهداف قانونی توسعه در سال 1388 تاسیس گردیده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر 30 مرکز نمایشگاهی کشور عضو این انجمن می باشند؛ افزود: 600 عنوان نمایشگاهی در ایران برگزاری می شود که بالغ بر 8 میلیون و 390 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی را دربرمی گیرد. همچنین تخمین زده میشود که حدود 403 هزار مترمربع فضای مسقف نمایشگاهی در ایران وجود دارد.