شما اینجا هستید

برپایی نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در تاجیکستان/درآمدزایی هدف اولیه نمایشگاه‌های خارجی نیست

به گزارش روابط عمومی نمایشگاه بین‌المللی مشهد، ناصر توکلیان‌فر؛ در نشست خبری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در تاجیکستان اظهارکرد: اهداف و وظایف نمایشگاه‌های بین‌المللی، صرفا برگزاری رویدادها نیست بلکه می‌توانند در حوزه‌ها و ابعاد مختلف نقش‌آفرینی کنند. وی افزود: ما پل ارتباطی با کشورهای متعدد هستیم. در این راستا؛ نمایشگاه بین‌المللی مشهد برنامه‌ریزی کرده تا نمایشگاه تخصصی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در کشور تاجیکستان را برگزار کند؛ امیدواریم با همکاری دستگاه‌های مختلف، زمینه مشارکت فعالان اقتصادی در این رویداد فراهم شود. تاکنون استقبال بسیار خوبی از سوی فعالان اقتصادی برای حضور در این نمایشگاه شده و امیدواریم شرایط برای حضور هرچه بیشتر با تسهیل‌گری فراهم شود. سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد گفت: قطعا نگاه ما برای حضور فعالان اقتصادی در این نمایشگاه؛ اقتصادی و درآمدزایی صرف نیست و افزایش مراودات اقتصادی و افزایش بازارهای هدف در دستور کار است؛ این نمایشگاه ۲۳ تا ۲۶ آذرماه در شهر دوشنبه؛ پایتخت کشور تاجیکستان برگزار می‌شود. وی ادامه داد: تاکنون حدود ۴۰ شرکت برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و امیدواریم این آمار در روزهای آتی افزایش پیدا کند. توکلیان‌فر افزود: ناترازی صادرات و واردات داریم زیرا ما به آسیای میانه بیشتر صادرات داریم تا واردات؛ یکی از راه‌هایی که بسترساز تعامل دوجانبه است برگزاری نمایشگاه‌ها در آسیای میانه است و عنوان کرده‌ایم آماده «تهاتر فضای نمایشگاهی» با سایر نمایشگاه‌های بین‌المللی و خارجی هستیم. علی غفوری مقدم معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره‌کل صمت خراسان رضوی نیز با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های تجارت ایران و تاجیکستان اظهار کرد: همانطور که می‌دانید، تاجیکستان با بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت، یکی از بازار‌های اصلی ما در بخش صادرات است؛ صادراتی که سال گذشته خراسان رضوی با ۷۵ درصد بیشترین سهم را در آن داشت و از سرجمع ۱۳۰ میلیون دلار تجارت مشترک، محصولات استان حدود ۹۸ میلیون دلار برای کشور درآمدزایی کردند. وی افزود: در شش ماهه نخست امسال نیز حجم تجارت دو کشور حدود ۴۴ درصد رشد داشت و به ۱۸۷ میلیون دلار رسید که حتی از این میزان نیز ۱۵۷ میلیون دلار سهم محصولات خراسان رضوی بوده است. غفوری‌مقدم خاطرنشان کرد: از نظر واردات نیز از ۳۷ میلیون دلار وارداتی که در سال ۱۴۰۳ از تاجیکستان داشته‌ایم، ۳۰ میلیون دلار یعنی حدود ۸۰ درصد به بازار و صنعت خراسان رضوی رسیده است. خوشبختانه ما حتی در این بخش نیز شاهد رشد و پیشرفت بوده‌ایم و در شش ماهه نخست امسال، نرخ واردات ما از تاجیکستان به ۴۴ میلیون دلار افزایش یافته که بازهم ۲۶ میلیون دلار یعنی حدود ۶۰ درصد سهم خراسان رضوی بوده است. وی ادامه داد: ما مزیت‌های فرهنگی، تاریخی و اقتصادی مشترکی با تاجیکستان داریم. فرصت ترانزیتی کم‌نظیری هم از طریق مرز زمینی وجود دارد و با درنظر گرفتن این مسائل، یکی از مسائلی که می‌تواند تجارت ما با کشور‌های مختلف را تقویت کند، همین برگزاری نمایشگاه‌هاست که اولاً بتواند بازار‌های موجود را حفظ کند، دوماً سبد کالا‌های صادراتی را بزرگ‌تر کند و سوماً بازار‌های جدید صادراتی برای تولیدکنندگان ما پیدا کند. به گفته معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره‌کل صمت خراسان رضوی، امروزه ما محدود به محصولات آهنی و فولادی، شیر خشک، رنگ و رزین و هم‌چنین فرآورده‌های پلی‌اتیلن هستیم درحالی که می‌توان سبد صادرات استان را به صنایع دیجیتال، خطوط تولید، دانش فنی و خدمات مهندسی هم گسترش داد. محمدحسین روشنک رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان نیز در این نشست با تأکید بر جایگاه رسانه‌ها در مسیر توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد: امروز رسانه‌ها و به‌ویژه فضای مجازی، نقشی کلیدی در پیشبرد اهداف توسعه‌ای دارند و باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرند. عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: اگر بخواهیم به توسعه ملی و اقتصادی دست یابیم، قبل از هر چیز باید به نقش رسانه‌ها توجه کنیم. امروز، روزگار بیست سال پیش نیست؛ فضای مجازی حرف اول و آخر را می‌زند و رسانه‌های مکتوب تنها تهیه‌کننده محتوایی هستند که در فضای مجازی دیده می‌شود. بنابراین خبرنگاران و اهالی رسانه نقش اساسی در مسیر توسعه کشور دارند و من خودم را در برابر آنها بدهکار می‌دانم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مشترک ایران و تاجیکستان افزود: این حرکت به دلیل همکاری مشترک دو کشور انجام می‌شود. دفتر مرکزی شورای مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان در خراسان رضوی مستقر است و برگزاری این نمایشگاه با مجری‌گری نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس انجام خواهد شد. روشنک ادامه داد: در سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به جمهوری اسلامی ایران و در حضور رؤسای جمهور دو کشور، تفاهم‌نامه‌ای میان اتاق‌های بازرگانی ایران و تاجیکستان برای تشکیل شورای مشترک کارآفرینان امضا شد. ریاست این شورا از سوی اتاق ایران به بنده تفویض شد تا روابط اقتصادی میان دو کشور را توسعه دهیم. هدف این شورا، گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان به‌عنوان دروازه ورود کشورمان به آسیای میانه است. عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری تاجیکستان خاطرنشان کرد: تاجیکستان کشوری زیبا و مناسب برای گردشگری در ایام بهار و تابستان است. این کشور از نظر آب‌وهوا، فرهنگ و زبان با ایران، به‌ویژه مشهد، شباهت بسیاری دارد و زمینه‌های متعددی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور فراهم است. وی اظهار کرد: امیدواریم با همکاری فعالان اقتصادی، اتاق بازرگانی و رسانه‌ها، نمایشگاه ایران در تاجیکستان به شکلی شایسته برگزار شود و زمینه‌ساز گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور ایران و تاجیکستان باشد. کاظم شیردل، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان نیز از افزایش ۳۶ درصدی صادرات استان در شش‌ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: با توجه به هدف‌گذاری حجم مبادلات تجاری تا یک میلیارد دلار، راهبرد جدید بر استفاده از ارزهای جایگزین همچون روبل و درهم برای تبادلات بانکی متمرکز شده است. وی افزود: این نمایشگاه بستری برای ایجاد فهم مشترک میان تجار دو کشور فراهم می‌کند.