نمایشگاهها و کنفرانس ها زیر بنای اکثر برنامه های بازاریابی هستند. چه یک شرکت تولید کننده باشید یا یک شرکت حقوقی و یا مصرف کننده ، منافع این رویدادها بیشمارند. شما این توانایی را دارید تا در محدوده بازار خود به اهداف قوی بپردازید، با خریداران جدید رابطه برقرار کنید، پیشنهاد محصول جدید را در معرض دید همگان قرار دهید، فهرست خرید و فروش خود را توسعه بخشید، و البته در جهت ارتقا و معرفی برند شرکت و محصولات خود اقدام نمایید. تنها یک نقطه ضعف اصلی وجود دارد و آن حضور رقبای مهم دیگر می باشد. چه رقبای مستقیم باشند که خدمات یا محصولات جایگزین ارائه میدهند و چه کسانی که راه حل های دیگری را مطرح می سازند، همگی رقابت می کنند تا پیغام خود را رساتر از پیغام شما ابلاغ نمایند.
یکی از گرایشات متحول سازنده و در حال رشد، استفاده از نمایش و برنامه های نمایشگاهی بوده است. این نمایش های چند رسانه ای به دلایلی چند گسترش می یابند. محصولات نرم افزاری مانند Power Point هزینه ها را کاهش داده اند، قابلیت های آنها توسط محصولات نرم افزاری مانند macromedia Flash و Director بیشتر شده و اثر آنها به لحاظ پیشرفت ها و هزینه های کمتر در تکنولوژی مانند Laptop ها، و projection Screen و Plasma Screen Monitor رو به فزونی گذاشته است.
چه Power Point خود را شخصا تهیه کنید، یا متخصصان را استخدام کنید تا محصولاتی هنری برایتان تهیه کنند یا مانند اکثر بازاریاب ها موقعیت حد وسط را انتخاب کنید، مسائل ساده ای وجود دارند که برای افزایش کارایی خود بدون صرف هزینه بیشتر می توانید انجام دهید.
نکته 1: از برنامه خود به عنوان یک اعلامیه خبری استفاده کنید
مردم همیشه در نمایشگاه ها به دنبال اشانتیون ها هستند. لیوان های قهوه خوری، دفترچه و خودکارهای تبلیغاتی در سال گذشته چقدر برای شرکت شما هزینه برداشته اند؟ چرا از یک سی دی استفاده نمی کنید که حاوی نسخه ای از برنامه شرکت شماست؟ قیمت آن بسته به کیفیت و بسته بندی متفاوت است اما معمولا هزینه چندانی ندارند. برخلاف اشانتیون های رایج، یک سی دی می تواند ارزش افزوده بسیاری به شرکت شما ببخشد. هنگامی که اکثر شرکت ها تصمیم به خرید می گیرند یا از میان براندهای مختلف انتخاب می کنند، خود را درگیر فرایند نسبتا پیچیده ای می کنند. حتی تصمیم های ظاهرا ساده به تکرار پیغام نیاز دارند و معمولا تصمیم گیرندگان دیگر در انتهای طیف خرید را دخیل می سازد. یک سی دی به سهام داران اطلاعاتی مرجع می دهد که آنها را برای اتخاذ تصمیم ها از طریق فرایند خرید مجهزتر می سازد. تحقیقات به طور جامع نشان میدهند که از نظر خریداران مطرح، منابع اطلاع رسانی با ارزش تر از اشانتیون های قیمتی هستند.
نکته 2: به مطلب اصلی اشاره کنید
معمولا دو مورد در نمایشات و سخنرانی های نمایشگاهی نقش عمده ای را ایفا می کنند. اول، تاریخچه شرکت، گزارش ماموریت، ارزش شرکتی، تسهیلات و غیره. درست است، شما باید برای سازمان خود ارزش بیافرینید و موقعیت خود را به عنوان یک پیشگام مستحکم کنید. اما راه آن افراط کاری نیست. اکثر مردم فقط می خواهند بدانند در این شرکت برای آنها چه چیزی وجود دارد. چگونه می توانید مشکلات آنها را حل کنید؟ بنابراین زمینه و سابقه شرکت شما باید ماکزیمم 15% از پیغام را به خود اختصاص دهد. دوم، روی جنبه هایی که هرکس دیگری می تواند در باره آن صحبت کند، تمرکز نکنید. این نوع اطلاعات در یک بخش مصاحبه کوتاه که ضوابط و هنجارهای صنعت را دربرمی گیرد، می تواند به بهترین شکل ارائه شود. بخش اعظم نمایش باید روی نقاط خاصی متمرکز باشد که موضوع باارزش و منحصربفرد شما را پشتیبانی می کند و نشان می دهد که چگونه محصول یا خدمات شما مشکلات مشتریان احتمالی را حل می کنند. شاید این مسئله بسیار واضح و بدیهی به نظر برسد اما سخنرانی ها و نمایشات سابق خود را مرور کنید و با واقع بینی آنها را ارزیابی کنید و ببینید که آیا این دو معیار کلی را برآورده می سازند یا خیر. شاید شگفت زده شوید.
نکته 3: هنرهای گرافیکی و عکس ها باید حرفه ای به نظر برسند.
چه از برنامه نمایشی خارج شرکتی استفاده کنید و چه از برنامه نمایشی شخصی خود، هنرهای گرافیکی شما باید به گونه ای باشند که انگار از یک قالب برداشته شده اند. مردم در طول زمان تمایل پیدا می کنند تا از موضوعات مربوط به سالهای گذشته ،دوباره استفاده کنند و آنها را با هنرهای گرافیکی و متن های جدید درآمیزند. نمودارها و دیاگرام ها یک نقطه شروع بدیهی هستند. برگردید و هنرهای گرافیکی قدیمی را مجددا آراسته کنید. آنها الزاما نیازی ندارند که بهتر به نظر برسند، فقط باید منسجم تر و هماهنگ تر باشند. برای نمودارها، دیاگرام ها و جداول ساده، معمولا این کار نسبتا ساده و غیرپیچیده است. عکس ها مقوله ای دیگر هستند که باید معمور شوند. همیشه از عکس های تخصصی و محصول ویدئویی ساخت شرکت استفاده کنید. اگر عکس تخصصی و/یا محصول ویدئویی تخصصی به علت محدودیت های بودجه یک گزینه محسوب نمی شوند، استودیو چند رسانه ای شما باید بتواند موثرا پیام شما را با استفاده گزینشی از عکس ها، نمودار ها و انیمیشنهای بدون حق امتیاز و تخصصی شرکت های دیگر ابلاغ کند.
نکته 4: طراحی منسجم
عناصر طراحی مانند قلم، گرافیک ها و طرح های اولیه باید با بقیه مفاد بازاریابی شما هماهنگ و منسجم باشند. اکثر شرکت ها از این مسئله غفلت می کنند زیرا یک شرکت سازنده بی تجربه را استخدام می کنند. معمولا این شرکت ها مهارت طراحی و تجسمی لازم را برای ایجاد کاری برجسته دارند اما فاقد تجربه براند سازی می باشند. در نتیجه، منابع داخلی بی جهت هزینه می شوند. مشکل دیگر این است که افراد داخل شرکت مهارتهای هنری خود را در نمایش های Power Point به کار می گیرند. اگر لازم است که خودتان این کار را انجام دهید بسیار دقت کند و قبل از اجرای آن، نظر دیگران را بخواهید. کسی را پیدا کنید که از قدرت تشخیصی مناسبی برخوردار است و نظر صادقانه وی را جویا شوید. هنگام این نظرخواهی او را در تنگنا قرار ندهید، زیرا شاید از رنجاندن شما متاثر شود. توصیه می شود که برای معرفی شرکت خود با بهترین جلوه، با یک استودیوی چندرسانه ای حرفه ای قرارداد ببندید که نه تنها در تهیه عکس ، محصول ویدئویی و نسخه های متعدد CD مربوطه تخصص دارند، بلکه در همکاری با براندهای رسمی، مجرب هستند. مردم نیاز دارند تا تصویری روشن از براند شما داشته باشند و این نتیجه کارهای کوچک متعددی است که به مجموعه منسجمی از انتظارات می افزاید.
نکته 5 : کنترل کیفی عالی داشته باشید
به دنبال پیشرفت های فن آوری ، ایجاد صفحات بزرگ و تصاویر روشن کریستالی بیشتر از آنچه تصور می کنید، امکان پذیر است. تلاش و زمان خود را صرف ساخت نمایش و سخنرانی ها نکنید تا سپس آن را در یک laptop قدیمی 9 اینچی ارائه دهید. حتی بزرگترین صفحات پلاسما برای پیام رسانی موثر، نسبتا کم هزینه هستند. بسته به تعداد نمایشگاههایی که هر ساله شرکت می کنید، می توانید هزینه را در یک دوره کوتاه توجیه سازید. کل هزینه خود را در نظر بگیرید و آن را با قیمت بالاترین صفحه نمایشی پلاسما مقایسه کنید. اگر بودجه شما محدود است، سعی کنید آن را اجاره کنید. شاید برای انجام چنین اقداماتی ، به کارآیی غرفه خود در نمایشگاه بعدی واقعا تردید دارید. به تفاوت میزان ترافیکی فکر کنید که یک لپتاپ قدیمی و صفحه نمایش 50 اینچی به وجود می آورند.
شاید این موارد بدیهی به نظر برسند و شاید تاکنون چند مورد را انجام داده باشید. اما اگر هنوز به صحت این نکات اعتماد ندارید و یا فقط مصمم نشده اید تا آنها را به طور کامل بررسی کنید، در نمایشگاه بعدی خود به بهترین غرفه ها سری بزنید. احتمال دارد که آنها تنها 3 یا 4 مورد از این نکات را انجام دهند. تصور کنید که با رعایت هر 5 نکته فوق چقدر می توانید کارآیی و ترافیک غرفه خود را افزایش دهید. یک ماشین حساب همراه داشته باشید و برخی از ارقام تقریبی را جمع کنید. درون یافت شما می گوید که این یک بازدهی کامل سرمایه گذاری است.
تهیه شده در :
امور بین الملل و پژوهش نمایشگاه بین المللی مشهد
شیرین شریفیان