اشانتیون در بازاریابی نمایشگاهی چه ارزشی دارند؟
آلن کونو پاکی خاطرنشان می کند که امروزه مشتریان نسبت به اشانتیون در داد و ستدها شرطی شده اند . اکنون بازاریابها از برنامه های شناسائی و وفاداری برای جایزه دادن به مشتریان احتمالی استفاده میکنند. شرکتهای هواپیمائی، سفرهای مجانی را جایزه می دهند، فروشگاه های بزرگ به مشتریان تخفیف می دهند و بعضی شرکتها ،خریدهای رایگان را برای مشتریان ویژه در نظر می گیرند.
تحقیق درباره بازدیدکنندگان از 178 نمایشگاه مشخص کرد که 52% از آنها ترجیح می دادند که در کنار غرفه ای که اشانتیون می دهد توقف کنند. کونوپاکی همچنین فهمید که بازدهی غرفه داران از نمایشگاه ها وقتی افزایش می یابد که شرکتها بطور مناسبی از اشانتیونی تشویقی برای مشتریان خود استفاده می کنند. اشانتیون به افزایش اثرات متقابل در فروش و به خاطر ماندن نام شرکت در نمایشگاه کمک می کنند.

فشار کاری بسیار برای انجام کارهای تجاری ، باعث شده است که مردم در کار غرق شوند واشانتیون را بعنوان راهی برای برگشت مجدد مهربانی و دوستی به روابط تجاری می دانند. دو راه برای افزایش ارزش اشانتیون بدین قرار است:
1- از انباشتن اشانتیون روی ویترین ها اجتناب کنید. بجای این کار، پس از یک گفتگو ،اشانتیون را بعنوان راهی برای نشان دادن احترام خود به بازدیدکنندگان و بعنوان پوزش از گرفتن وقت آنها و تشکر از این گفتگو تقدیم نمائید .
2- همیشه هدایا را همراه با یک برگ نظر خواهی و اخذ اطلاعات مشتری ارائه کنید.
مجله Expo
تهیه شده در :
امور بین الملل و پژوهش نمایشگاه بین المللی مشهد
شیرین شریفیان