سوالات متداول در مورد نمایشگاه های خارج از کشور

سوالات متداول در مورد نمایشگاه های خارج از کشور:

 

1- آیا نمایشگاه مجوز از مراجع دولتی کشور دارد؟

  • تمامی نمایشگاه هایی که نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار می نماید با مجوز مراجع دولتی، سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان صمت برگزار می گردد.

2- نمایشگاه بین المللی مشهد تا به حال چه نمایشگاه هایی را در خارج از کشور برگزار نموده است؟

  • نمایشگاه بین المللی مشهد بمدت 21 سال یعنی از سال 1378 اقدام به برگزاری نمایشگاه خارجی و هیات های تجاری نموده است و تاکنون بیش از 50 رویداد خارجی در قالب نمایشگاه اختصاصی و برپایی پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه های بین المللی کشورها و هیاتهای بازاریابی در 27 کشور جهان را مدیریت و برگزار نموده است.

3- سیستم غرفه بندی نمایشگاه چیست؟

  • سازه استاندارد نمایشگاهی، اکتانورم . تحویل غرفه به دو صورت می باشد: 1- با سازه و تجهیزات متعارف نمایشگاهی 2- بدون سازه و تجهیزات نمایشگاهی.

4- آیا امکان غرفه سازی وجود دارد یا خیر؟

  • در صورتی که غرفه دار امکان آماده سازی غرفه را در طول یک روز داشته باشد، امکان پذیر می باشد در غیر اینصورت توصیه می گردد از سازه های قابل حمل نظیر اسپیس و سازه های پاپ آپ و رول آپ که به سادگی نصب و جمع آوری می گردند استفاده گردد.

5- پرداخت هزینه های نمایشگاه بصورت ریالی یا ارزی است؟

  • عمدتاً بصورت ارزی خواهد بود.

6- ارسال اقلام نمایشگاهی با غرفه دار است یا با نمایشگاه؟

  • ارسال اقلام نمایشگاهی تا سقف ده کیلوگرم بار غیر حجمی به ازاء هر متر مربع غرفه به عهده برگزار کننده می باشد مشروط به اینکه اقلام با استاندارد بسته بندی صادراتی، به همراه لیست فاکتور و عدل بندی به انبار نمایشگاه در زمان تعیین شده تحویل و رسید دریافت گردد.

7- آیا اخذ روادید و بلیط رفت و آمد به کشور مقصد را نمایشگاه انجام می دهد یا غرفه دار؟

  • دریافت روادید و بلیط برای هماهنگی بیشتر برای غرفه دارانی که در زمان تعیین شده فرمهای مربوط را تکمیل و مدارک لازم را به نمایشگاه بین المللی مشهد تحویل دهند بوسیله نمایشگاه مشهد صورت می پذیرد.

8- آیا پرداخت هزینه خروجی با نمایشگاه است؟

  • پرداخت هزینه خروجی به عهده غرفه دار می باشد.

9- آیا امکان تغییر برنامه پرواز بصورت شخصی وجود دارد یا خیر؟

  • خیر، رزرو بلیط صرفاً در قالب برنامه ریزی گروهی انجام شده برای غرفه داران تنظیم شده و در صورت نیاز به رزرو خارج از برنامه مشخص شده بایستی شخصاً اقدام گردد.

10- آیا رزرو هتل با نمایشگاه است یا با غرفه دار؟

  • رزرو برای هتل یا هتلهای اعلام شده برای غرفه دارانی که در زمان تعیین شده فرم، مدارک و وجه خود را تحویل داده اند به عهده نمایشگاه مشهد می باشد.

11- آیا هتل صبحانه نهار و یا شام دارد یا این موارد با غرفه دار است.

  • غالبا هتل ها با صبحانه رزرو می شود. اما ناهار و شام به عهده خود غرفه دار است.

12- رفت و آمد فرودگاه به هتل دارید یا خیر؟

  • رفت و آمد فرودگاهی از طرف نمایشگاه و صرفاً برای گروه انجام می گردد.

13- رفت و آمد از هتل به محل برگزاری نمایشگاه دارید با خیر؟

  • در بیشتر نمایشگاه ها که گروه در یک هتل ساکن هستند بوسیله نمایشگاه بین المللی مشهد صورت می پذیرد.

14- اگر هتلی غیر از هتل طرف قرارداد نمایشگاه یا اجاره آپارتمان بخواهیم آیا نمایشگاه انجام می دهد یا خیر؟

  • خیر رزرو هتل صرفاً در مورد هتل یا هتلهایی است که توسط نمایشگاه مشهد اعلام می گردد.

15- آیا جلساتی با اتاق بازرگانی کشور هدف و سایر ارگانهای ذیربط به موضوع تجارت بوسیله نمایشگاه برگزار می گردد یا خیر؟

  • بطور معمول در اغلب نمایشگاه های خارج از کشور در صورت همکاری اتاق بازرگانی کشور و وزارتخانه های مرتبط در کشور مقصد انجام می گردد.

16- آیا برنامه بازدید از مراکز تجاری و تولیدی کشور مقصد در برنامه نمایشگاه هست یا خیر؟

  • درصورت امکان اعلام می گردد.

17- آیا مترجم در اختیار قرار می گیرد یا باید توسط غرفه دار هماهنگ گردد؟

  • خیر، توسط غرفه دار برای مدت نمایشگاه استخدام می گردد.

18- آیا امکان تحویل کالا در کشور هدف وجود دارد یا حتما باید از ایران حمل شود؟

  • بله در صورت هماهنگی در زمان ثبت نام امکان تحویل اقلام نمایشگاهی در چارچوب دستور العمل برگزاری نمایشگاه های خارج از کشور در کشور مقصد وجود دارد.

19- آیا امکان ارائه کالا و خدماتی غیر ایرانی در نمایشگاه وجود دارد؟

  • خیر، صرفاَ کالاهای ایرانی در نمایشگاه های خارج از کشور قابل ارائه می باشد.

20- چه شرکتهایی می توانند در نمایشگاه مشارکت داشته باشند؟

  • افراد حقیقی و حقوقی، تولید کنندگان، صادرکنندگان، تجار و بازرگانان، شرکتهای حمل و نقل و واردکنندگان کالا دارای مجوز از مراجع ذیصلاح.

21- آیا امکان لغو ثبت نام وجود دارد؟

  • لغو ثبت نام طبق شرایط آمده در دستور العمل برگزاری رویدادهای خارجی نمایشگاه بین المللی مشهد تا یک ماه پیش از برگزاری نمایشگاه و پس از کسر هزینه ها طبق موارد آمده امکان پذیر می باشد.

22- آیا می توان برای اداره غرفه از کارکنان بومی کشور هدف استفاده کرد؟

  • بله امکان پذیر می باشد و در صورت تسلط فرد به هر دو زبان و کالای ارئه شده بسیار موثر خواهد بود. البته حضور نماینده رسمی شرکت ثبت نام کننده ضروری می باشد.

23- بسته بندی کالاهای نمایشگاهی به چه صورت می باشد؟

  • لازم است طبق استاندارد بسته بندی کالاهای صادراتی و مورد تایید گمرک جمهوری اسلامی با برچسب رسمی شرکت صادر کننده حاوی مواردی نظیر نام و لوگو شرکت، اقلام موجود در بسته، وزن و تعداد اقلام.

24- کالا های نمایشگاهی به چه صورت به کشور مقصد حمل می گردد؟

  • کالا بصورت زمینی با کامیون یا بوسیله کانتینر و حمل ریلی و در مواردی نیز بوسیله کشتی ارسال می گردد.

25- آیا امکان حمل بار بصورت همراه مسافر وجود دارد؟

  • صرفاً برای بارهای محدود، کم حجم و سبک که بصورت بار همراه مسافر از سوی خطوط هوایی پذیرفته است میسر می باشد.

26- آیا امکان فروش کالا در نمایشگاه وجود دارد؟

  • در نمایشگاه های خارج از کشور عمدتاً فروش در روز پایانی نمایشگاه و تنها برای اقلام محدود نمایشگاهی ممکن می باشد.

27- محدودیت میزان بار ارسالی برای هر غرفه به چه میزان است؟

  • برای اقلام غیر حجمی 20 کیلوگرم بار برای هر متر مربع بصورت رایگان ارسال می گردد( هزینه ترخیص موقت یا دائم به عهده شرکت کننده می باشد که پس از ترخیص اخذ می گردد ) برای بیش از میزان یاد شده در صورت امکان حمل توسط برگزار کننده هزینه مربوط بسته به کشور مقصد اعلام می گردد.

28- ترخیص کالا به چه صورت انجام می گیرد؟

  • از طریق ترخیص کار طرف قرارداد نمایشگاه انجام می گیرد و غالبا ترخیص موقت نمایشگاهی انجام می شود و هزینه آن به عهده شرکت کننده می باشد.

29- هزینه ترخیص موقت و دائم به عهده نمایشگاه است یا غرفه دار؟

  • هزینه ترخیص موقت یا دائم به عهده شرکت کننده می باشد.

30- آیا امکان برگشت کالا وجود دارد یا خیر؟

  • در صورتی که ترخیص بصورت موقت باشد امکان برگشت کالا صرفاً بوسیله شرکت کننده وجود خواهد داشت و در صورتی که ترخیص بصورت دائم باشد امکان پذیر نخواهد بود.

31- محدودیت نفرات اعزامی برای هر غرفه چند نفر است؟

  • دو نفر می باشد. برای غرفه های بزرگ و پاویون امکان حضور به تعداد بیشتر با هماهنگی برگزار کننده خواهد بود.

32- آیا برای نمایشگاه کتاب یا کاتالوگ چاپ می شود؟

  • بله بطور معمول صورت می گیرد.

33- نحوه اطلاع رسانی نمایشگاه در کشور مقصد چگونه است؟

  • از طریق شبکه های سراسری و رادیو و تلویزیون- نصب بنر و بیل بورد- اطلاع رسانی از طریق سفارت کشورمان و اتاق بازرگانی و سازمانهای مربوطه در کشور مقصد.

34- آیا از شرکتهای همکار در زمینه فعالیت غرفه داران برای بازدید از نمایشگاه دعوت بعمل می آورید؟

  • بله از طریق سفارت ایران در ان کشور و اتاق بازرگانی به افراد مرتبط اطلاع رسانی و برای بازدید دعوت بعمل می آید.

35- ساعت برگزاری نمایشگاه چیست؟

  • در بیشتر نمایشگاه های خارج از کشور از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر خواهد بود.

36- آیا از مقامات دو کشور برای حضور در مراسم افتتاحیه دعوت می شود؟

  • بله بطور معمول از مقامات بخشهای دولتی و خصوصی کشور هدف دعوت رسمی بعمل می آید.

37- آیا نمایشگاه شامل یارانه های دولتی می شود؟

  • از آنجا که نمایشگاه با مجوز سازمان توسعه تجارت برگزار میگردد بسته به نظر سازمان خواهد بود.

38- آیا تخفیف شامل هزینه ها می گردد یا خیر؟

  • بسته به مساحت غرفه برای غرفه های بیش از 100 متر امکان پذیر خواهد بود.

39- مدراک مورد نیاز برای دریافت بلیط چیست؟

  • پاسپورت با اعتبار حداقل 6 ماه از زمان خروج از کشور.

40- مدارک مورد نیاز برای دریافت روادید چیست؟

  • دو قطعه عکس- پاسپورت دارای اعتبار دست کم 6 ماه و دیگر موارد بسته به اعلام سفارتخانه کشور میزبان.

41- آیا امکان دریافت روادید چند بار ورود وجود دارد؟

  • خیر دریافت روادید برای تمامی غرفه داران بصورت یکسان اقدام می گردد.
info@expo.ir